Masz starego Photoshopa? - oto jak radzić sobie z plikami RAW z nowych aparatów
Jeśli trafi się wam plik RAW z nowego aparatu, a wasz Photoshop jest stary, nie załamujmy rąk. Da się go otworzyć bez lub przy niewielkiej inwestycji.
Jednym z powodów, dla których użytkownicy aparatów cyfrowych decydują się na zakup nowszej wersji Photoshopa lub wejście w program subskrypcji (w którym problem dostępu do najnowszej wersji nie istnieje) są ograniczenia liczby obsługiwanych aparatów we wspieranych przez te aplikacje wersjach wtyczki Adobe Camera RAW (ACR). A zatem nie tylko brak funkcji gra tu rolę.
Czy jednak można edytować, a przede wszystkim otworzyć, zdjęcia w formacie RAW w starszych wersjach Photoshopa lub Photoshop Elements? Bez inwestycji w nowe wersje tych aplikacji lub przesiadania się na innego typu oprogramowanie. Jak najbardziej można. Jeśli macie najnowszego Photoshopa listę wspieranych aparatów znajdziecie tutaj, a najnowsza wtyczkę pobierzecie stąd.
Dlaczego pliki RAW
Nie będę się tu rozwodził nad zaletami formatu RAW, bo to kwestia umowna. Odpowiednio skonfigurowany zapis plików jako JPEG również może być satysfakcjonujący w przypadku profesjonalnego fotografowania. Lecz nie jest to proste. Pliki RAW zawsze dadzą większy potencjał (o ile są dobrze zapisane, a oprogramowanie do ich edycji jest w stanie je dobrze otworzyć). Koszt korzyści to często kilkukrotnie większa przestrzeń dyskowa potrzebna na przechowywanie pliku RAW – zamiast na przykład 6 MB trzeba zarezerwować nawet 25-30 MB na zdjęcie.
Z plikami RAW możemy zetknąć się w różnych sytuacjach. Zwykle zamówione zdjęcia otrzymujemy w formacie JPEG, fotografowie niechętnie rozstają się z oryginałami RAW, ale może zdarzyć się, że fotografujemy w RAW by mieć na przyszłość wygodę ponownej edycji zdjęć. Być może otrzymamy do obróbki pliki RAW z nowego aparatu od fotografa zatrudnionego na kontrakt w naszej firmie itp.
Adobe DNG Converter
Najprostszą metoda jest skorzystanie z darmowego narzędzia Adobe DNG Converter, które dołączane jest do każdej aktualizacji ACR. Działa ono jako samodzielny konwerter plików z formatu RAW do formatu DNG (Digital Negative). Plik w tym drugim formacie możemy otworzyć nawet w starych wersjach Photoshopa. Ważne by była w nim zainstalowana wtyczka ACR.
Jest oczywiście pewien haczyk, starsze wersje ACR mają mniej narzędzi, a także mniej zoptymalizowany silnik (dotyczy to nie tylko plików RAW, ale też plików DNG), niemniej czasem to niewielka cena za możliwość otwarcia plików z najnowszej lustrzanki Nikona czy bezlusterkowca Sony w Photoshopie CS z 2003 roku.
Nawet jeśli edycja RAW nie będzie tak efektywna jak w przypadku nowych wersji Photoshopa i ACR, to sam proces konwersji do pliku JPEG pozwala uzyskać dużo lepsze rezultatu niż sam plik JPEG prosto z aparatu - o ile znamy się na pracy w ACR.
MetaRAW 2.5 - ciekawa alternatywa
MetaRAW to rozwijana od bardzo dawna wtyczka do Photoshopa i Photoshop Elements, która ułatwia pracę z plikami RAW. Jest to narzędzie płatne, koszt MetaRAW (dostępny dla Windows lub MacOS X) to 50 dolarów, ale korzyści jakie daje uproszczenie pracy z dużą liczbą plików, mogą być warte tej inwestycji.
Dla systemu Windows mamy uniwersalny instalator (najstarsza wspierana wersja to Adobe Photoshop CS z ACR 2.4), dla MacOS X są oddzielne pliki dla Photoshopa CS3, CS4, Elements 8 oraz dla CS5, Elements 9 i nowszych. Dwutygodniową wersję próbną możemy pobrać z działu Download na ThePluginSite.
Jak korzystać z MetaRAW?
MetaRAW to wtyczka, która proponuje nam na wstępie jeden z trzech sposobów konwersji/edycji zdjęcia. Możemy skorzystać z zainstalowanej wersji ACR jeśli plik RAW jest wspierany, wywołać DNG Converter lub co najciekawsze skorzystać z natywnego konwertera MetaRAW, który bazuje na otwartoźródłowym narzędziu dcraw.
Dodatkowo możemy wyciągnąć zawarty w pliku RAW plik JPEG (nie każdy producent tak zapisuje pliki RAW, i nie jest to to samo co plik JPEG towarzyszący plikowi RAW) za pomocą narzędzia JPEG Extractor.
Producent chwali się, że moduł konwertera MetaRAW jest w stanie odczytać pliki z około 1000 modeli aparatów, a nawet spróbować zinterpretować dane z plików RAW, dla których nie ma jeszcze dokładnych definicji (tak jest zwykle tuż po premierze danego modelu aparatu).
Haczyk? Ponownie, natywny konwerter MetaRAW nie zaoferuje nam tak rozbudowanego menu dostosowywania parametrów obrazu jak w ACR. Możemy wybrać najważniejsze opcje konwersji, a potem dokonać interpretacji barwnej obrazu, który otwarty zostanie w oknie Photoshopa jako pliki TIFF.
Wtyczka ACR w Photoshop CC - także do edycji plików JPEG i TIFF
Funkcjonalność wtyczki Adobe Camera RAW mogą wykorzystać również fotografujący wyłącznie w formacie JPEG lub osoby, które edytują zdjęcia w tym formacie, a chcą wygodnie modyfikować kolorystykę i ekspozycję (choć w JPEG to nie to samo co w RAW) obrazów lub dalej edytować otwarte przez MetaRAW pliki (w Photoshop CS i CS2 są one w formacie DNG, w nowszych już jako TIFF).
Wystarczy podczas edycji pliku w Photoshopie CC wybrać z menu Filtry narzędzie Camera RAW. Uruchomimy tym samym wtyczkę ACR dla otwartego pliku. Lista narzędzi jest taka sama jak w przypadku pliku RAW. Możliwości edycji jakie daje plik JPEG są dalece mniejsze niż plik RAW, w którym jeszcze nie dokonano interpretacji danych odczytanych z sensora, ani ich kompresji, ale nadal ACR daje potężne możliwości. Trzeba tylko pamiętać, że w przypadku JPEGa dużo łatwiej o wygenerowanie artefaktów przetwarzania niż w przypadku pliku JPEG.
Wiele z działań, które zawarte są w ACR można na JPEGu przeprowadzić z pomocą pozostałych narzędzi Photoshopa, jednak będzie to mniej wygodne.
Źródło: MetaRAW, inf. własna
Komentarze
9Można też spróbować Affinity Photo, który ma całkiem niezły silnik RAW (aczkolwiek nieco mu jeszcze brakuje do tych bardziej znanych).
A z darmowych mamy RawTherapee, który też jest niezły, chociaż bywa powolny.