Jak przygotować przedsiębiorstwo na rynek pracy w 2020 roku? Radzi Karyn Jeffery, kierownik działu usług End User Services w firmie Fujitsu.
Rozwój nowych technologii daje wiele nowych możliwości produktywności pracowników w przedsiębiorstwach. By jednak odniesienie określonych korzyści stało się faktem, liderzy biznesowi muszą stawić czoła wielu wyzwaniom związanym z tą nową rzeczywistością. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę firma Fujitsu, formułując pewne rady dla zainteresowanych.
Do wspomnianych wyzwań zaliczyć można zapewnienie płynności działania, gotowości do szybkiego wdrażania obiecujących rozwiązań, swobodnego przepływu danych i ich kontroli oraz zadbanie o to, by pracownicy dysponowali odpowiednią wiedzą niezbędną do wykorzystywania nowych narzędzi. Dopiero po wykonaniu powyższego szeregu działań można mówić o czerpaniu wymiernych korzyści z dostosowania się do współczesności.
Nowe technologie
Przytaczany we wstępie rozwój technologiczny sprawia, że przedsiębiorstwa w trosce o swój rozwój muszą być stale gotowe do wprowadzania innowacyjnych zmian. Słuszność tej tezy potwierdzają liderzy rynku, wyprzedzając swoich konkurentów dzięki zapewnianiu pracownikom najlepszych narzędzi dostępnych na rynku. Jednakże, by to osiągnąć, należy skupić się kilku podstawowych kwestiach.
Przede wszystkim, liderzy biznesowi muszą zrozumieć w jaki sposób funkcjonują nowoczesne narzędzia oraz jakie korzyści wiążą się z ich wykorzystywaniem. By zrealizować ten cel, warto zaprezentować użytkownikom biznesowym nowe technologie i ich możliwości, a następnie wysłuchać ich opinii oraz pomysłów dotyczących wykorzystania danych narzędzi. To po pierwsze.
Po drugie zaś, liderzy powinni stworzyć elastyczną metodykę testowania nowych narzędzi. By umożliwić przedsiębiorstwom nadążenie za innowacjami technologicznymi, należy przyjrzeć się wewnętrznym procesom pod kątem oceny oraz implementacji nowych technologii, dostosowanych do potrzeb firmy.
Poszczególne działy konkretnych firm mogą testować aplikacje oraz sprawdzać, czy spełniają one określone wymagania, a następnie dołączać je do magazynu aplikacji lub odrzucać. Nie warto wiązać się również długoterminowymi umowami – dobrze jest sprawdzić ofertę elastycznych usług dostępnych w chmurze.
Integracja to jedno z największych wyzwań
Zdecydowanie jednym z największych wyzwań, przed którym stoją przedsiębiorcy jest bezproblemowa implementacja nowych rozwiązań z dotychczasową infrastrukturą informatyczną i nowymi aplikacjami czy procesami biznesowymi. Niezmiernie ważne jest także zapewnienie zgodności operacyjnej pomiędzy aplikacjami, co bywa niestety trudne do osiągnięcia i z tego powodu należy zwrócić uwagę na kilka ważnych zagadnień.
Po pierwsze: należy stworzyć centralny magazyn aplikacji, z którego dział informatyczny będzie mógł czerpać korzyści dzięki nadzorowi nad szeregiem hostowanych aplikacji, zatwierdzonych uprzednio przez dostawców usług w celu zagwarantowania bezproblemowej integracji.
Po drugie: przeprowadzić integrację w chmurze. W miarę analizowania potencjalnych zastosowań nowych rozwiązań cyfrowych, platformy przetwarzania w chmurze mogą dostarczyć tańsze, bardziej elastyczne sposoby ich budowy oraz integracji niż rozwiązania dostępne na miejscu.
Podejście tego typu pozwala szefom działów informatycznych na szybkie opracowywanie i wdrażanie spersonalizowanych aplikacji biznesowych. Umożliwia również określenie, jakich funkcjo potrzebują oraz opracowanie ich w chmurze tak, by połączenie ze sobą różnych aplikacji było możliwe, tworząc kompleksowy proces.
Po trzecie: należy zadbać o to, by nowe narzędzia zaowocowały innowacyjnymi zmianami w procesach. Spójrzmy na to z perspektywy biznesowej i zastanówmy się, czy nowe technologie umożliwią faktyczną zmianę procesu, zamiast ciągłego traktowania dotychczasowego procesu biznesowego jako podstawy i sprawdzania, jak będzie on działał przy wykorzystaniu nowych technologii.
Po czwarte wreszcie: korzystajmy z technologii wirtualizacji, by zachować cenne aplikacje starszego typu. Z racji, iż tradycyjna infrastruktura informatyczna nie daje sobie rady z rosnącymi obciążeniami generowanymi przez nowe trendy technologiczne, wirtualizacja może zapewnić łatwą skalowalność oraz umożliwić uruchamianie cennych aplikacji starszego typu niezależnie od lokalnych systemów operacyjnych.
Dane oraz bezpieczeństwo
Jakość oraz dostępność danych przedsiębiorstwa stają się kluczowymi czynnikami, które będą decydować o przyszłej wydajności, szefowie działów informatycznych muszą spojrzeć na łańcuch dostaw danych w sposób całościowy i globalny. Wymogiem staje się zapewnienie swobodnego przepływu dużych ilości dokładnych danych w przedsiębiorstwie oraz ich dostarczenie użytkownikom końcowym z wykorzystaniem różnego rodzaju urządzeń. Opisywany przepływ danych coraz częściej musi również obejmować swoim zakresem partnerów handlowych przedsiębiorstwa.
