Który facet w dzieciństwie nie bawił się małymi samochodzikami, wydając przy tym odgłosy wycia silnika, pisku opon, czy stłuczek? ;) Dosyć mało znane studio Nadeo postanowiło w 2003 roku wydać grę TrackMania, która wielu z pewnością odświeżyła słodki obraz dzieciństwa. Wzorowana na starej grze Stunts (która ma już 20 lat!) doczekała się 6 następnych części. Chciałbym jednak przedstawić tą przedostatnią (piątą). Panie, Panowie - TrackMania Nations Forever! Zapraszam do czytania!
Gra jest dostępna w Internecie za darmo. Można ją pobrać z oficjalnej strony serii TrackMania. Plik waży tylko 503MB (plus najnowszy update - waga ok. 5MB).
Wydawca: Nadeo
Gatunek: wyścigi
Tryb gry: single/multi
Od lat: bez ograniczeń
Data wydania: 16 kwietnia 2008
Wymagania: Pentium 4 2 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 4 Ti4200 lub lepsza), 1.5 GB HDD, Windows 2000/XP/Vista
Ważna informacja jest taka, że grę teoretycznie odpalimy na słabym sprzęcie. Jednak nieco później opiszę kwestię grafiki i wydajności. Najpierw może oficjalny trailer:
Wszystkich ustawień (grafika, sterowanie) dokonujemy tuż przed odpaleniem gry. Zmienić możemy język, jakość grafiki, rozdzielczość, sterowanie itp.
Aby zagrać w TrackManię musimy się najpierw zarejestrować. Nie oznacza to jednak, że do działania gry wymagane jest stałe połączenie z Internetem (tak jak jest w nowych produkcjach Ubisoftu). Nasz profil służyć będzie zarówno do grania przez Internet, jak i przechowywania różnych danych gry.
Z rozgrywki do wyboru mamy: Jeden gracz, Wielu graczy oraz Internet. Ten drugi umożliwi nam rozgrywkę dla 2 do 8 graczy na jednym stanowisku lub rozgrywkę między kilkoma komputerami w sieci lokalnej. Tryb Internet mówi już sam za siebie ;).
Oprócz tego twórcy gry dodali m.in. opcję przeglądania wszystkich tras, bryk, teamów, czy zawodów (wymagane połączenie z internetem), a także edytor. Dzięki niemu stworzymy nową trasę, pomalujemy wedle własnego gustu naszą brykę oraz edytujemy zapisaną powtórkę. Bardzo fajny element gry, który pozwoli nam choć odrobinę zrealizować najskrytsze marzenia z dzieciństwa ;).
Tak wygląda menu ;)
Jeden Gracz
W tym trybie mamy dostęp do 65 różnych tras. Są one pogrupowane na 5 poziomów trudności (biały, zielony, niebieski, czerwony, czarny). Na początku gry mamy już dostępnych po 5 pierwszych tras na każdy poziom (oprócz czarnego). Żeby odblokować kolejne 5 z danego koloru, musimy zaliczyć wszystkie poprzednie. Im wyższy poziom trudności, tym bardzej trasy są zakręcone, co przy dużych prędkościach staje się nie lada wyzwaniem.
Co wyścig walczymy o 3 medale (brązowy, srebrny i złoty). Jeśli uzyskamy naprawdę dobry czas, otrzymujemy medal Nadeo (musimy mieć poniżej tzw. czasu Nadeo, czyli np. dla trasy A02 wynosi on 16.25s). Całą listę tych czasów zobaczymy dopiero po odblokowaniu pierwszej "czarnej" trasy.
