W stosunku do modelu referencyjnego, zegary taktujące Zotaca podniesiono do 650/1400/1050 MHz. Daje to częstotliwość wyższą od referenta o 74MHz na rdzeniu i 158MHz na jednostkach procesorowych (shade
Zotac to firma, która od dłuższego czasu raczy nas wysokiej jakości wydajnymi konstrukcjami, opartymi o układy GeForce, których taktowania dalece odbiegają od wytycznych nVIDII.
Do testów dotarła karta wyposażona w bardziej udaną (stosunek cena – możliwości) „mutację” GT200 – GeForce GTX 260. Karta została wyposażona w 896MB pamięci GDDR3. W odniesieniu do modelu referencyjnego, zegary taktujące podniesiono do 650/1400/1050(2100) MHz. Daje to częstotliwość wyższą od referenta o 74MHz na rdzeniu i 158MHz na jednostkach procesorowych (shader). Zegar pamięci podniesiono już bardziej oszczędnie, o zaledwie 51MHz. Dzięki takim taktom, karta otrzymała zobowiązujący wysokiej wydajności przydomek AMP!
Oznaczenie | ZT-X26E3KA-FCP |
Seria | GeForce GTX 260 (GT200) 28rop / (TMU: 64TA 64TF) / 192SP |
Częstotliwość GPU (2D) | 300/400 MHz |
Częstotliwość GPU (3D) | 650 MHz |
Shader clock | 1400 MHz |
Częstotl. Pamięci (2D) | 100/300 MHz (200/600 MHz DDR) |
Częstotl. Pamięci (3D) | 1050 MHz (2100 MHz DDR) |
Ilość i typ pamięci | 896MB GDDR3 448-bit |
Wyjścia | 2xDVI (+HDCP), HDTV-out |
Chłodzenie | aktywne referencyjne (dwuslotowe) / miedź-aluminium |
Oprogramowanie | Race Driver GRID |
Wyposażenie | przejściówki: DVI-D-sub, DVI-HDMI; kabel S-video-3xCinch, CD-driver, installation guide, 2x kabel molex-6-pin PEG, kabelek spdif |
Jakość wykonania | 5 [bardzo dobra] |
Głośność chłodzenia | 4- [stosunkowo ciche / reg. automatyczna] |
(*) temperatura | praca (3D): stC (kontrola automatyczna went.) spoczynek (2D): stC (kontrola automatyczna went.) |
(**) max overclocking | GPU ~ shader 689MHz ~1484MHz Memory 1276MHz (2552 MHz DDR) |
(*) temperatury odczytywane z GPU-Z v0.2.6
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy RT2.09, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark
Karta Zotaca, pomimo znacznie podniesionych zegarów taktujących, oferuje bardzo podobne możliwości jeżeli chodzi o podkręcalność rdzenia oraz shaderów do wersji referencyjnych. Możliwości te zbliżone są również do kart opartych o GTX 280. Znaczącą różnicą, co można uznać za zaletę, jest jednak potencjał pamięci na overclocking. Dodatkowe 225-226MHz przy wysokich rozdzielczościach może okazać się bardzo przydatne.
Warto przy tym zaznaczyć, iż jednostki shader nie „lubią” zbyt wysokich zegarów. 1500MHz to jak się wydaje górna granica stabilności rdzeni SP, zasilanych domyślnym napięciem.
Temperatura w spoczynku (tryb 2D) – kontrola automatyczna wentylatora
Temperatura podczas pracy (tryb 3D) – kontrola automatyczna wentylatora
Temperatura osiągana przez kartę w środowisku 2D utrzymuje się na poziomie 51-52°C. Podczas intensywnej rozgrywki (gry 3D) wzrasta tylko o kolejne 20stC. Jak na tak podkręcony układ GT200 zatem, osiągnięte rezultaty wydają się być bardzo przyzwoite. Warto zauważyć, iż podczas spoczynku karty właściwie nie słychać – jest to wynik gabarytów nie tylko dwuslotowego modułu chłodzenia, ale także dużej średnicy wirnika pracującego na karcie.