Wygładzanie Nvidia TXAA w Assassin's Creed III
Testy wykonane przez redakcję
Wraz z rozwojem kart graficznych, usprawniane są również technologie powiązane z wyświetlaniem grafiki w grach, takie jak na przykład antyaliasing (wygładzanie krawędzi). Firma NVIDIA ma niekwestionowane sukcesy w tworzeniu technologii wygładzania obrazu, czego najlepszym dowodem jest często stosowana metoda FXAA.
FXAA nie jest jednak również rozwiązaniem idealnym i "Zieloni" stworzyli kolejną wersję technologii antyaliasingu o nazwie TXAA. TXAA jest kombinacją kilku rodzajów antyaliasingu. Firma NVIDIA twierdzi, że wygładzanie TXAA x2 oferuje jakość porównywalną z MSAA x8, przy spadku wydajności porównywalnym z MSAA x2. Technologia ta jest dostępna tylko dla najnowszej rodziny kart GeForce.
Konkurencja w postaci AMD od jakiegoś czasu wykorzystuje technologię MLAA (filtrowanie morfologiczne) i chociaż można je w każdej chwili włączyć w sterownikach, to zaryzykujemy stwierdzenie, że natywne wykorzystanie tej technologii przez gry jest bardzo rzadkie (MLAA wykorzystuje między innymi Dishonored). Jest to na tyle istotne, że MLAA wymuszone w sterownikach rozmywa również czcionki i elementy interfejsu.
Assassin's Creed III jest jedną z pierwszych gier, które otrzymały wsparcie nowej technologii antyaliasingu NVIDII. Uruchamiając grę na kartach graficznych innych niż GeForce serii 6xxx, mamy do dyspozycji trzy poziomy wygładzania krawędzi: Normalny (FXAA), Wysoki (FXAA HQ) i Bardzo Wysoki (FXAA HQ + MSAA 4x). Na kartach GeForce 6xxx ujawnia się czwarty poziom antyaliasingu, którym jest właśnie TXAA (4x TXAA). Dostrzeżenie różnic na statycznych zrzutach ekranu jest trudne, dlatego pokusiliśmy się o przygotowanie odpowiedniego materiału filmowego.
Ze względu na dużą kompresję materiałów wideo, You Tube nie nadaje się do takich prezentacji, tym niemniej przy antyaliasingu normalnym (FXAA) widać charakterystyczne migotanie elementów o dużym kontraście. TXAA praktycznie niweluje ten nieprzyjemny efekt. Działanie tej technologii jest naprawdę świetne, jednak jak bardzo obciąża ona kartę graficzną? W testach wykorzystaliśmy następującą platformę testową:
- procesor: AMD FX 8350
- płyta główna: Gigabyte GA-990X-UD3
- RAM: Corsair Vengeance 2 x 8GB 1866 MHz CL9
- karta graficzna: Palit GeForce GTX 650Ti OC 1GB (1006/1375MHz)
- dysk: Kingston SSDNow V200+ 128 GB
- system: Windows 8 64-bit
- sterowniki: ForceWare 310.70
Assassin's Creed III: 1920 x 1080
[kl./s] ustawienia maksymalne
Antyaliasing normalny (FXAA) | 42 29 |
Antyaliasing wysoki (FXAA HQ) | 41 27 |
Antyaliasing bardzo wysoki (FXAA HQ + MSAA x4) | 29 26 |
TXAA (TXAA x4) | 29 26 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Testy wykonaliśmy w lokacji bardzo mocno obciążającej karty graficznej, a mianowicie w Bostonie. TXAA oferuje najlepszą jakość wygładzania, przy spadku wydajności porównywalnym do FXAA HQ + MSAA x4. Silnik Assassin's Creed III jest jednak na tyle wymagający, że przydałaby się tu karta graficzna wyższej klasy. Oczywiście można obniżyć detale do minimum (można dzięki temu uzyskać jakieś 10 klatek na sekundę), bądź zmniejszyć rozdzielczość, jednak największą radochę z nowej technologii NVIDII w Assassin's Creed III będą miały osoby posiadające wydajniejsze akceleratory graficzne.
Źródło: informacja własna
Komentarze
90Brawo NVIDIA!
To może lepiej byłoby zamieścić filmik do ściągnięcia?
Na filmiku nie dostrzegłem żadnych różnic i jakoś nie poczułem się przekonany do tej nowej technologii, tym bardziej że pożera dużo zasobów..
Nie wiem też dlaczego redakcja uważa że aa nie widać na statycznych screnach właśnie na takich pod odpowiednim kontem można dostrzec "ząbki" a w czasie dynamicznej rozgrywki nie zwracam w ogóle uwagi na istnienie bądz brak wygładzania
Zdecydowanie lepiej wygląda już fxaa
txaa x4
http://i.imgur.com/RLfHg.jpg
fxaa
http://i.imgur.com/FrQLL.jpg
AC III Pójdzie w ogóle na serii GF6000? :)
Jeden "x" za dużo.
Nie tyle sukcesy co po prostu daje gotowe rozwiązania postprocess i jest tu bardzo płodna (FXAA, SRAA, TXAA), a że jest to bardzo istotna kwestia, która wpływa bardzo na odbiór, ale też na wydajność to twórcy gier chętnie korzystają... jednak więcej nawet jest gier korzystających z własnych rozwiązań jak (nazywając je różnie jak AAA lub jeszcze dziwniej) lub korzystając z algorytmu Intela MLAA lub masy innych dostępnych jak GPAA, GBAA, SMAA (rzadko jednak nazywając je po imieniu, a po prostu Postprocess AA lub jakieś dziwne skróty od na nowo wymyślonej nazwy).
P.S nie do końca moja wypowiedz ma racje jak gramy na 64 calach to tylko wtedy to się przydaje.
i dostała ;)
Pisze jak byk : "NVIDIA twierdzi, że wygładzanie TXAA x2 oferuje jakość porównywalną z MSAA x8, przy spadku wydajności porównywalnym z MSAA x2" więc nie bardzo wiem gdzie tu większe wykorzystanie zasobów i słabsza wydajność względem np MSAAx4...