Canon stawia na wysoką rozdzielczość, DualPixel CMOS AF i uniwersalne obiektywy w kompaktowych kamerach wideo.
Firmy, które stawiają na samodzielne tworzenie potrzebnych im materiałów wideo lub twórcy chcący oferować usługi filmowe niewielkimi urządzeniami oprócz bardzo popularnych dziś aparatów maja stale do wyboru kamery wideo. Canon rozszerzył ofertę profesjonalnych kamer wideo o cztery modele 4K 50P XF405 i XF400 oraz Full HD XA15 i XA11. Oprócz modeli dla zawodowców mamy też kamerę Legria GX10, która może zainteresować entuzjastów filmowania w 4K.
Matryca 1 cal dla 4K, a FullHD z mniejszymi sensorami
Wszystkie nowe kamery 4K, co sugeruje szczególnie nazwa modelu GX10, wyposażono w sensory typu 1 cal, czyli podobne do tych, które znamy z linii zaawansowanych kompaktów. Niedawno Sony pokazało swój pierwszy „sportowy” kompakt z tych samych rozmiarów układem. Teraz tak czyni Canon, lecz zamiast typowo sportowych kamer proponuje typowe, acz kompaktowe rozmiarami, kamery wideo.
Canon XA15 i XA11 przeznaczono dla mniej wymagających użytkowników, dlatego rozmiar sensora w tym przypadku to tylko 1/2,84 cala. Różne rozmiary sensorów wiążą się też z różnymi parametrami optyki. Kamery FullHD mają 20x zoom o ogniskowej w zakresie od 28,8 do 576 mm. Większe sensory w kamerach Canon GX10, XF405 i XF400 z rozdzielczością 4K sparowano z zoomem 15x o ogniskowej w zakresie od 25,5 do 382,5 mm.
Canon Legria GX10
Rozdzielczość i AF
Filmy 4K są rejestrowane w tempie 50 kl/s z przepływnością 150 Mbps, a FullHD przy 50 kl/s i 35 Mbps. Dostepny jest także tryb 100 kl/s dla rejestracji filmów w zwolnionym tempie. Kamery wyposażono w mechanizm rozszerzający zakres dynamiczny o 800% w wariantach 4K lub 600% w wersjach FullHD.
Z aparatów cyfrowych zaczerpnięta została technologia Canon DualPixel CMOS AF (modele 4K), dzięki której ustawianie ostrości jest precyzyjne i szybkie. Punkty AF pokrywają około 80% kadru. Wybór punktów ostrości (także podczas filmowania) możliwy jest za pomocą dotykowego ekranu LCD. Menu kamer wzbogacone jest o funkcje pozwalające skoncentrować AF na przykład na twarzy.
Przetwarzaniem obrazu zajmuje się procesor DIGIC DV6 dla kamer 4K i DV4 dla kamer FullHD. Obraz zapisywany jest na kartach pamięci SD (w kamerach mamy podwójne sloty).
Wizjer, stabilizacja, filtry ND i inne funkcje
We wszystkich kamerach podgląd materiału wideo zapewnia wizjer elektroniczny 0,24 cala o rozdzielczości 1,56 miliona punktów. Taką samą rozdzielczość w Canon GX10, XF405 i XF400 ma 3,5 calowy odchylany ekran LCD. Kamery Canon XA15 i XA11 wyposażono w mniejsze 3 calowe LCD o rozdzielczości 460 tysięcy punktów.
Pięcioosiowa stabilizacja obrazu to zaleta każdej z nowych kamer. Łączy ona dwuosiową stabilizację optyczną w obiektywie z elektroniczną redukcją drgań w sensorze.
Dla scen o dużej jasności (kamery 4K mają obiektywy f/2,8 przy minimalnym zoomie, kamery FullHD obiektywy f/1,8 przy minimalnym zoomie) przydatny będzie wbudowany filtr ND o zmiennej mocy.
Cechami, które różnią modele typowo profesjonalne od kamery Canon Legria GX10, są między innymi dodatkowe złącza dla dźwięku. W modelu GX10 mamy wbudowany mikrofon stereo i wejście audio 3,5 mm. Jest także stopka mini Advanced i wyjście słuchawkowe. Kamery profesjonalne mają wyjście audio również przez HDMI, złącza mikrofonowe XLR, 3G-SDI (XF405), HD-SDI (XA15). Kamery 4K wyposażono w funkcje Wi-Fi, a do każdego modelu można nabyć opcjonalny moduł GPS, który pozwala nałożyć dodatkowe informacje na rejestrowany obraz.
Ceny i dostępność
Wszystkie kamery pojawią się na rynku jesienią. Najwcześniej modele FullHD w cenie około 2000 euro. Pozostałe kamery trafią do sklepów w cenach około 3700 za modele profesjonalne i 2700 euro za Legrię GX10.
Źródło: Canon
Komentarze
1