Trasa A01 - Kto mnie pobije, no kto? ;)
Rozgrywka dla jednego gracza jest bardzo przyjemna. Uzyskiwanie coraz lepszych czasów mocno wciąga. Jak już wspomniałem, im trasa bardziej zawiła, tym trudniej ją szybko ukończyć. Na szczęście model jazdy nie jest aż tak realistyczny, bo po pierwszym zakręcie wylecieli byśmy z trasy ;). Wracając jeszcze do samej jazdy, bardzo przyjemnie sterowało mi się pojazdem. Twórcy gry dobrze wyważyli skręcanie, czy przyspieszanie samochodu i odpowiednie nauczenie się wprawnego kierowania nie zajmuje dużo czasu. Nawet małe otarcie się o bandę kosztuje nas dosyć sporo. I tutaj muszę dodać, że mimo braku systemu zniszczeń, powinna być jakaś sygnalizacja kolorem dla np. otarcia się o bandę. Praktycznie trudno to zauważyć (przy prędkości rzędu 400 km/h i więcej) a skutek jest całkiem spory. Wracając do sterowania, jest ono tym łatwiejsze, że podczas gry używamy jedynie 10 przycisków (4 dla kierowania, 3 dla kamery, 2 dla restartu i przywrócenia pojazdu na tor oraz 1 na zatrzymanie gry). Co więcej podczas ładowania trasy wyświetla się nam klawiatura z ładnie zaznaczonymi i opisanymi klawiszami. Kolejne brawa dla twórców.
Mini-galeria 1
Internet
Ten tryb z pewnością był powodem instalacji TrackManii u wielu graczy. Nic dziwnego, pościgać się razem z innymi to nie mała frajda :). Dostępnych serwerów jest ponad 400. Polska też ma swoje, a jest ich ponad 30 ;). Oczywiście nie jest tak, że nieszczęśliwie trafimy na serwer z samymi profesjonalistami i będziemy ostatni. Każdy jest oznaczony odpowiednim kształtem charakteryzującym dany poziom trudności (o średniej rankingowej zbliżonej do posiadanej, wyższej oraz dużo wyższej).
W grze przez Internet dostępne są 2 rodzaje rozgrywki: mini-wyścig oraz walka z czasem. Ten pierwszy polega na wspolnym przejechaniu trasy z innymi graczami i kto najszybciej ukończy wyścig, zdobywa najwięcej punktów. Trzeba być bardzo zręcznym bo jedna wywrotka czy zrestartowanie pojazdu praktycznie kończy przejazd ;). Drugi z trybów polega na uzyskiwaniu coraz lepszego czasu na danym torze i oczywiście najlepsi zyskują punkciki. W obu trybach na pochwałę zasługuje to, że samochody rywali przenikają przez nasz, dzięki czemu nie ma żadnych kolizji, czy wielkich karamboli.
Napomniałem już o rankingu, jednak muszę dodać w jaki sposób zyskujemy punkty i pniemy się coraz wyżej. Ilość zdobytych medali w trybie jednego gracza umieszcza nas odpowiednio w światowym rankingu. Inaczej ma się sprawa z punktami w grze Multi. Za bycie np w pierwszej 8 z dobrym czasem dostajemy (choć nie zawsze) określoną liczbę punktów LP (im mamy ich więcej tym za wyścig/walkę z czasem dostajemy ich mniej) Mimo, że one małą znaczą (dla naszej satysfakcji jeśli mamy ich bardzo dużo), czasem serwery wymagają posiadanie określonej liczby pkt. Ogółem w Multi do zdobycia jest 100 000 punktów. Jeśli mamy powyżej 50 000, system co tydzień zabiera nam daną liczbę punktów (po to by zachować proporcje wśród graczy z odpowiednim przedziałem punktowym).
Mini-galeria 2
Należy też wspomnieć o trasach dla rozgrywki Multi. Ściagamy się nie tylko na tych z trybu dla jednego gracza, a na torach tworzonych przez samych graczy (jest ich zapewne setki a nawet tysiące). Czas spędzony z innymi (czyt. na Multi) umila nam lecąca w tle muzyka zamieszczona wcześniej przez gracza, który założył serwer.
