Premiera systemu Google Android 4.3 Jelly Bean - wśród nowości m.in. OpenGL ES 3.0
Na konferencji Google został zaprezentowany system Android 4.3 Jelly Bean, w którym znalazło się sporo nowości.
Podczas konferencji Google zgodnie z naszymi wcześniejszymi doniesieniami został zaprezentowany nowy tablet Nexus 7, co ważne konstrukcja działała wraz z nową wersją flagowego systemu z zielonym robocikiem. Po prezentacji tabletu przyszła kolej także na pokazanie z bliska systemu Google Android 4.3 Jelly Bean, który wprowadza kilka istotnych nowości.
W telegraficznym skrócie w nowej wersji najpopularniejszego mobilnego systemu operacyjnego pojawiła się m.in. obsługa technologii Bluetooth Smart, wdrożono najnowszą wersję interfejsu programowania OpenGL ES 3.0, pojawiły się tzw. ograniczone profile dla poszczególnych użytkowników systemu, dodano nowe funkcje multimedialne, wliczając w to strumieniowanie z mechanizmami DRM, zmodyfikowano powiadomienia, dodano prostsze wprowadzanie tekstu, szybsze przełączanie użytkowników, obsługę nowych języków oraz arabskiego tekstu od prawej-do-lewej czy też lokalizowanie Wi-Fi w tle.
Dodatkowo w systemie zajęto się optymalizacją działania funkcji, które pojawiły się już w poprzednich wydaniach systemu. Dla przykładu ulepszono działanie synchronizacji vsync, potrójnego buforowania, zmniejszono opóźnienia ekranu dotykowego, a także poprawiono sprzętową akcelerację renderowania 2D. System ma także działać nieco szybciej.
To oczywiście jedynie część nowości, najważniejsze z nich opisaliśmy poniżej. Wśród zmian widocznych gołym okiem – których zbyt dużo nie naliczymy, trzeba wymienić m.in. aktualizację aplikacji systemowych, jak i innych aplikacji w tym Mapy, czy też Google Drive, która od teraz zawiera funkcję podglądu plików. Ponadto pojawiła się przebudowana aplikacja aparatu, lepsze renderowanie czcionek, płynniejsze animacje, wdrożono nowy ekran wybierania numerów oraz dodano nową aplikację Google Play Games.
Wchodząc w szczegóły, jedną z najważniejszych nowości w Androidzie 4.3 jest dodanie interfejsu programowania OpenGL ES 3.0 – o czym zresztą wspominaliśmy w naszych poprzednich tekstach. Nowe API wprowadza możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych graficznie aplikacji i gier. Wśród wdrożonych w nim nowości znalazły się m.in. skompresowane tekstury ETX2/EAC i wiele innych. Nowość łączy w sobie cechy pochodzące z desktopowych interfejsów zarówno z OpenGL 3.X, jak i OpenGL 4.X. Teoretycznie oznacza to, że możliwe staje się tworzenie gier dla Androida zawierających grafikę znajdującą się na poziomie między Direct3D 9 a 10.
Warto dodać, że podczas konferencji pochwalono się pierwszymi mobilnymi grami, które będą już wykorzystywały możliwości wspomnianego interfejsu. Są nimi gry wykorzystujące silnik Unity3D, a dokładnie Asphalt 8, Riptide GP2 czy też Prince of Persia 2. Szczegółowo o nowościach w OpenGL ES 3.0 pisaliśmy przy okazji publikacji oficjalnej specyfikacji tego interfejsu.
Ciekawą nowością przygotowaną dla użytkowników tabletów, którzy od Androida 4.2 mogą wykorzystywać już funkcję pozwalającą tworzyć profile wielu użytkowników i dynamicznie się pomiędzy nimi przełączać, jest funkcja ograniczonych profili. Umożliwia ona kompleksowe zarządzanie kontami użytkowników, tak, aby w łatwy i szybki sposób można było skonfigurować uprawnienia konkretnego użytkownika tabletu.
