Bezlusterkowiec Panasonic Lumix GH5S z 10 Mpix sensorem - dla wymagającego filmowca
Panasonic w końcu zdecydował się dołączyć do swojej oferty wyposażony w małej rozdzielczości sensor, zapewniający wedle zapowiedzi świetną wydajność przy filmowaniu, ale też i fotografii z wysoką czułością.
W ubiegłym roku Panasonic uraczył nas trzema modelami bezlusterkowców. Niewielkim GX800, modelem Panasonic Lumix GH5 przeznaczonym dla filmujących oraz G9, który aspiruje do miana topowego bezlusterkowca fotograficznego. To pierwszy w ofercie Panasonica aparat, który ma pomocniczy ekran LCD na górnym panelu. Rok 2018 rozpoczyna się mocnym wejściem z modelem Panasonic Lumix GH5S, który jak nazwa wskazuje jest wariantem GH5.
Panasonic GH5S - taki sam jak GH5, a jednak całkiem inny
Panasonic Lumix GH5S mieliśmy okazję obejrzeć jeszcze przed ubiegłoroczną gwiazdką. Tym co od razu rzuca się w oczy to czerwony przycisk aktywacji nagrywania wideo i czerwony pierścień wokół pokrętła trybu pracy migawki. Poza tym otrzymujemy identyczny wygląd jak w GH5.
Pytania rodzi niewielka rozdzielczość sensora. Nie dość, że to rozmiar typu 4/3 to jeszcze tylko 10 Mpix (dwa razy mniej niż w GH5). Cel był jednak konkretny. Tak jak konkurencja (tu mam na myśli przede wszystkim Sony) może pochwalić się dedykowanym wydajnej pracy przy wysokiej czułości ISO modelem, tak i Panasonic zapragnął podobnego modeli w swoim portfolio. I tak właśnie powstał Lumix GH5S, który poniżej spróbuję przybliżyć.
Po kolei - najważniejsze cechy aparatu Panasonic GH5S
Panasonic Lumix GH5S wyposażono w opracowany od podstaw sensor 4/3 o rozdzielczości 10,2 Mpix. Sensor jest w stanie pracować z czułością od 160 do 51200 (rozszerzaną do zakresu 80 - 204800). Specyficzna w tym przypadku jest cecha Dual Native ISO, co oznacza, że każdy piksel dysponuje dwoma analogowymi układami przetwarzania obrazu - dedykowanymi pracy na niskich oraz na wysokich czułościach. Tego typu rozwiązanie jest już znane użytkownikom profesjonalnych kamer Panasonic.
W przeciwieństwie do GH5 nowego aparatu nie wyposażono w stabilizację obrazu. Tym razem musimy polegać na tym co da nam obiektyw. Mówiąc inaczej - tak jak GH5 był skierowany do filmujących z dłoni, tak GH5S dedykowany jest filmującym na wysokich czułościach (a to niekoniecznie oznacza filmowanie z dłoni).
Jako filmowy aparat, GH5S pozwala na filmowanie w formacie 4K (Panasonic nazywa go Cinema 4K) lub UHD przy maksymalnie 60 lub 50 kl/s. W trybie wideo FullHD możemy osiągnąć nawet 240 kl/s.
Rejestracja bez przycinania kadru odbywa się przy próbkowaniu 4:2:2 10 bit, możliwy jest też zapis 4:2:0 8 bit. Najwyższą jakość próbkowania przy największej prędkości rejestracji w 4K osiągniemy przy zapisie tylko na nośnikach zewnętrznych (aparat wyposażono w pełnowymiarowe wyjście sygnału HDMI tak jak GH5). Przy 30 kl/s możliwy jest jednoczesny zapis na karcie pamięci jak i wyprowadzenie sygnału na zewnątrz. Podobnie jak w GH5 zadbano o minimalizację efektu rolling shutter na nagraniach.
Połączenia w GH5S - adapter z portami XLR, łącze HDMI
Aparat dysponuje uszczelnieniami magnezowego korpusu, migawką certyfikowaną na 200 tysięcy cykli i wszystkimi najpotrzebniejszymi funkcjami filmowymi (V-LogL, HDR z HLG, kody czasowe, obsługa tablic LUT). Oba sloty na karty pamięci SD są zgodne z nośnikami SDXC UHS-II (potwierdzona obsługa klasy wydajności V90).
