Na koniec prezentacji możliwości powinniśmy wspomnieć jeszcze o jednym popularnym określeniu – chmura. Także do serwerów Synology dotarło wiele rozwiązań, które pozwalają na wykorzystanie usług chmurowych. Główną z nich jest Cloud Station Server. To usługa pozwalająca uruchomić mechanizm chmury prywatnej na serwerze Synology. Dostęp do danych na serwerze oraz synchronizacja możliwa jest dla urządzeń pracujących pod kontrolą Windows, Mac OS a także mobilnych Android i iOS.
Dla komputerów wystarczy pobrać pakiet Cloud Station Drive, zainstalować i skonfigurować synchronizację. Dzięki temu wszystkie niezbędne dane będziemy mieli zawsze pod ręką, a ich ewentualne zmiany są natychmiast synchronizowane z chmurą Synology. Podobnie dla urządzeń mobilnych – wystarczy instalacja pakietu DS Cloud.
Zanim zamkniemy panel sterowania serwera Cloud Station Server warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną usługę, która współpracuje z chmurą Synology. To Cloud Station Backup. Proste w użyciu narzędzie do tworzenia kopii zapasowych komputera klienckiego. Rozwiązanie od Synology ma jedną niezaprzeczalną zaletę - dane są backupowane natychmiast (klient Cloud Station Backup monitoruje zmiany na dysku). W zależności od ustawień serwera można przechowywać wiele wersji plików.
W Synology prócz tworzenia kopii zapasowych z komputerów i urządzeń mobilnych, mamy jeszcze możliwość tworzenia kopii zapasowych i synchronizacji NAS-a. Pierwszą z nich jest Hyper Backup, rozwiązanie, które z każdą rewizją oferuje coraz więcej możliwości. Mamy funkcje kopii zapasowej NAS-a na dysk USB, na inny dysk, również z użyciem mechanizmów rsync. Ciekawostką są opcje kopii w chmurze Azure i Amazon oraz do Dropbox lub Google Drive, a także kilku innych chmur publicznych.
Jeśli posiadamy w sieci, lub mamy dostęp zdalny do NAS-ów Synology, to doskonałym rozwiązaniem będzie jeszcze jedna usługa – Cloud Statio SahreSync. Umożliwia ona zdalne łączenie z drugim serwerem Synology i synchronizację danych w czasie rzeczywistym. Świetny sposób na utworzenie zawsze aktualnej kopii offsite plików z serwera.
Nic straconego jeśli nie mamy pod ręką drugiego serwera Synology. Jeśli chcemy synchronizować dane z chmurą możemy to zrobić w nieco inny sposób. Instalujemy pakiet Cloud Sync. Pozwala ona na synchronizację danych z wieloma popularnymi usługami chmurowymi:
- Dysk Amazon Cloud,
- Usługi w chmurze zgodne z Amazon S3 (Amazon S3, hicloud S3 i SFR NAS Backup),
- Backblaze B2,
- Baidu Cloud,
- Box,
- Dropbox (wliczając Dropbox for Business),
- Google Cloud Storage,
- Dysk Google (włącznie z Google Drive for Work),
- HiDrive,
- hubiC,
- Megafon Megadisk,
- Microsoft OneDrive (wliczając technologię OneDrive for Business),
- Microsoft Azure,
- Usługi w chmurze zgodne z OpenStack Swift (IBM SoftLayer, RackSpace, RackSpace UK),
- WebDAV,
- Yandex Disk.
Ciekawym rozwiązaniem może być synchronizacja danych np. do OneDrive jeśli posiadamy wykupioną usługę Microsoftu. Mamy do dyspozycji 1 TB przestrzeni na kopie zapasowe. Równie interesująco prezentują się usługi Amazon S3. Za niecałe 60$ za rok możemy wykorzystać nielimitowaną przestrzeń na dane.