Nowe interfejsy programowania DIrectX 11.3 i 12 zaoferują wsparcie dla nowych technologii.
Microsoft pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który wprowadzi nowe funkcjonalności oraz pozwoli lepiej wykorzystać potencjał wielordzeniowych procesorów. Jak się okazuje, gigant z Redmond równocześnie pracuje nad DirectX 11.3.
DirectX 11.3 ma być kontynuacją DirectX 11, ale wprowadzi funkcjonalności zarówno z Direct3D 11, jak i Direct3D 12. Możemy zatem spodziewać się niższego obciążenia procesora graficznego i wykorzystania pamięci wideo.
Nie zabraknie też nowych funkcjonalności przy renderowaniu grafiki. Podczas konferencji Nvidia GAME24, Microsoft ujawnił cztery nowe technologie – nieuporządkowane rasteryzowanie Rasterizer Ordered View, dostęp do bufora Typed UAV Load, rozszerzone tekstury 3D Volume Tiled Resources oraz udoskonalony system rasteryzacji Conservative Raster.
Zabraknie jednak optymalizacji pod kątem procesorów wielordzeniowych, a tym samym zmniejszenia narzutu i efektywniejszego wykorzystania ich potencjału. Tą funkcję ma zaoferować właśnie tylko DirectX 12.
Dlaczego Microsoft zdecydował się rozwijać równocześnie dwa standardy? Najprawdopodobniej chodzi o zachowanie kompatybilności ze starszymi układami graficznymi i systemami operacyjnymi. DirectX 11.3 będzie wspierany przez starsze grafiki i systemy Windows 8/8.1, natomiast DirectX 12 pojawi się w najnowszych kartach i będą mogli z niego korzystać użytkownicy nowego Windowsa (9). Obydwa API mają zadebiutować pod koniec 2015 roku.
Nadal niewiele wiadomo o wsparciu dla nowych interfejsów programowania. Wprawdzie AMD, Intel i Nvidia reklamują swoje układy graficzne zgodne z DirectX 11, jako zgodne również z DirectX 12, ale można tutaj mówić tylko o zgodności programowej, natomiast zgodność funkcyjna najczęściej jest ograniczona do DirectX 11_0 lub DirectX 11_2. Najnowsze karty GeForce GTX 970 i GTX 980 podobno są w pełni zgodne z DirectX 12, natomiast Intel zapowiedział, że dopiero grafika w procesorach Skylake zaoferuje pełną kompatybilność.
Źródło: ComputerBase, AnandTech
Komentarze
34