Jak przekonują twórcy systemu, możliwe będzie stworzenie np. konta gościa i nadania mu bardzo ograniczonych uprawnień. Tak samo będzie można utworzyć konto dla dziecka i wskazać, jakie aplikacje mogą zostać uruchomione, a jakie już nie, a także czy zezwolić na mikropłatności oraz zablokować poszczególne moduły danych aplikacji.
Ważną nowością, jest funkcja Bluetooth Smart, pod którą kryje się nic innego jak technologia Bluetooth Low Energy - o której już wcześniej informowaliśmy. W wielkim skrócie pozwoli ona przenieść do systemu implementację technologii, z której korzystają głównie wielcy producenci urządzeń z Androidem.
Technologia ta umożliwia łatwiejsze podłączanie oraz zwiększa możliwości dodatkowych akcesoriów bezprzewodowych jak np. zegarki, czujniki czy też narzędzia pomocne w uprawianiu sportu. Dodatkowo funkcja pozwoli znacząco zredukować zużycie energii, co przełoży się bezpośrednio na dłuższą pracę na akumulatorach.
W systemie pojawił się także nowy modularny framework z natywną obsługą mechanizmów DRM. Za jego pomocą możliwe będzie od teraz bezpośrednie strumieniowanie treści multimedialnych w wysokiej rozdzielczości z zabezpieczeniami DRM. Nowa funkcja umożliwia łatwiejszą integrację różnych protokołów strumieniowania jak np. DASH MPEG itp. Dzięki wdrożeniu wspomnianego mechanizmu możliwe stanie się bezpośrednie strumieniowanie treści chociażby z serwisu Netflix, który niestety nie jest jeszcze dostępny w Polsce.
Będąc przy temacie multimediów, należy wspomnieć, że w systemie pojawiła się funkcja dekodowania VP8, a także wdrożono interfejs OpenMAX 1.1.2.
Dzięki opracowaniu nowych mechanizmów powiadomień od teraz aplikacje, które otrzymają zgodę użytkownika, będą mogły w bardziej zaawansowany sposób korzystać z menu powiadomień, a te staną się bardziej interaktywne i oddadzą użytkownikowi lepszą kontrolę. Dodatkowo będzie możliwe przesyłanie statusów powiadomień do innych urządzeń podłączonych przez Bluetooth.
W kwestii bezpieczeństwa wprowadzono teraz SELinux do mechanizmów sandboxa (piaskownicy), które zapewnią obowiązkową kontrolę dostępu do MAC w jądrze Linuksa. Dla programistów wprowadzono nowe narzędzia umożliwiające m.in. analizę wydajności aplikacji czy też bardziej zaawansowane tworzenie aplikacji dzięki bardziej rozbudowanym pakietom deweloperskim.
Oczywiście to tylko niewielka część nowości, jaka pojawiła się w systemie Android 4.3. Pełną listę nowych funkcji, poczynionych zmian w systemie oraz szczegółowe opisy działania wdrożonych technologii można znaleźć na stronie developer.android. Jeżeli zastanawiacie się, kiedy będzie możliwa instalacja systemu na dostępnych urządzeniach, to mamy dobrą wiadomość, system został już udostępniony dla posiadaczy konstrukcji Nexus 10, Nexus 7, Nexus 4 oraz Galaxy Nexus. Niebawem pojawią się wersje także dla smartfonów Galaxy S4 i HTC One w wersjach Google Edition.
Źródło: Developer.android, Phoronix, TechCrunch, android.developrrs.blogspot, Phandroid, Androidpit
Komentarze
26pierwszego Galaxy Nexusa... właśnie zainstalowałem aktualizację 4.3 ...
i kolejny raz sobie mówię... "jesteś idiotą"
telefon bardziej muli, kilka aplikacji musiałem zainstalować od nowa...
niektóre przestały działać kompletnie...
nie wiem jak wy... ale nie działa mi to tak jak powinno... :/
albo nie działa mi to lepiej niż aktualizacja do 4.1