Coś podsłucha, coś podejrzy. Smart TV wie o tobie więcej, niż myślisz
W ostatnich latach telewizja mocno ewoluowała. Nie jest tajemnicą, że obecnie "inteligentne" odbiorniki są w stanie zbierać rozmaite dane o użytkownikach i przekazywać je dalej.
Większość nowoczesnych telewizorów potrafi rejestrować audio i wideo oraz gromadzić informacje dotyczące korzystania z odbiornika, takie jak zakres wyszukiwanej treści czy czas oglądania. Mikrofony nagrywają dźwięk w pobliżu – w tym także rozmowy domowników. Nagromadzone dane urządzenie może przekazywać do analizy przez osoby trzecie.
I to jest fakt. Za tego rodzaju praktyki jeden z producentów otrzymał w 2017 r. karę w wysokości 2,2 miliona dolarów.
– Telewizor przestał być jedynie urządzeniem służącym do wyświetlania treści. Stał się raczej dwustronnym lustrem, które pozwala na obserwację użytkownika w czasie rzeczywistym przez sieć reklamodawców i brokerów danych – wyjaśnia Rowenna Fielding, dyrektor firmy konsultingowej Miss IG Geek, specjalizującej się w ochronie danych.
– Celem tego jest gromadzenie jak największej ilości informacji o twoim zachowaniu, zainteresowaniach, preferencjach i danych demograficznych, aby można było je spieniężyć, głównie poprzez ukierunkowane reklamy – dodaje przedstawicielka Miss IG Geek.
Smart TV i spółka. Partnerzy technologicznego szpiega
Wartość informacji gromadzonych przez TV wzrasta w połączeniu z danymi z innych inteligentnych urządzeń, takich jak smartfony czy laptopy. – Pozwala to na szczegółowe profilowanie poszczególnych osób: do danych z telewizora można dodać historię geolokalizacji, aktywność przeglądania stron internetowych i informacje z mediów społecznościowych – tłumaczy Rowenna Fielding.
Technologią, która może szczególnie niepokoić, jest automatyczne rozpoznawanie treści (ACR). Ta funkcja – często włączona domyślnie – polega na identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze i jego analizie w oparciu o olbrzymią bazę danych. Dane na temat preferencji i nawyków oglądania są następnie udostępniane producentom i ostatecznie sprzedawane reklamodawcom.
źródło: benchmark.pl
Komentarze
3