Gra Left 4 Dead 2 na Linuksie i w OpenGL jest znacznie wydajniejsza niż na Windows w DirectX
Optymalizacja to podstawa
Firma Valve obecnie intensywnie pracuje nad przygotowaniem natywnej wersji swojego klienta Steam dla systemów z rodziny GNU/Linux, jednocześnie portując do OpenGL różne gry i silnik Source. Niedawno Valve pochwaliło się, że gra Left 4 Dead 2 w OpenGL pod Linuksem działa znacznie szybciej niż w DirectX w systemie Windows.
Od dawna wiele osób wskazywało, że to czego potrzeba alternatywnym systemom operacyjnym to właśnie gry. Firma Valve zamierza ten punkt programu spełnić, może nie chodzi tutaj wyłączenie o promowanie Linuksa, choć sam Gabe Newell twierdzi, że jest systemem przyszłościowym i pełnym potencjału, ale również z powodów niechęci do nadchodzącego Windows 8.
Nowy system Microsoftu krytykuje coraz więcej osób, nie tylko za kwestie techniczne ale również za brak otwartości, próbę zamknięcia platformy PC oraz integrację "jednego i słusznego" sklepu.
Wracając jednak do głównego tematu, Valve pracując nad przygotowaniem portu gry Left 4 Dead 2 dla systemów Linux w interfejsie programowania OpenGL poinformowało jak prezentuje się wydajność gry na różnych systemach i interfejsach.
Gra L4D 2 domyślnie w systemie Windows wykorzystuje interfejs programowania DirectX, który nie ma co ukrywać jest obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu w "okienkach". Od wielu lat toczy się spór pod tytułem "co lepsze OpenGL czy Direct3D?", odpowiedzi na to pytanie było wiele, jednak w takich sytuacjach wygrywa zwykle to co popularniejsze.
Teraz jednak Valve rzuca nowe światło zarówno na systemy Linux jak i sam interfejs OpenGL. Otóż firma Valve na potrzeby systemów Linux przeportowała grę L4D 2 do interfejsu OpenGL.
Następnie wykonano kilka testów wydajności, porównując wydajność gry w różnych kombinacjach: system Windows z DirectX, Windows z OpenGL oraz Linux z OpenGL bez usprawnień i Linux z OpenGL z usprawnieniami. Początkowo gra L4D 2 odpalona na Linuksie z OpenGL - było to jedno z pierwszych uruchomień gry, która osiągnęła wówczas wydajność zaledwie 6 klatek na sekundę.
Gra uruchomiona w systemie Windows na interfejsie Direct3D, dopracowana do granic możliwości, pozwoliła cieszyć się płynną rozgrywką w 270.6 klatkach na sekundę. Różnica kolosalna jednak czego można oczekiwać po jednym z pierwszych uruchomień w OpenGL?
Następnie Gabe Newell wraz z ekipą programistów wprowadzili kilka usprawnień i modyfikacji w grze dla jądra Linuksa, interfejsu OpenGL oraz optymalizacji dla sterowników graficznych. Następnie wykonano test gry L4D 2 w systemie Linux z OpenGL i co?
Zaskoczenie! Gra osiągnęła rezultat znacznie wyższy niż w Windows, gdyż osiągnęła 315 FPS.
Osiągnięty wynik zaskoczył nawet samych programistów, zaczęli oni więc analizować całą sytuację. Jednak już stwierdzili, że to zasługa zarówno producentów sterowników graficznych NVIDIA, AMD i Intela, z którymi współpracuje Valve.
Jednocześnie Newell stwierdził, że taki rezultat osiągnęli mając doświadczenie i pracując prawie zawsze w systemach Windowsów z DirectX, nie mając styczności z Linuksem. Jest to więc jeden z dowodów na to, że platforma Linux i OpenGL ma przed sobą przyszłość, i warto w nią inwestować.
Na koniec testów Valve postanowiło uruchomić grę L4D 2 w systemie Windows z użyciem interfejsu OpenGL, wprowadzając do niego liczne usprawnienia. Jak się okazało gra w tej konfiguracji osiągnęła 303,4 FPS co jest zarówno znacznie więcej niż w przypadku wersji w Direct3D, a jednocześnie mniej niż w przypadku wersji dla Linuksa.
Warto wspomnieć, iż w gra była uruchamiana na tej samej maszynie z procesorem Intel Core i7 3930k, kartą graficzną NVIDIA GeForce GTX 680 oraz 32 GB pamięci operacyjnej RAM typu DDR3. Systemami na jakimi była uruchamiana gra były Windows 7 Service Pack 1 w wersji 64-bit oraz Ubuntu 12.04 32-bit.
