W wielu przedpremierowych trailerach chciano przekonać graczy, że Skyrim zmiażdży od strony oprawy wizualnej swojego poprzednika - doskonałego jak na swoje czasy Obliviona. Tak się jednak nie stało. Różnice są, ale nie tak duże, jakby się można było spodziewać. Zastosowany silnik graficzny generuje bardzo ładną grafikę, na której można zawiesić oko, ale która nie jest przy tym wolna od wad. Nierzadko napotkacie na błędy tekstur, zwłaszcza przemierzając obszary, których do końca nie powinno dać się zwiedzać (ekstremalnie strome zbocza, po których można spacerować).
Wymagania sprzętowe gry nie są kosmiczne. Do zabawy w wysokich detalach wystarczy przeciętny dwurdzeniowiec pokroju E8200 i karta graficzna pokroju Radeona HD 5750 czy też GTS 450. Oczywiście grać można nawet na znacznie słabszym sprzęcie, co udowodnił test Vintage. Po obniżeniu rozdzielczości i ustawieniu poziomu detali na średni, zabawa była przednia nawet gdy w komputerze tkwił GT 8600 OC.
Dobrze, że twórcy zdecydowali się na Creation Engine. Dzięki temu Skyrim prezentuje się przyzwoicie i tak właśnie będzie mógł wyglądać na większości pecetów. Nie oszukujmy się, nawet na średnich detalach wygląda nawet, nawet.
Moja ocena: | |
Grafika: | dobry |
Dźwięk: | dobry plus |
Grywalność: | dobry plus |
Ogólna ocena: | |
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 129 zł (PC) | |
Komentarze
117Wylaczenie Vsync tez moze pomoc + kilka innych drobiazgow jak mouse smoothing (jak nie grasz na PADzie) czy zmiana FOV.
Werjsa express:
http://www.pcgamer.com/2011/11/11/the-elder-scrolls-v-skyrim-tweaks-improve-graphics-disable-vsync-change-fov-and-more/
Dodatkowo na systemach z >4GB pamieci warto zainteresowac sie tym (glownie dla osob, ktorym Skyrim okazjonalnie wywala sie do pulpitu):
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=112556
A jak chcesz sie grzebac zamiast grac to tutaj znajdziesz wszystko czego Ci trzeba ;)
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=11
Na koniec mala uwaga co do wydajnosci i plynnosci. Sam jestem wymagajaca bestia i wszystko nizej jak "maselko" dla mnie psuje zabawe. W Skyrim to wlasnie "maselko" zaczyna sie na moje oko dosc wysoko bo okolo 50-55fps. Spadki do 35-40 sa dle mnie nie akceptowalne. Tutaj BARDZO pomaga zmiana ustawien cieni z Ultra na wysokie + wlaczenie FXAA zamiast FSAA, cala reszta moze zostac tak jak byla. Na takich ustawieniach 560Ti cisnie non stop okolo 60FPS.
Im dłużej się gra tym bardziej widać niedoróbki i babole w grze, niektóre są naprawdę irytujące.
Sama gra genialna, jak to TES. Nie zawiodłem się ani trochę.
1. Bronie
widac,ze sa tak zrobione,zeby prosty czlowiek nie mial problemow ze zrozumieniem - miecz + 40 obrazen od ognia kolejny
luk +20 obraznie od tam czegos
rekawiczki + 40 many
do morrowinda czy diablo 2 to sa lata swietlne jesli chodzi o fun zdobywania i uzbrajania postaci. NUDA
2. Archmag - zostalem po kilku godzinach grania SIC!w morrowind po 100 questach, po tygodniu i 40 rangach zostalem archmagiem to pozniej spac nie moglem ze szczescia. Domyslam sie,ze tak samo jest z innymi gildami,ktorych jest tez mniej
4. 7 poziom zabilem pierwszego smoka OMG :/ swiat jest prosty na maxa.W morrowindzie wiedziales ze w pewne rejony lepiej sie nie zapuszcza i tyle. Tutaj takie cos moglo by spowodowac sprzezenie zwrotne u niektorych osob i tak slychac krzyki,ze jest za trudna :/
3. Czary sie nie skaluja ze zdobywaniem kolejnych leveli destruction :/
4. UI jest debilne na maxa, nie pamietam w ktorym RPG ostatnio nie bylo widoku postaci
5.Levelujemy wybieramy zycie,mana,stamina i tyle :/ willpower?strenght
Gre ratuje swiat ktorego eksploracja wystarczy,zeby jakos na to oko przymknac ale mimo wszystko tendecja jest taka ze gry sa coraz bardziej prostackie.
