Technologie i Firma

E-faktury to nadal margines. Dlaczego warto na nie przejść?

przeczytasz w 2 min.

Cyfryzacja ułatwia życie – także życie przedsiębiorców. Aby można to było jednak odczuć, to trzeba się na nią otworzyć. Jak się okazuje, do e-fakturowania wciąż niewiele firm dało się przekonać.

10 procent – zaledwie tyle wynosi aktualnie odsetek faktur wystawianych i dostarczanych w formie elektronicznej w skali globalnej. To liczba, jaka pojawia się w raporcie opublikowanym przez firmę doradczą Billentis, bazującą na 550 miliardach takich dokumentów. 

E-faktury nie cieszą się (jeszcze) dużą popularnością

W Polsce e-faktury również nie cieszą się szczególnie dużą popularnością. Choć Platforma Elektronicznego Fakturowania już działa i administracja publiczna jest zobowiązana do przetwarzania faktur w formie cyfrowej, to rewolucja jeszcze nie nadeszła. Główny Urząd Statystyczny podaje, że zaledwie 6 przetwarzanych przez przedsiębiorstwa faktur na 100 ma postać cyfrową. Co to znaczy?

„Cyfrową, czyli podlegającą automatycznej analizie w ramach elektronicznej wymiany danych (EDI) i procesowanej dalej bez konieczności udziału człowieka. To warte podkreślenia, gdyż często możemy spotkać się z błędnym traktowaniem dokumentów w formacie pdf jako e-faktur. Rozliczenia na podstawie faktur w takim formacie nie różnią się w żaden sposób od operowania na papierowych wydrukach” – tłumaczy Tomasz Kuciel, CEO Edisona, firmy należącej do międzynarodowej grupy EDITEL.

Które krajem zatem zawyżają tę statystykę? To przede wszystkim Brazylia, Argentyna i Chile, ale też – bliżej nas (i raczej bez zaskoczenia) – Dania, Norwegia, Finlandia i Szwecja. Warto przypomnieć, że w tej ostatniej e-fakturowanie jest standardem już od dwudziestu lat. 

Dlaczego warto postawić na e-faktury? Dla oszczędności przede wszystkim

Lista korzyści płynących z e-fakturowania jest bardzo długa: część z nich mogą odczuć sami przedsiębiorcy, część – państwo. Przede wszystkim wystawianie i przetwarzanie faktur w formie cyfrowej równa się oszczędności: tak pieniędzy, jak i czasu czy środowiska (głównie poprzez ograniczenie zużycia papieru). Łatwiej i szybciej wprowadza, przesyła i analizuje się dane w takiej postaci (szczególnie, jeśli są to automatyczne e-faktury), jak również archiwizuje się takie dokumenty. Ich moc urzędowa jest zaś taka sama jak tych papierowych.

Kolejne korzyści to obniżenie liczby błędnych i fałszywych faktur czy zatorów płatniczych, a także szansa na ujednolicony model obsługi faktur. 

Źródło: Billentis, Puls Biznesu, inPlus Media, Edison, EDITEL, Główny Urząd Statystyczny, informacja własna

Warto zobaczyć również inne newsy o finansach w biznesie:

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    7
    Tylko, że e-fakturą nie jest np. wysłany PDF, a dokument (np. XML) podpisany cyfrowo (i nie zwykłym certyfikatem, a kwalifikowanym) lub wysłany przez jednego z operatorów EDI, co zwiększa koszty rozwiązania i dla osób, które wystawiają kilka faktur miesięcznie to jest zbędny koszt.
    • avatar
      Karolten
      0
      Jestem w szoku, ja nie wyobrażam sobie dzisiaj wystawiania faktur papierkowych. Raz, że mniej wygodne, a dwa że to utrudnia współpracę na odległość. Osobiście nie wiem skąd ten opór, oprogramowanie do faktur faktura-online.pl kosztuje mniej niż 100 zł rocznie, więc to nie jest nawet duży wydatek...

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login