Valve zapowiedziało, że wystąpi i opowie o OpenGL w grach na Linuksie na odbywającej się w dniach 5-9 sierpnia konferencji SIGGRAPH na której prawdopodobnie zostanie zapowiedziany interfejs OpenGL ES 3.0.
Co sądzicie na temat wydajności Linux vs Windows oraz OpenGL vs Direct3D?
Więcej o Steam dla Linuksa:
- Steam dla systemu Linux powstaje - premiera za kilka miesięcy
- Steam Greenlight: nowa usługa Valve pomoże niezależnym twórcom gier w ich promocji
- Steam dla systemu Linux coraz bliżej - pierwszą dostępną grą będzie Left 4 Dead 2
- Valve odpowiada EA: przeceny gier nie są złe - zwiększają sprzedaż
- Counter-Strike: Global Offensive: test gry na laptopach z Intel Ivy Bridge i AMD Trinity
- Windows 8 według Gabe Newella jest katastrofą i zagrożeniem - stawia on na system Linux
Źródło: Valveblog, Phoronix, UbuntuVibes, omg.Ubuntu
Komentarze
177Trzeba pamiętać o tym, że z Linuksa korzysta mały procent ludzi, bo na ten system jest mało gier i nie ma wielu profesjonalnych programów. A tych profesjonalnych programów i gier nie ma, bo jest mało użytkowników Linuksa i koło się zamyka...
Zupełnie nie rozumiem oburzenia niektórych osobników. Valve może zrobić ze swoim produktem to, co im się podoba. Konwersja na Linux i OpenGL ? Moim zdaniem jest to doskonały pomysł i mam szczerą nadzieję, iż inni producenci również podziałają coś w tym samym kierunku. Jeśli zwiększy się liczba gier działających pod Linuxem, znacząco wzrośnie popularność tego systemu. To przyciągnie kolejnych producentów i równocześnie będzie większe "parcie" na dalszy rozwój.
Na konkurencji w dziedzinie systemów operacyjnych skorzystamy wszyscy.
Jak wychodziły pierwsze procki AMD 64-bitowe był news, że Epic uruchomił na linuxie 64-bitowym i procesorze AMD specjalnie przygotowaną wersję unreal tournament. Gra ponoć chodziła 2,5 razy szybciej niż na XP!!!
W OpenGL 2.0 to sie nie dziwie, ze najpierw bylo 6fps. Bo w tej wersji OpenGL mozemy wszystko zrobic na 5 sposobow z czego 2 nie sa akcelerowane, 2 nie dzialaja i jest tylko 1 sluszny. W tej wersji OpenGL dziala jeszcze immediate mode (glBegin, glEnd), ktory jest masakrycznie wolny.
Natomiast w OpenGL od 3.2 w gore juz jest to lepiej zrobione i programista ma o wiele mniej bladzenia, ktore rozwiazanie jest najwydajniejsze.
Każdy wybiera co woli, koniec i kropka.
Jedni wolą Ferrari inni Lamborghini.
32GB RAM i 32 bity? ;-)
Lecz jeśli gry będą lepiej działać i będzie ich więcej (niż aktualnie) na Linux-ie to przysięgam nauczę się z niego korzystać i oleję Windows-a. Mniejsza ilość klatek w grach tylko przez to, że korzystają z D3D? Podziękuję.
A najśmieszniejsze jest to, że ten OpenGL nawet nie dorasta w jakości wyświetlanej grafiki do dx11. Więc jakość raczej była uboga. Kupujecie karty za 2 tys zł a na OpenGL nie pokaże możliwości.
To jak jarać się że Astra OPC wyciąga tyle samo co Aston Martin.
"próbę zamknięcia platformy PC oraz integrację "jednego i słusznego" sklepu" co to znaczy zamknięcie platformy PC?! Bzdura!! Jedynie słuszny sklep jest to naśladownictwo ITune i AndroidMarket, oczywiście jak MS to robi to się nie podoba... Nigdzie MS nie powiedział, że dystrybucja softu tylko via ich kanały!!
"Od wielu lat toczy się spór pod tytułem "co lepsze OpenGL czy Direct3D?" Kiedyś się toczył, Panie Damianie, kiedyś... proszę sobie sprawdzić jak rynek zweryfikował lepszość D3D i OpenGL.
Jako żart, zabrakło jednej kluczowej informacji w artykule - porównywano DX9 do OpenGL, też to o czymś świadczy (OpenGL odpowiada technologicznie temu co oferował MS jakieś 10 lat temu...) no chyba, że celują w klientów z 10letnimi komputerami...
Dalej nie czytam bo szkoda czasu na pierdoły
Linuxa nie kupi, acz patenty już skupuje od dawna....
Może opatentować chodzenie ? Każdy z Was by mi płacił ? ;P