Szczerze-poza tymi fajerwerkami dla oczu to pod maska jest uproszczone w porownaniu do morrowinda. Niestety jak to jest np. z homm3 czy morrowind to zmiany ida
2) SLI 570 + 3D Vision +i7 920@4ghz ustawienia ultra + max AA/AF i 60 klateczek wyciąga.
3) O wiele lepsze od Wiedźmina 2, otwarty świat, pełno zadań, miasta, któe żyją własnym zyciem, a nie są tak nudne jak te w Wiedźminie 2.
Na razie skończyłem questy magów, teraz bawię się w Dark Brotherhood, potem może legion, a głównego questu jeszcze nie ruszyłem.
Jak Oblivion i Morrowind mnie odrzucały, tak Skyrim wciągnął mnie na max. Ostatni raz w RPG tak dobrze grało mi się w pierwszego Kotora.
wg tomshardware w pełnie grywalny fullHD/ultra jest już HD5770, czyli jednak sporo tańsza karta niż GTX460
Gra jest cudowna, znacznie lepsza od nużącego Obliviona. System walki bronią biała również poprawiony. Chyba najbardziej Gothicowy TES. Przypomina mi się Nordmar.
O grze mógłbym pisać godzinami, ale to nie miejsce do tego - zapraszam na forum :)
http://forum.benchmark.pl/topic/20550-the-elder-scrolls-v-skyrim-temat-ogolny/page__pid__447150__st__220#entry447150
A powyzej wyraznie skalowanie od 2 do 4 rdzeni.
Czy ja czegos nie rozumiem ?
Ogolnie wrazenie sa baaaardzo pozytywne, choc za strzal w stope uwazam brak punktow exp za wykonane misje.
Za recenzję jak zwykle paluch w górę. Dobrze Ci to Wyszło Maksymie. Na 5-tej stronie czcionka na samym dole coś dziwnie inna wyszła.
-uproszczony system przyznawania punktów postaci...
-podczas gry nie mogłem, trzymając topór, leczyć się SIC!
-teren wygląda dość ciekawie, ale oprawa graficzna nie jest najwyższych lotów - więc optymalizacja powinna być bardziej dopracowana
-ta część jest lepsza od swojej poprzedniczki - Oblivion (wiało nudą i debilnym levelowaniem postać/moby)
Co jak co ale najlepszymi RPG są Baldur's Gate, Gothic, Diablo...
BTW platforme testowa powinniscie upgrejdnac na SBE z 6cioma rdzeniami i rozszerzyc tez testy na 6 rdzeni.Predzej czy pozniej gry zaczna to wykorzystywac.
Od strony technicznej:
Dźwięk - Super. Zreszta jak w poprzednich częściach. Utwór przewodni jest boski (ten co się załącza w czasie walki ze skokiem).
Grafika - Mi się podoba. Mogła by być lepsza ale to nie jest dla mnie najważniejsze. Jest estetyczna i mnie zadowala.
Wymagania - 1024x768, bez AA i Aniso, ustawienia ultra. Chyba jakiś LOD obniżyłem.
Chodzi to tak 35-60 fos (mam włączony Vsync, bez Vsync to i z 75 jest czasem, a rekord to 122). Natomiast to jest dość nierównomiernie. Są co jakiś czas spadki do 11-25 fps a potem znowu w górę. Może to wina starszych sterowników (sierpień/wrzesień - 280) albo dużego nacisku położonego przez gre na taktowanie CPU. W BMK moja karta uzyskała wynik 37fps ale na szybszym procku i5 750 @ 3,9GHz w wyższej rozdzielczości na ultra (1920x1200) tak wiec u mnie powinno być w okolicy 50fps średnia ale zbyt nierównomiernie to chodzi aby taki wynik był. Jak mnie najdzie to zmienię stry na nowsze, bo w COD: MW3 tez mam nierównomierny zaniżony fps a powinno być ok. 100 średnia.
