Cyfryzacja biznesu to podobno jedyna droga, ale nawet firmy, które nią poszły nie potrafią wykorzystać potencjału
Cyfryzacja biznesu to szereg korzyści dla firm. Problem w tym, że większość przedsiębiorców nie wykorzystuje potencjału nowych możliwości, a wynika to z badania Cisco przeprowadzonego wśród 350 firm z 16 różnych gałęzi gospodarki.
Jakie korzyści płyną z cyfryzacji biznesu? Według autorów badania to m.in. zwiększenie zaangażowania klientów, poprawienie wydajności pracowników, czy usprawnienie analityki. W przypadku handlu pozwala to m.in. na skuteczniejsze konkurowanie sklepów stacjonarnych z internetami, tymczasem wg. szacunków Cisco, branża handlu detalicznego zrealizowała zaledwie 15 proc. swojego potencjału korzyści w roku 2015.
W ogólnym rachunku 250 firm z 16 różnych branż zrealizowało jedynie 20% potencjału. Według Cisco wynika to z przyjęcia niewłaściwych założeń. „Oznacza to, że firmy powinny być gotowe na wprowadzenie zmian obejmujących ich działalność operacyjną, kulturę, model przychodów, dojrzałość technologiczną i zestaw umiejętności – w sposób fundamentalny i permanentny” - mówi Kevin Bandy, Chief Digitization Officer, Cisco.
Najskuteczniejsi w osiąganiu korzyści z cyfryzacji okazali się giganci cyfrowego rynku, tacy jak Apple, Uber i Tesla. Są to jednak firmy tworzące nowe modele biznesowe. Dobrze z wykorzystaniem nowych narzędzi radzą sobie przedsiębiorstwa oparte o technologie IT i wykazujące znaczny stopień konwergencji między IT a technologiami IT.
Skuteczna cyfrowa strategia
Autorzy badania wymienili kilka kroków, które należy podjąć, aby skutecznie wykorzystać możliwości, jakie daje cyfryzacja biznesu:
- Określenie miejsca, w którym firma znajduje się obecnie na drodze do cyfrowej transformacji, przy uwzględnieniu jej możliwości i celów biznesowych;
- Wybór tych modeli zastosowania cyfrowych technologii, które mogą najszybciej dostarczyć korzyści dla biznesu, będąc następnie podstawą do sfinansowania długofalowych cyfrowych strategii;
- Rozwój sprawnego biznesu w oparciu o świadomość zmian w otoczeniu biznesowym, podejmowanie najlepszych w danym momencie decyzji opartych o dojrzałą analizę danych oraz szybką egzekucję tych decyzji.
Źródło: Cisco
Komentarze
2Gorzej gdy ktoś zadaje właściwe pytanie i odkrywa karty. Kilka z tych pytań brzmi mniej więcej tak: czy ja tego naprawdę potrzebuję? czy to, że inni robią to i w taki sposób oznacza z automatu, że to dobre i inni też powinni robić to i w taki sposób? Czy te wykresy mają mnie przekonać do wzięcia na siebie ryzyka z tej inwestycji i powierzenia moich danych podmiotom trzecim? Czy to nie za drogo?