Jakie najważniejsze zalecenie dotyczące danych oraz bezpieczeństwa w firmie należy wziąć pod uwagę?
- Stworzenie kompleksowego, uniwersalnego planu zarządzania danymi. Ponieważ firmy starają się dostarczać kadrze odpowiednich informacji w czasie rzeczywistym, pojawiają się potrzeby w zakresie przechowywania oraz przekazywania danych na, dosłownie, niespotykaną wcześniej skalę. Konieczna jest zatem szczegółowa rozmowa ze wszystkimi zainteresowanymi w celu określenia ograniczeń dotyczących zarządzania danymi, zwłaszcza w kontekście prywatnych i publicznych centrów przetwarzania danych.
- Wprowadzenie ogólnych standardów w zakresie danych oraz odpowiednie procesy nadzoru. Uogólnione standardy w zakresie danych mają kluczowe znaczenie z perspektywy użyteczności oraz bezpieczeństwa.
- Stosowanie technik wirtualizacji i tokenizacji w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Im szybciej zbliżamy się do czasów połączonych środowisk, tym bardziej warto korzystać z wirtualizacji, by dopilnować, aby poszczególne elementy infrastruktury nie zawierały danych, które można ukraść. Tokenizacja zaś pomoże w zabezpieczeniu przekazywania informacji poprzez zastępowanie wrażliwych elementów danych ich niewrażliwymi ekwiwalentami.
- Wprowadzenie funkcji biometrycznych w celu kontroli dostępu użytkowników. Doskonalenie zabezpieczeń bezpośrednio związanych z konkretnymi osobami umożliwia identyfikację oraz uwierzytelnianie pracowników w sposób szybszy oraz mniej zawodny niż dostęp uzyskiwany za pomocą haseł.
Szkolenia i dbałość o kulturę organizacyjną
Przekształcenie i przeorganizowanie struktur w przedsiębiorstwie oraz poszczególnych procesów to kluczowe elementy wdrażania nowych technologii. Niemniej, nie przyniosą one efektów, jeśli nie uwzględnią pracowników przedsiębiorstwa.
Obecnie ewentualne komplikacje związane ze szkoleniami dla pracowników są jeszcze większe, gdyż przedsiębiorstwa mają do czynienia z coraz większą przepaścią międzypokoleniową, a ludzie pracują coraz dłużej. W roku 2020 amerykański rynek pracy będzie składał się z pięciu pokoleń pracowników. Będą to tradycjonaliści, pokolenie baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y oraz pokolenie Z. Każde z nich charakteryzuje inne podejście do technologii i inaczej uczą się korzystania z cyfrowych narzędzi.
Od szefów działów informatycznych zależeć będzie to, czy wszyscy pracownicy będą gotowi na zmiany, nie tylko dotyczące nauczenia się korzystania z nowych urządzeń czy systemów, ale również pod względem nastawienia. Szefowie powinni zwyczajnie pomóc pracownikom w wyrabianiu nowych nawyków podczas pracy z nowymi narzędziami. To jednakże wiąże się z dwoma ważnymi, poniższymi aspektami.
Po pierwsze, należy wdrożyć programy szkoleń mające na celu edukowanie wielu pokoleń pracowników w zakresie nowych technologii. Szkolenia te zaś powinny być dostosowane do potrzeb przedstawicieli różnych pokoleń, biorąc pod uwagę ich różne kompetencje w przyswajaniu nowych technologii.
Po drugie zaś, trzeba wpłynąć na strukturę organizacyjną w taki sposób, by pracownicy stali się „pierwszymi klientami”. Szefowie działów często dochodzą do wniosku, że po przetestowaniu i wdrożeniu nowych rozwiązań informatycznych, transformacja jest już zakończona. W praktyce jednak często pozostaje jeszcze olbrzymie zadanie, które polega na przekonaniu pracowników do rezygnacji z wyuczonych i mechanicznie wykonywanych sposobów pracy na rzecz nowych systemów oraz narzędzi.
Oto 12 sugestii odpowiadających na pytania, jak przygotować swoje przedsiębiorstwo do potrzeb rynku pracy w 2020 roku:
- Zrozumieć, jak działają najnowsze narzędzia i jakie korzyści mogą przynieść przedsiębiorstwu,
- Opracować elastyczną metodykę testowania nowych narzędzi,
- Stwórzyć centralny magazyn aplikacji,
- Przeprowadzić integrację w chmurze,
- Zadbać o to, by nowe narzędzia zaowocowały innowacyjnymi zmianami w procesach,
- Korzystać z technologii wirtualizacji, aby zachować cenne aplikacje starszego typu,
- Stworzyć kompleksowy, uniwersalny plan zarządzania danymi,
- Wprowadzić ogólne standardy w zakresie danych i procesy nadzoru,
- Stosować techniki wirtualizacji i tokenizacji w celu zwiększenia bezpieczeństwa,
- Wprowadzić funkcje biometryczne w celu kontroli dostępu użytkowników,
- Wprowadzić programy szkoleń mające na celu edukowanie wielu pokoleń pracowników w zakresie nowych technologii,
- Zmienić kulturę organizacyjną tak, aby pracownicy stali się „pierwszymi klientami” (early adopters).
Pełny poradnik dotyczący technologii dla Workplace 2020 dostępny jest w publikacji „The White Book od Future Workplace Technology”.
Źródło: Fujitsu
Komentarze
4