Trochę mnie dziwi awansowanie postaci - nie ma exp tylko pasek rośnie w miarę używania przedmiotów.. wada czy zaleta?
Jako alternatrywne, jedne z WIELU odpowiedzi moznaby tylko domniemywac: organizacja zajmujaca sie wydawaniem certfikatow PEGI zalezna jest od kraju, od pieniedzy, od firmy.. albo tez moze w Skyrim sa bardziej wyrafinowane metody zabijania i przemocy ?
Jest to pytanie otwarte, a z cala pewnoscia nie wyczerpujace tematu.
pozdro 4 all
"Dzięki temu przekonacie się w jakim stopniu częstotliwość pracy procesora wpływa na wydajność kart graficznych."
To chyba jakis smieszny blad, bo wydajnosci karty graficznej nie mierzy sie w FPSach, podczas gdy te zaleza od wydajnosci tandemu CPU-GPU, a tak naprawde nie pokazuje sie stopnia zuzycia GPU. Tak wiec moznaby powiedziec: demagogia mechaniczna, czyli spowodowana "mechanika" myslenia. Podczas gdy z wykresow widac wyraznie, ze silnik gry mocno wykorzystuje CPU (czyli w skrocie myslowym: dla obecnych procesorow w stanie "non-overclocked" silnik jest na tyle ciezki, by nie sprostac wymogom plynnej gry, co przeklada sie na widoczne przyspieszenie po podkreceniu CPU... no ale wniosek, jaki wysnuwa pan Slomski to "CPU wplywa na wydajnosc GPU" - bez dowodow, bo prosty dowod jest taki, ze CPU wplywa na ILOSC FPSow, a nie WYDAJNOSC GRAFIKI.. poniewaz NIE MA zamieszczonych wykresow WYDAJNOSCI grafiki w postaci.. no wlasnie, jakiej postaci - OBCIAZENIA GPU ? jest tylko ilosc FPS, ktore - powtarzam - sa wypadkowa wydajnosci zarowno CPU, jak i GPU). Tym samym autor recenzji utwierdza istniejacy mit, jakoby CPU wplywalo na ograniczanie GPU albo na odwrot, co jest logiczna bzdura. Procesor nie wplywa na karte graficzna jako taki, natomiast partycypuje - JAKO ELEMENT TANDEMU CPU+GPU - w tej konkretnej grze na ilosc osiaganych FPSow ! Roznica wlasnie taka, ze potem utrwala sie mity o ograniczaniu jednego przez drugie.
Chciałbym zobaczyć sytuację w kŧórej gra robiona byłaby na PC a potem dopiero na kosolę. Czy tak nie było przy Crysis ? ;)
PS. do dziś oblivion leży na półce i nie mam czasu zagrać :(
W teście pisze:
aaaaGTX 480
Trudno skupić się na grze gdy gra robi crashe do pulpitu co kilka minut a na wyższych ustawieniach grafiki nie daje się najczęściej uruchomić: murowany crash przy każdej szybkiej podróży. Wszystkiego już próbowałem: zmiany jakości dzwięku (podobno miało pomóc) uaktualnienia sterowników, modyfikacji opcji grafiki. Pomaga (czyli crashy jest mniej) tylko gdy grafika jest ustawiona na prawie najniższych detalach; tylko że wtedy wygląda jak Ghotic 1 :( Co z tego iż mój nienajmłodszy komputer potrafi wygenerować 40-50 fps na ustawieniach wysokich. Grać się w zasadzie nie da. raczej nie jest to wina hardware, sprzęt sprawdzony: porządny i nowy zasilacz.
W sieci jest mnóstwo wpisów w podobnymi problemami.
w sumie wydałem 129 PLN na grę którą powinienem zwrócić: miała być epicka przygoda jest epic fail
Mój kofig: Athlon x640, gr 9800 gt, 3 Gb ram, zasilacz chieftec 500w, SB Audigy.
Miał ktoś podobne problemy???
Może mi ktoś pomóc? Niby pojawia się informacja, że zapisano ale śladu po tym nie ma.
myślałęm że gra mnie powali a tu przeciętny rpg risen był lepszy
Karta graficzna: Radeon HD6850 1024MB
RAM:4Gb DDR3 1333
System:Windows XP SP2
Czy gra pójdzie mi na wyższych ustawieniach?