Przy pierwszym uruchomieniu konsola proponuje swojemu właścicielowi stworzenie profilu użytkownika - można później stworzyć ich kilka i przełączać się pomiędzy nimi - a wraz z nim tzw. Gamer Tag.
Na Gamer Tag składa się pseudonim, ikona (możemy wgrać własny obrazek), a także Rep (reputacja), która domyślnie jest dobra, ale jeśli podczas sieciowych rozgrywek w Internecie będziemy się zachowywać niestosownie lub niezgodnie z zasadami gry, inni mogą się zirytować i zagłosować za pogorszeniem naszej reputacji.
Podczas wpisywania swoich danych do profilu podłączyliśmy na próbę klawiaturę USB do jednego z portów konsoli - zadziałała! Pomyśleliśmy wtedy, że Microsoft naprawdę się postarał, aby dodać do konsoli obsługę jak największej liczby urządzeń.
Po stworzeniu profilu będzie on wykorzystywany jako nasza wizytówka w Internecie, czy sieci lokalnej. Będzie nam służył do zapisywania stanów gier. Obok pseudonimu podawany jest również Gamerscore, czyli wynik oparty na osiągnięciach zdobytych we wszystkich grach. Tworząc go deklarujemy swoją przynależność do jednej z kilku stref (Rekreacja, Profesjonalista, Rodzina, Podziemie). Gracze do rozgrywek internetowych będą przydzielani z wybranej przez nas strefy (aby ograniczyć sytuacje, w której ludzie grający dla rozrywki od czasu do czasu konkurują z profesjonalistami, grającymi non-stop).
W XBOX360 zintegrowano system osiągnięć - grając w różne gry możesz wyrabiać osiągnięcia, czyli różne, często dodatkowe zadania, za które będziesz dostawał punkty Gamerscore - będą one później widoczne w Twoim Gamer Tagu. Przeglądając później (np. w Internecie) listę graczy, z którymi będziesz miał ochotę grać lub porozmawiać, będziesz mógł porównywać ich osiągnięcia ze swoimi.
XBOX LIVE! - wrota do gier multiplayer
XBOX LIVE to nie tylko zakładka Dashboarda. To cała platforma, umożliwiająca granie przez Internet, komunikowanie się pomiędzy graczami oraz ściąganie z sieci zawartości specjalnie przygotowanej dla konsoli. Stając się posiadaczem XBOXa360 otrzymujemy darmowy dostęp do konta "srebrnego" XBOX LIVE SILVER, który pozwala na korzystanie ze wszystkich zalet platformy, z wyjątkiem gry wieloosobowej przez Internet. Jeśli chcemy skorzystać z tego jakże pożytecznego dodatku, musimy wykupić specjalny abonament GOLD, który na szczęście nie kosztuje przesadnie dużo - "zaledwie" około 100 złotych rocznie. Na zachętę kupując konsolę otrzymujemy też miesiąc XBOX LIVE GOLD za darmo.
Aby podłączyć XBOX360 do Internetu, trzeba się trochę napocić, mimo że cała operacja trwa zaledwie kilka minut. Konsola ma wyjście RJ-45 Ethernet, co sprawia, że bez podłączania konsoli do komputera (przez skrosowany kabel) lub - najlepsza opcja - do routera (przez nieskrosowany) się nie obejdzie. Konsola nie ma zintegrowanego modułu łączności bezprzewodowej, więc taki sposób komunikacij nie wchodzi w grę. XBOX360 zawiera za to wygodne menu, za pomocą którego możemy przetestować całe połączenie - od komunikacji na poziomie LAN poprzez pakiety IP, a skończywszy na możliwości połączenia się z serwerem Microsoftu.
Po podłączeniu kabla trzeba się jeszcze zarejestrować w XBOX LIVE, co wymaga trochę zachodu. W chwili pisania tego tekstu, podczas rejestracji nie można było wybrać takiego kraju, jak Polska, więc w menu "Skąd jesteś?" byliśmy zmuszeni trochę oszukać i wpisać inne państwo, np. Zjednoczone Królestwo. Nie obyło się też bez zabaw w szukanie kodu pocztowego w UK, ale w końcu się udało i założyliśmy nasze upragnione konto.
Dzięki temu, że XBOX LIVE! to scentralizowana platforma, nie trzeba ręcznie wyszukiwać graczy, z którymi chcemy pograć. Po włączeniu trybu wieloosobowego danej gry zazwyczaj nie musimy nawet wybierać serwera - od razu wyświetlona zostanie lista pokojów i/lub graczy. Dzięki temu możemy rozpocząć rozgrywkę naprawdę wygodnie i szybko.
W zestawie Premium znajdziemy headset (słuchawkę ze zintegrowanym mikrofonem), który pozwala na głosowe komunikowanie się z innymi użytkownikami w grach, które to obsługują. Podłącza się go od dołu do gamepada. Niestety headset jest monofoniczny.
XBOX LIVE! MARKETPLACE, czyli wirtualne zakupy na konsoli
Jedną z większych atrakcji XBOX LIVE!, oczywiście oprócz możliwości grania z innymi, jest dostęp do bogatego i ciągle rozrastającego się XBOX LIVE! MARKETPLACE, czyli wirtualnego sklepu. Można do niego wejść za pośrednictwem zakładki XBOX LIVE!.
MARKETPLACE pozwala na ściąganie na konsolę bardzo różnej zawartości:
- Dema i dodatki do gier (np. nowe samochody)
- Trailery i filmy (zazwyczaj kilkuminutowe)
- Tapety dla Dashboard oraz różne inne gadżety związane z grami.
Część tych atrakcji (np. dema i trailery) jest dostępna do ściągnięcia za darmo, natomiast za inne (np. dodatki, czy pełne wersje gier z serii Live Arcade - zazwyczaj stosunkowo proste gry logiczne i zręcznościowe) płaci się przy pomocy specjalnych punktów, tzw. Microsoft Points. Aby je zdobyć trzeba wyłożyć prawdziwe pieniądze, płacąc na przykład za pośrednictwem karty kredytowej
System operacyjny konsoli pozwala na ściąganie z Marketplace kilku rzeczy jednocześnie - zostają one umieszczone w kolejce i jedna po drugiej lądują na dysku twardym. W każdej chwili można przywołać ich listę przy pomocy prostego Download Managera. Niestety, uruchomienie z płyty jakiejś gry zazwyczaj zatrzymuje downloady - konsola wraca do nich po powrocie do Dashboarda.
Nawigacja po XBOX LIVE jest szybka, płynna i wygodna. Całość jest też przyjemna dla oka. W niektórych miejscach ekranu pojawiają się też "reklamy" najnowszych dem do ściągnięcia, na które można kliknąć i od razu do nich przejść. Mimo to wirtualne zakupy przyjemniej robi się raczej na komputerze za pomocą myszki i przeglądarki WWW.