W 99,99% składa się z powietrza
Zespół naukowców z HRL, Caltechu i Uniwersytetu Kalifornijskiego ogłosił wyprodukowanie najlżejszego na świecie materiału. Jego gęstość, wynosząca 0,9 miligrama na centymetr sześcienny, sprawia, że jest lżejszy nie tylko niż powszechnie stosowany styropian, ale także najlżejsze znane nam dotąd ciało stałe - aerożel.
Nowy materiał wykonano z połączenia niklowo-fosforowych rurek o grubości ścianki jedynie 100 nanometrów w komórkową strukturę przypominającą mikro-siatkę, co, jak podkreśla Dr Tobias Schaedler, nie było łatwym zadaniem. Każda z rurek ma grubość 1000 razy mniejszą niż ludzki włos. W efekcie otrzymano produkt, który w 99,99% składa się z pustej przestrzeni.
Najlżejszy materiał na świecie
Badacze podkreślają wyjątkowe własności mechaniczne jak na metal, które są zasługą komórkowej budowy. Nowy materiał, który nie został jeszcze oficjalnie nazwany, jest bardzo wytrzymały, doskonale absorbuje energię uderzenia i jest odporny na odkształcenia. W przypadku ściśnięcia o 50% jest on w stanie powrócić do pierwotnego kształtu, co demonstruje poniższe wideo.
Aby lepiej sobie wyobrazić jak lekki jest to materiał, porównajmy jego wagę ze styropianem. Metr sześcienny styropianu (kostka o boku 1 metra) waży około 20 kilogramów (w praktyce masa ta może być znacznie większa lub mniejsza, zależnie od typu styropianu), co potrafi zaskoczyć kogoś kto miał w dłoni tylko małe kawałki tego materiału. Z kolei taka sama kostka wykonana z opisywanego materiału ważyłaby znacznie mniej - niecały kilogram.
Projekt, który doprowadził do wynalezienia najlżejszego obecnie materiału, został zlecony przez DARPA. Potencjalne zastosowania to elektrody w bateriach, elementy katalizatorów, a także materiał wygłuszający oraz pochłaniający wibracje. Można wyobrazić sobie także elementy konstrukcyjne wykonane z takiej super lekkiej siateczki. A to nie koniec. Badacze liczą na to, że uda się im wytworzyć podobne siatki z innych materiałów.
Dr Bill Carter z HRL, nadzorujący prace grupy zajmującej się inżynierią materiałową, przywołuje przykład Wieży Eiffla jako bardzo wytrzymałej konstrukcji, której koncept będzie można teraz przenieść do mikro skali.
Więcej o ciekawych technologiach:
- Akumulatory jutra: szybkie ładowanie i długa praca
- Mask-bot - robot z niezwykle ludzką, wirtualną twarzą
- Microsoft: interaktywne, dotykowe ekrany przyszłości
Źródło: HRL Laboratories
Komentarze
25Z wieloma metalami taka konstrukcja się nie uda, bo przy tej powierzchni była by zbyt podatna na korozję lub wręcz łatwopalna.
Jeszcze tylko wydajniejszy napęd, jakiś lepszy system komunikacji i witaj Marsie i dalej.