Wspomniane usługi dostępowe CIFS/SMB i FTP to nie jedyne możliwości udostępniania danych jakie oferuje Thecus N4310. Po wejściu do apletu Usługi sieciowe możemy aktywować i deaktywować niezbędne protokoły sieciowe, które potrzebne będą do naszej pracy. A jest, w czym wybierać:
- SMB/CIFS – typowe udostępnianie plików, co ciekawe z obsługą kosza sieciowego (do niego trafiają usunięte dane z zasobów udostępnionych),
- AFP – protokół używany w systemach Mac OS. W tej sekcji możemy także aktywować możliwość tworzenia kopii Time Machine. Wystarczy włączyć funkcję i wskazać udostępniony zasób sieciowy dla przechowywania kopii,
- NFS – system udostępniania plików dla systemów Linux,
- Protokół FTP i TFTP – W przypadku tego pierwszego możemy ustawić logowanie anonimowe, zmienić domyślny port, ustawić zewnętrzny adres IP oraz określić ograniczenia wysyłania i odbierania. W przypadku protokołu TFTP (często wykorzystywany do przesyłania i odbierania danych z urządzeń sieciowych) określamy lokalizację danych w folderze udostępnionym i wskazujemy interfejs sieciowy NAS-a oraz port, na którym odbywać się będzie komunikacja,
- Usługa Webowa i WebDAV – tak pierwsza pozwala na skonfigurowanie portu na którym dostępny będzie interfejs NAS-a (połączenia szyfrowane i nieszyfrowane). W przypadku WebDAV mamy do czynienia z webowym udostępnianiem plików, pozwalające na przesyłanie danych w ramach udostępnień,
- NAS zawiera także funkcje obsługi Bonjour i UPnP pozwalając m.in. na rozgłaszanie usług NAS-a. A w przypadku UPnP m.in. możliwość odtwarzania multimediów przy użyciu kompatybilnych odtwarzaczy. W sekcji Zarządzanie portami UPnP możemy skonfigurować automatyczne przekierowanie określonych portów na routerze obsługującym UPnP.
- Ostatnie dwie sekcje to DDNS i Thecus ID. Aplety są ze sobą powiązane. W przypadku tego drugiego po założeniu konta Thecus ID możemy wykorzystać usługę DDNS Thecusa i uzyskać dostęp do urządzenia z zewnątrz poprzez przyjazną nazwę: nasza_nazwa.thecuslink.com. W przypadku DDNS możemy liczyć na obsługę kilku dostawców usług DDNS - dyndns.org, zoneedit.com, no-ip.com. Jeśli skorzystamy z rozwiązania Thecus ID to w bardzo szybki sposób możemy dodatkowo wyposażyć NAS w usługę chmury osobistej. Wykorzystując mobilną aplikację T-OnTheGo możemy mieć dostęp do zasobów serwera NAS z dowolnego urządzenia wyposażonego w system iOS i Android.
- Bardziej doświadczeni użytkownicy mogą także włączyć usługę SSH i zarządzać elementami NAS-a przy użyciu wiersza poleceń.
Nieodłączną cechą nowoczesnych systemów NAS są dodatkowe pakiety aplikacji. Dzięki nim urządzenie, które do tej pory odpowiedzialne było za współdzielenie plików może pełnić także setki innych ról. W przypadku Thecusa na zachętę otrzymujemy dwie preinstalowane aplikacje: serwer iTunes oraz klient Transmission (do pobierania torrentów). Dodatkowo w sekcji Serwer aplikacji mamy dwa aplety pozwalające na zainstalowanie kilku oficjalnych aplikacji Thecus dostępnych na platformę N4310:
- AccessGuard – zapora sieciowa
- Aria2 – multimenadżer pobierania plików z internetu
- Dashboard – specjalny pakiet aplikacji pozwalający na zarządzanie NAS-em z poziomu smartfona
- grafika w37.png
- MySQL-kit – system bazodanowy wraz z phpMyAdmin
- Piczza – serwer zdjęć
- Plex – serwer multimediów
- Transmission – wspomniany wcześniej klient P2P
- WebDisk – webowy system menadżera plików
- Webserver – serwer http Apache
- mechanizm aktualizacji systemowej ThecusOS.
Dodatkowo po wejściu na stronę producenta możemy wybierać z ponad 700 aplikacji przeznaczonych zarówno na platformę N4310 jak i na pozostałe systemy Thecus. Warto jednak zwrócić uwagę by wybierać pakiety odpowiednie do posiadanego systemu NAS. Ułatwieniem jest możliwość filtrowania pakietów według modelu serwera.
Na stronie znajdziemy narzędzia z kategorii: Backup/Sync, Biznes i CMS, menadżery pobierania i zarządzania plikami, serwery multimedialne, serwery mail, pakiety bezpieczeństwa, narzędzia i aplikacje webowe. Paczki z aplikacjami możemy pobierać na dysk komputera, a następnie instalować je ręcznie z poziomu apletu Instalacja APP.
Wykorzystując dwa porty USB 3.0 Thecus pozwala na dwie dodatkowe funkcjonalności: udostępnianie drukarek oraz obsługę zasilaczy awaryjnych UPS. W przypadku drukarek wystarczy podłączyć dowolny model do portu USB a następnie w komputerze zainstalować drukarkę przy użyciu kreatora dodawania drukarek. Warto pamiętać o wpisaniu poprawnego adresu drukarki w sieci: http://adres_NASa:631/printers/usb-printer. Następnie należy wskazać sterownik drukarki i poczekać na zakończenie instalacji.
By Thecus mógł zarządzać zasilaniem awaryjnym w przypadku jego zaniku wystarczy podłączyć kompatybilny UPS do gniazda USB. Następnie wejść do apletu UPS i aktywować obsługę zasilacza. Ustawiania pozwalają na skonfigurowanie powiadomień dotyczących awarii zasilania oraz progu energii UPS-a, przy którym NAS zostanie wyłączony. Jeśli w sieci posiadamy już serwer NAS z obsługą UPS, to możemy podłączyć do niego serwer Thecus zdalnie podając adres IP serwera zarządzającego UPS-em.