Kierowcy pokochają czerwone światła. O ile jeżdżą elektrykami
Japońscy naukowcy wpadli na pomysł, dzięki któremu kierowcy mogą polubić stanie na czerwonym świetle. Akumulatory w ich elektrykach po prostu będą się wtedy ładować.
Pomysł polegający na umieszczaniu systemów ładowania w jezdni, nie jest nowy. Istnieje jednak wiele potencjalnych problemów. Dlatego Japończycy chcą podejść do tematu nieco inaczej, zmniejszając skalę, ale też optymalizując korzyści. Ich koncepcja polega na instalacji ładowarek na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i aktywacji ich w momencie, gdy samochody zaczynają zwalniać.
Ładowarki ukryte na skrzyżowaniach – japoński eksperyment
Cewki osadzone w jezdni będą w stanie ładować akumulatory zainstalowane w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Ich aktywacja następować będzie po wykryciu wolno jadącego auta. Najważniejsze pytanie jest takie, czy system tego typu będzie wystarczająco trwały i wydajny.
Eksperyment wystartował w październiku 2023 r. i potrwa pół roku – do marca 2024 r. Jest prowadzony w Kashiwa-no-ha – „inteligentnym mieście” niedaleko japońskiej stolicy. Odpowiadają za niego naukowcy z uniwersytetów w Tokio i Chiba oraz przedstawiciele dziewięciu firm, w tym producenta opon Bridgestone oraz zakładów produkcyjnych NSK i Denso.
Czy to ma sens?
Nie są bezpodstawne pytania o to, czy to ma w ogóle sens w sensie efektywnościowym. Naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego przekonują jednak, że odpowiedź jest twierdząca. Podają, że zaledwie 10-sekundowe ładowanie przy użyciu cewek osadzonych w jezdni wydłuża zasięg samochodu o około 1 km.
Minutowy postój zapewnia więc 6 km jazdy – trudno widzieć w tym rewolucję. Jednak gdyby umieścić taki system na wszystkich skrzyżowaniach ze światłami, to kierowcy podróżujący głównie po mieście mogliby odczuć realne korzyści. Na tego typu planowanie przyjdzie jednak czas po testach.
Źródło: Electrek
Komentarze
1310 sekund i 1 km - to znaczy, że żeby naładować na 100 km wystarczy postać 1000s, czyli ~17 minut, przecież tesla na superchargerach ładuje się tylko, a może aż 2x szybciej jak ładuje się ładowarką 150 kW.
Przy ładowarkach indukcyjnych pole magnetyczne przy 75 kW będzie przeogromne, nie wspominając o stratach energii ...
Jak coś źle policzyłem, to mnie poprawcie ...
I tylko na koniec napiszę, że jest to po prostu niemożliwe.
-Wyjaśnij zasadę działania i budowe silnika elektrycznego stosowanego w robotach sprzątających i narysuj jego schemat połączeń.
- Co to jest siła elektromotoryczna?
- Omów przeznaczenie komutatora i jego budowe.
- Co to jest komutacja?
- Wyjaśnij zwrot momentu elektromagnetycznego podczas pracy prądnicowej i silnikowej maszyny prądu stałego.
Wymień regułę prawej i lewej dłoni.
Opisz zasadę działania prądnicy prądu stałego o specjalnym przeznaczeniu czyli prądnicy wagonowej lub spawalniczej.
Pomysł mocno średni, lepsze byłyby ładowarki indukcyjna na parkingach przed marketami. Tak auta zwykle stoją dużo dłużej niż na światłach.