Po bardzo szczegółowy opis architektury wewnętrznej i możliwości technologiczne układu graficznego GF100 odsyłamy do artykułu: Premiera GeForce Fermi – test GTX 470 vs HD 5800. Tym razem przedstawimy tylko skrócony opis i wymienimy najważniejsze cechy.
GeForce GTX 465 wykorzystuje układ GF100 z rewizji A3. Oznacza to, że mamy do czynienia z tym samym układem, co w mocniejszych GTX 470 i GTX 480. Plusem może być to, że NVIDIA wkłada do GF GTX 465 te układy, które nie potrafiły działać z większą ilością jednostek cieniujących we wspomnianych kartach, bądź miały jakieś inne „dolegliwości”, a idealnie pasują do specyfikacji prezentowanego teraz GTX 465.
Takie postępowanie nie jest nowością i stosuje się je od wielu lat, nie tylko w akceleratorach graficznych, ale i w procesorach (CPU), gdzie część niesprawnego układu jest wyłączana. Jednak z punktu widzenia użytkownika może to oznaczać, że układ graficzny GF100 rev. A3 mający ogromną ilość tranzystorów, bo aż 3,2 mld., będzie ciepły oraz wymagający pod względem poboru energii elektrycznej.
Być może wersje kart, które trafią w późniejszym czasie do sprzedaży, będą wykorzystywały inną rewizję GPU.
Jak już wiemy, GeForce GTX 465 wykorzystuje architekturę Fermi. Z tą różnicą, że inżynierowie NVIDII odpowiednio ją wykastrowali. Przede wszystkim wyłączono cały jeden klaster GPC z jednostkami shaderowymi. O ile w GeForce GTX 470 aktywne były cztery klastry, o tyle w GTX 465 działają trzy.
Dezaktywowanie poniosło za sobą zmniejszenie ogólnej liczby rdzeni CUDA (inaczej mówiąc: zunifikowanych jednostek cieniujących), jednostek teksturujących (TMU) i układów rasteryzujących (ROP Units). GF GTX 465 ma zatem:
- 352 SP
- 44 TMU
- 32 ROP
Dla porównania mocniejszy o jedno „oczko” brat – GTX 470, dysponuje 448 SP, 56 TMU i 40 ROP. Nasze testy z pewnością pokażą, jaki wpływ na wydajność w grach miały przycięcia w architekturze.
Częstotliwość taktowania rdzenia, pamięci operacyjnej i shaderów została ustanowiona na poziomie 607/802/1215 MHz. Wydaje się, że NVIDIA musi zwracać uwagę na ilość wydzielanego ciepła, a co za tym idzie - nie podkręcać zbyt wysoko parametrów pracy. GeForce GTX 465 pracuje z 256-bitową pamięcią GDDR5. Standardowa ilość pamięci operacyjnej wynosi 1024 MB, choć niewykluczone, że w przyszłości niektórzy producenci zastosują większą pojemność, np. 2048 MB.
Jest jeszcze ogólna przepustowość pamięci w GeForce GTX 465, która wynosi 102,6 GB/s, a u Radeona HD 5850 - 125,2 GB/s. Starszy brat GTX 470 – 133,9 GB/s. Inna dość ciekawa wiadomość to moc obliczeniowa, która w GeForce GTX 465 wynosi 855 GFlops, a w kartach HD 5850 - 2088 GFlops, GTX 470 – 1088 GFlops. Ponadto, według NVIDII każdy właściciel karty graficznej GeForce GTX 465 powinien mieć 550-watowy zasilacz.
Oprócz obsługi DirectX 11 i Shader Model 5.0, GeForce GTX 465 oferuje wyjście HDMI 1.3a, HDCP oraz - jak podaje producent – 8-kanałowy układ dźwiękowy.
karta | Radeon HD 5830 | Radeon HD 5850 | Radeon HD 5870 |
segment | mainstream-mid | high-end | high-end |
rdzeń | Cypress LE | Cypress Pro | Cypress XT |
proces wykonania | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 2150 mln | 2150 | 2150 mln |
obsługiwany DX | 11 | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
jedn. Procesorowe | 224/1120 | 288/1440 | 320/1600 |
jedn. ROP | 16 | 32 | 32 |
jedn. TMU | 56 | 72 | 80 |
taktowania | |||
rdzeń | 800 MHz | 725 MHz | 850 MHz |
pamięć | 1000 MHz | 1000 MHz | 1200 MHz |
pamięć efektywnie | 4000 MHz | 4000 Mhz | 4800 mhz |
szyna pamięci | 256 bit DDR5 | 256 bit GDDR5 | 256 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1024 MB | 1024 MB | 1024 MB |
karta | GeForce GTX 285 1 GB | Zotac GeForce GTX 465 | GeForce GTX 470 |
segment | high-end | high-end | high-end |
rdzeń | GT200 B1 | GF100 | GF100 |
proces wykonania | 55 nm | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 1400 mln | 3200 mln | 3200 mln |
obsługiwany DX | 10 | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 4.0 | 5.0 | 5.0 |
jedn. Procesorowe | 240 | 352 | 448 |
jedn. ROP | 32 | 32 | 40 |
jedn. TMU | 80 | 44 | 56 |
taktowania | |||
rdzeń | 648 MHz | 607 MHz | 608 MHz |
pamięć | 1242 MHz | 802 MHz | 837 MHz |
pamięć efektywnie | 2484 MHz | 3206 MHz | 3348 MHz |
szyna pamięci | 512 bit GDDR3 | 256 bit GDDR5 | 320 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1024 MB | 1024 MB | 1280 MB |
Nowość NVIDII praktycznie pod każdym względem wypada lepiej niż stary GeForce GTX 285, ale oczywiście tylko testy w grach mogą to udowodnić. Karta Radeon HD 5850, która ma podobną cene co bohater testu, taktowana jest wyżej i ma więcej jednostek teksturujących.