Grafika, wydajność
Graficzna strona jest na pewno mocnym punktem tej gry. Nie chodzi o to, by grafika była rodem z Crysisa, tylko żeby było ładnie, przyjemnie, no i żeby gracze ze słabszymi kompami odpalili grę ;).
Konfiguracja testowa:
Procesor: Intel Core i3-530 2.93GHz
Płyta główna: Gigabyte P55-UD3
RAM: 2x1GB OCZ Platinum 1333MHz CL7
Grafika: GeForce 8800GT 512MB
Dysk twardy: Samsung HD322HJ 320GB
Zasilacz: Chieftec GPS 450-101AA 450W
System operacyjny: Windows 7 Ultimate 32-bit
Testy wydajności przeprowadzałem w rozdzielczości 1280x1024 i na masymalnych ustawieniach grafiki (włącznie z 8xAA i 16xAniso).
Wykresy wydajności w trybie Jeden gracz:
trasa B03:
trasa C02
Wydajność w Multi:
Zależy oczywiście od ilości graczy na serwerze, i od samego serwera. Dla ścigania się z 20 graczami na jednej z tras ilości fpsów przedstawiają się tak (polski serwer Let's Rock, ping: 85):
Nie wygląda to optymistycznie. Dla porównania zagrałem w rozdzielczości 1024x768 i wyłączonym AA oraz Aniso:
Framerate nieco skoczył do góry, jednak komfort gry był znacznie gorszy. A co w przypadku tylko 5-6 graczy na serwerze i rozdzielczości 1280x1024 oraz maksymalnych ustawieniach grafiki?
Tak już się da grac :D. Niemniej jednak posiadacze słabszych maszyn mogą odczuć pewny dyskomfort w grze na serwerze z ponad 20 graczami. Niestety, nie miałem jak tego przetestować, więc sprawdzenie pozostawiam Wam ;). Porównanie różnych poziomów grafiki (od lewej: max, średnie i najniższe):
Co jeszcze..?
TrackMania Nations Forever to nie tylko ścigałka na wolne chwile. Możemy także dodawać innych graczy do znajomych i z nimi grać. Z poziomu okna gry mamy również dostęp do Community News oraz Forum
No i na koniec to, o czym ostatnio dużo się mówi, czyli efekt 3D. TrackMania to oferuje, jednak niestety ;( nie miałem jak tego przetestować (oczywiście z powodu braku specjalnych okularów). Nie jest to oczywiście jedyna gra pozwalająca cieszyć się prawdziwym 3D (pozwala na to też Avatar The Game, recenzja tutaj).
Galeria i Gameplay
Na sam koniec chciałbym przedstawić Wam minutę mojego szaleśtwa w TrackManii a także galerię pod TYM linkiem. Miłego oglądania ;).
Podsumowanie
Czas na podsumowanie dzieła Nadeo. Według mnie myślenie, że TrackMania Nations Forever to gra dla 8-10 latków jest złudne. Trzeba się wykazać sporymi umiejętnościami, aby być w tzw. "Topie". Oczywiście do dobrej zabawy nie trzeba być świetnym, bo same opanowywanie trasy stanowi dla nas "fun". Wg mnie najlepiej się gra przez Internet z graczami z całego świata. Obojętnie o której wejdziemy, i tak będzie setki serwerów, na których możemy poszaleć. Pozostaje mi nic innego, jak polecić tą grę! ;)
Zalety: | Wady: |
Grywalność Fajna zabawa Grafika Multiplayer Cena ;) | Trochę optymalizacja Czemu tylko jedna bryka? (w wersji darmowej) |
Komentarze
9Np taki śliczny Fiat 126p http://www.trackmania-carpark.com/car.php?id=1645
Samochodów jest cale mnóstwo w różnych wersjach i chyba z tego co pamietam tylko w darmowej internetowej wersji gry nie widać zmodyfikowanych pojazdów rywali.
1h jazdy - 60okrazen.
Mam wszystko na "zloto". kilkanascie medali tfurcy :)