Większość użytkowników komórek nie przykłada należytej uwagi do bezpieczeństwa danych zapisanych w ich telefonach, czy przesyłanych podczas łączenia się z internetem. Co ciekawe, bardziej obawiamy się natrętnych reklam przychodzących na telefon niż utraty cennych danych.
Takie wnioski można wysnuć po lekturze raportu przygotowanego przez firmę AVG we współpracy z Ponemon Institute. Wprawdzie badanie przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych, ale można z dużą dozą prawdopodobieństwa uznać, że wyniki byłyby podobne również u nas.
Według raportu jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wykorzystywanie tego samego telefonu do celów służbowych i prywatnych. W przypadku uzyskania przez niepowołane osoby dostępu do danych z telefonu, straty mogą więc być podwójne. Czyni tak aż 84% uczestników badania.
Większość ankietowanych przyznała też, że nie odczuwa żadnych obaw związanych z bezpieczeństwem podczas dokonywania za pomocą telefonu transakcji bankowych, czy zakupów w sklepach internetowych.
Dwie trzecie respondentów stwierdziło, że w ich telefonach można znaleźć prywatne dane, takie jak adres e-mail, nazwisko, listę kontaktów, zdjęcia, filmy, dane adresowe, itp. Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że blisko jedna czwarta (23%) użytkowników komórek przechowuje w nich hasła do poczty czy serwisów bankowych.
Dodatkowo większość ankietowanych przyznała, że korzysta z tych samych haseł do aplikacji mobilnych, co w ich odpowiednikach na komputerach PC. Mniej niż połowa respondentów deklaruje z kolei, że dostęp do ich telefonów zabezpieczony jest dodatkowym hasłem czy kodem PIN.
Bardziej obawiamy się reklam
Około 67% ankietowanych twierdzi, że większym zmartwieniem są dla nich niechciane treści marketingowe wysyłane przez operatorów niż możliwość zainfekowania telefonu przez wirusa. Taka ewentualność zaprząta głowy jedynie 44% użytkowników smartfonów.
Możliwość zakupu mobilnego oprogramowania antywirusowego rozważa zaledwie 29% respondentów.
Z raportu wynika, że 66% badanych przynajmniej raz dokonała zakupów przez telefon komórkowy, a 14% zarządza w ten sposób swoim kontem bankowym. Jednocześnie 12% respondentów przyznaje, że padło ofiarą oszustwa związanego z korzystaniem z komórki. Co ciekawe, jedynie 6% regularnie sprawdza wysokość swojego rachunku za telefon.
Zainteresowanych odsyłamy do pełnego raportu.
Źródło: CNN.com
Komentarze
1