Bezpieczeństwo

Dzwoni "ktoś z banku"? Po tym poznasz, że to oszustwo

przeczytasz w 1 min.

Banki co pewien czas ostrzegają nas o oszustwach telefonicznych i internetowych. Przypominamy, co zrobić, by nie dać się nabrać.

Nie jest nowością, że do niczego nieświadomych klientów banku dzwonią przestępcy, którzy udają pracowników banku. Oszuści mogą twierdzić na przykład, że ktoś włamał się na nasze konto – i dobrodusznie oferują "pomoc".

Ataków mogą spodziewać się klienci wszystkich banków. Schemat działa analogicznie dla różnych instytucji. Ale wszystkie przestępstwa łączy jedna rzecz: telefon od nieznajomej osoby.

Co zrobić, gdy dzwoni "ktoś z banku"?

Jeśli w trakcie rozmowy dowiadujesz się o przejęciu twojego konta bankowego lub pożyczki zaciągniętej na twoje konto, lepiej rozłączyć się i zastanowić się przez chwilę. Następnym krokiem powinno być skontaktowanie się z infolinią banku – ale nigdy nie należy oddzwaniać na ten sam numer.

Banki ostrzegają również przed podejrzanymi SMS-ami lub wiadomościami na komunikatorach internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp.

Nikt nas nie oszuka, jeśli będziemy odpowiednio przygotowani. Warto wiedzieć, o co może nas zapytać prawdziwy pracownik banku. Na przykład Bank PKO BP podkreśla, że jego pracownicy nigdy nie poproszą cię podczas rozmowy telefonicznej o:

  • podanie hasła dostępu do usług banku (internet, telefon komórkowy, telefon);
  • wypłatę pieniędzy lub wpłatę na inne konto (nie udostępniaj kodów BLIK obcym osobom i nie używaj ich kodów!);
  • zainstalowanie oprogramowania na swoim komputerze lub smartfonie.

źródło: Dobreprogramy.pl

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Alfred
    5
    Najlepsze, jak dzwonią z banku i chcą potwierdzenia, że ja to ja i np. podaj miesiąc urodzenia, innym razem rok, potem dzień - czyli po czasie mają komplet. Od jakiegoś czasu nie podaję tych informacji, no i często się rozłączają. To tak jak z pytaniem na ulicy - czy poda mi pan swój pesel, - oczywiście, że nie. Ale jak będzie pytanie: czy pamiętasz swój pesel - wszyscy starają się podać ;)
    • avatar
      axelbest
      3
      Akcent ruski, ukrainski czy bialoruski. Innej opcji nie ma ;) Po tym sie poznaje scam.
      • avatar
        BariGT
        2
        Do mnie raz zadzwonił typ, że na moim koncie jest dokonywana podejrzana operacja - ja no to, że spokojnie, to ja zleciłem - kilka sekund ciszy i rozłączenie XD
        • avatar
          maluszek88
          0
          Zapytaj ich o kredyt xd jak dadza to git xd
          • avatar
            pawluto
            0
            A wystarczy w ustawieniach odhaczyć konsultacje telefoniczne i problem z głowy...
            Ale dla wielu to za trudne...
            • avatar
              tumoris
              0
              Nigdy jeszcze do mnie nie zadzwonili z banku.

              Witaj!

              Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
              Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

              Połącz konto już teraz.

              Zaloguj przez 1Login