Już niedługo rzadziej trzeba będzie ładować ogniwa w smartfonie czy laptopie. Sam proces także będzie trwał krócej.
Badacze z Northwestern University w Stanach Zjednoczonych znaleźli sposób na modyfikację standardowego akumulatora litowo-jonowego. Dzięki temu pojemność ma zwiększyć się dziesięciokrotnie, a wydajność po 150 ładowaniach ma być pięciokrotnie wyższa niż w obecnie stosowanych źródłach prądu.
Zmiana to zamiana materiału anody, na którą z elektrolitu przechodzą elektrony. Dotychczas używane mają być zastąpione przez wykonane z krzemu, na którego atomy przypada więcej, niż dotychczas, cząsteczek litu. Żeby ograniczyć uszkodzenia akumulatora wynikające z użycia nowego pierwiastka, ma on być używany w połączeniu ze znaną już alotropową formą węgla.
Natomiast żeby przyspieszyć czas ładowania, "wywiercono" dziurki o średnicy 10-20 nm. Badacze muszą jeszcze poprawić nowe ogniwa tak, żeby nie spowodowały pożaru bądź wybuchu gdy temperatura osiągnie zbyt wysoki poziom.
Trzymamy kciuki za naukowców ze Stanów Zjednoczonych. Prawdopodobnie jednak w praktyce mało co ulegnie zmianie, bo nowoczesne modele smartfonów i laptopów zapewne będą pobierały więcej prądu. Bilans wyjdzie więc na zero, bo większa pojemność zaspokoi większe potrzeby.
Więcej o nowych technologiach:
- CES: Microsoft Surface 2 - interaktywny stół
- Microsoft pokazuje niezwykłe intefejsy użytkownika
- Sharp: TV z rozdzielczością 7680 x 4320 pikseli
- Microsoft HoloDesk: hologram 3D w zasięgu ręki
- Technologie, wizje i gadżety przyszłości
Źródło: slashgear
Komentarze
43NIGDY NIC nie weszło do produkcji, żadnego przełomu nie było, tylko powolna ewolucja.
Jest to dość zrozumiałe, nie chodzi o to by laptop, telefon itp. pracował znacznie dłużej, ale by NIE ZASTOSOWAĆ TAK WYDAJNYCH AKUMULATORÓW TAM GDZIE STOSUJE SIĘ ROPĘ !!! Najważniejszy segment to oczywiście motoryzacja, bo już pojawiają się bardzo dobre NICZYM NIE USTĘPUJĄCE spalinowym silniki elektryczne np. amerykańska TESLA Roadster :
248 koni mechanicznych
„setka" w 4 sekundy
13 000 obr/min.
Zasięg 365 km
Waga akumulatorów około 500 kg
No i co ?! ...Gdyby zastosować te akumulatory z tego newsa, to ich waga spadłaby do 50 kg (!!!) albo zostawić ich wagę i objechać Polskę wokoło (3511 km) na jednym naładowaniu.
Silniki spalinowe z dnia na dzień straciły by rację bytu, a wraz z nimi koncerny wydobywające ropę, dlatego ŻADNEGO PRZEŁOMU NIE BĘDZIE !
PS.
Więcej na temat Tesli Roadster w tym filmiku z TVN Turbo :
http://www.youtube.com/watch?v=AypLHoX2iNk
Autorze, bliski jesteś wielkich odkryć, uchyl przed nami profanami rąbka zasłony kryjącej powszechne stosowanie grafenu.
Bzdety ponieważ auto nie jest tak zyskowne jak baterie do telefonów, laptopów, przeróżnych odtwarzaczy mp3.
Innymi słowy : telefony wymieniacie co 2-3 lata, samochód co 10-12 i to nie zawsze nówka (tylko pierwsza sprzedaż jest zyskowna dla koncernu | odsprzedaż komuś już nie jest). Przenośne konsole? Odtwarzacze mp3? Laptopy? (Tak, ja wiem że polaki-cebulaki potrafią na jednej baterii i 20 lat jechać, ale na zachodzie co 2 lata po prostu kupują nową) itd.
Dalej : koszty produkcji samochodów elektrycznych są wyższe. Weź przewoź tony niklu z Kanady przez Europy po drodze Chiny potem Japonia. I z powrotem do fabryk.
Po prostu wasze teorie o koncernach naftowych są błędne - koncerny mają siłę tylko dlatego że rząd im pozwala. Czemu im pozwala? Czemu, polaki-robaki? AKCYZA. Rządy [dzisiejsze, zachodnie] zrobi wszystko aby elektryczne samochody nie zdominowały rynku ponieważ pozbawi ich to wpływu z akcyzy oraz podważy ich stosunki z dostarczycielami ropy (tak, tak, Arabami).
Dochodzimy do sedna - mianowicie pytania : Czemu te technologie nie są stosowane w dzisiejszych akumulatorach?
Primo : zniknęłyby koszta serwisowe. Warsztaty po prostu by straciły. Na dłuższą metę musielibyśmy płacić wyższe ceny za części oraz naprawy.
Secundo : transfer technologii. Europa jest niesamowicie drogim kontynentem do prowadzenia biznesu (regulacje, podatki, regulacje, urzędy, skarbówka, regulacje, urzędy) - przez co nikt nie chce do Chin robić
http://nokautimg3.pl/p-b3-d9-b3d9864b1921a717fdbe212f03c99fa0500x500/bateria-nokia-6280-n73-4950mah-pol.jpg ;-D