W związku z dynamicznym rozwojem serwery NAS w ostatnich latach doczekały się bardzo rozwiniętych systemów zarządzających urządzeniem i jego usługami. Jeszcze kilka lat temu graficzny NAS-ów był dość prostym panelem WWW, który oferował podstawowe elementy zarządzające. Zaś większość ustawień należało konfigurować z użyciem terminala lub skryptów bash.
Obecnie to kompletne środowisko wymagające od użytkowników jedynie podstawowej wiedzy o systemach sieciowych pamięci masowych i usługach sieciowych. I tak też jest z Thecusem. Urządzenie zostało wyposażone w graficzny, okienkowy system ThecusOS w wersji 6.
Jednak zanim przystąpimy do logowania do systemu wpierw musimy go skonfigurować – podłączyć do sieci LAN i uruchomić. A następnie zainstalować oprogramowanie. Służy do tego pomocnicza aplikacja dostępna dla systemów Windows i Mac OS – Intelligent NAS. W niej wybieramy system, który będziemy konfigurować. Następnie narzędzie wyszuka w sieci dostępne serwery NAS.
W kolejnym kroku rozpocznie się konfiguracja macierzy RAID. I tu w zależności od liczby dysków, które są użyte możemy wybrać drogę automatycznego tworzenia macierzy – Self-RAID Creation. W takim przypadku NAS sam stworzy macierz dyskową – np. w przypadku jednego dysku będzie to JBOD, dwóch – RAID1, czterech RAID5. Bardziej doświadczeni użytkownicy, którzy chcą samodzielnie utworzyć macierz mogą wybrać ręczny typ tworzenia. Po instalacji systemu możemy utworzyć samodzielnie dobrany system dyskowy. Proces kreowania macierzy może potrwać od kilku do około 20 minut w zależności od pojemności dysków.
Po zakończeniu tworzenia macierzy możemy utworzyć identyfikator Thecus ID. To nic innego jak opcjonalny system DDNS pozwalający na zarządzanie NAS-em zdalnie przy użyciu przyjaznej nazwy domenowej.
ThecusOS 6
Po skonfigurowaniu wszystkich parametrów pora przejść do ustawień NAS-a logując się poprzez przeglądarkę WWW. Domyślne dane logowania: admin/admin. Warto także pamiętać, że serwer NAS pracuje w sieci w oparciu o dynamicznie przydzielony adres z serwera DHCP. Warto go potem zmienić na statyczny.
Jak łatwo zauważyć kreator pozwolił na bardzo podstawową konfigurację urządzenia. Jedyne parametry, jakie ustawiliśmy to macierz dyskowa oraz Thecus ID. Wszystkie niezbędne ustawienia musimy skonfigurować bezpośrednio w interfejsie systemu. Thecus OS6 to prosty w wyglądzie system aplikacji web. Zgodnie z kanonami opiera się on na okienkowym GUI. Użytkownicy systemów Synology czy QNAP mogą być trochę zaskoczeni prostotą wyglądu Thecus OS. Jednak pod tą prostotą kryją się naprawdę spore możliwości, a intuicyjność obsługi nie odbiega od DSM czy QTS. Oczywiście NAS obsługuje język polski.
Po zalogowaniu na ekranie znajdziemy tylko dwie ikony: RAID oraz Folder udostępniony. Dostęp do pozostałych elementów sterowania możemy uzyskać klikając ikonę w lewym górnym rogu tuż pod napisem ThecusOS. Z kolei w prawym górnym rogu znajdują się ikony prowadzące do logów systemowych, pomocy i zarządzania panelem a także wyszukiwarka. Jeśli w sieci internet pojawi się aktualizacja systemowa, to w tym miejscu pojawia się dodatkowa ikona z oznaczeniem OS. Dolna belka zawiera przycisk wyłączenia i restartu NAS-a oraz skróty prowadzące do konfiguracji RAID, dysków i sieci LAN.
Otwierając menu z lewego górnego rogu docieramy do głównego panelu zarządzania całym systemem NAS. Co ciekawe poszczególne ikony w Control Panel możemy umieszczać na pulpicie ThecusOS w postaci skrótów. Funkcja bardzo przydatna w przypadku szybkiego dostępu do najczęściej używanych opcji serwera. Użytkownicy, którzy chcą bliżej przyjrzeć się funkcjonalności ThecusOS mogą skorzystać z emulatora live na stronie producenta pod http://www.thecus.com/sp_livedemo.php Emulator oferuje zarówno prezentowaną wersję ThecusOS 6 jak i wersję piątą.
Sam panel kontrolny został podzielony na 7 sekcji:
- Zarządzanie systemem – to miejsce ustawień parametrów serwera NAS, informacji o urządzeniu i zarządzeniem kontem administratora.
- Pamięć masowa – sekcja związana z wszelkimi parametrami nośników dyskowych i usług dyskowych.
- Współdzielenie/Przywileje plików – aplety dotyczące uprawnień do danych zgromadzonych na serwerze NAS.
- Usługa sieciowa – w tym miejscu możemy aktywować i deaktywować usługi i protokoły sieciowe, jakie udostępnia serwer NAS.
- Serwer aplikacji – panel związany z dodatkowymi funkcjami NAS-a.
- Kopia zapasowa – mechanizmy tworzenia kopii zapasowej serwera i nośników.
- Urządzenia zewnętrzne – miejsce na konfigurację podłączonych urządzeń USB i np. zasilaczy UPS.
Po krótce omówimy poszczególne elementy systemu. Jednak zanim do tego dojdziemy powinniśmy dokończyć konfigurację serwera NAS.