Jako narzędzie dla fotografii, Panasonic Lumix GH5S oferuje standardowo AF DFD (skuteczność dla ekspozycji do -5EV, różne tryby ostrzenia, także dla fotografii nieba), tryb fotografowania 4K (przy 60 kl/s), tryb RAW w pełnej rozdzielczości przy 14 bitowym zapisie. Tryb seryjny w aparacie osiąga 11 kl/s przy ostrości ustawionej na stałe i 7 kl/s przy śledzeniu ostrości. Gdy zdecydujemy się na zapis obrazu przy 12 bitowym zapisie, prędkość wzrośnie do odpowiednio 12 i 8 kl/s.
Kadrowanie obrazu możliwe jest za pomocą uchylno-obrotowego dotykowego ekranu podglądu o przekątnej 3,2 cala i rozdzielczości 1620 tysięcy punktów (proporcje 3:2). Duży wizjer elektroniczny o powiększeniu 0,76x wykonano w technologii OLED. Jego rozdzielczość wynosi 3680 tysięcy punktów, a obraz odświeżany jest w tempie 120 kl/s. To identyczne parametry jak w GH5. Nowością są funkcje poprawiania czytelności obrazu podczas kadrowania w nocy i 20-krotnego powiększenia dla asystenta ręcznego ostrzenia.
Wymiary Panasonica Lumix GH5S są identyczne jak GH5 i wynoszą 138,5 x 98,1 x 87,4 mm. Zmniejszyła się za to waga, która wynosi teraz 660 gramów z akumulatorem (można podejrzewać, że to wynik wyeliminowania elementów wbudowanej w korpus stabilizacji). Akumulator pozwala na wykonanie 440 zdjęć po naładowaniu, nieco więcej niż w GH5.
Bezprzewodowe funkcje komunikacyjne obejmują Wi-Fi (w tym 5 GHz 802.11ac) oraz oszczędną wersja Bluetooth 4.2. Złącza przewodowe pozwalają na synchronizację kodów czasowych, podłączenie mikrofonu, słuchawek, wyzwalacza. Oprócz pełnowymiarowego portu HDMI jest także złącze USB zgodne ze standardem 3.1.
Opcjonalne akcesoria dla aparatu - uchwyt pionowy i lampa błyskowa z LED
Rejestracja bez ograniczeń ze zmiennym klatkażem i tryb anamorficzny
Zoptymalizowana pod kątem sprawnego odprowadzania ciepła konstrukcja Panasonic Lumix GH5S podobnie jak w GH5 pozwala rejestrować wideo bez ograniczeń czasowych. Przydatny jest też zmienny klatkaż. Pozwala na tworzenie filmów typu slo-mo lub hyperlapse. Zależnie od trybu zapisu zakres dostępnych klatkaży jest zmienny. Najszerszy jest przy wideo 24p, najmniej do powiedzenia mamy przy 60p. W trybie 4K film można spowolnić 2,5 raza, w FullHD nawet 10-krotnie.
Przy najwyższej jakości zapisu możemy wybierać pomiędzy kodekiem HEVC lub MP4 (dostępny jest także kodek AVCHD). W tym pierwszym przypadku mamy dostępne bitrate 72 Mbps i maksymalnie 2160/30p. W drugim (pliki MOV) możemy osiągnąć 400 Mbps, pełne 4K przy 60p wraz z zapisem dźwięku wysokiej rozdzielczości (kodowanie LPCM). Panasonic GH5S ma też dedykowany mikrofon do redukcji szumów wprowadzanych przez urządzenie (redukcja jest aplikowana przed standardową procedurą odszumiania nagrania).
Panasonic Lumix GH5S potrafi zrobić użytek także z obiektywów anamorficznych (zwykły aparat z takim obiektywem zapisywałby obraz ściśnięty w poziomie). Procedura rozciągnięcia obrazu odbywa się automatycznie w aparacie.
Menu ekranowe dla każdego
Panasonic Lumix GH5S jak większość aparatów tej firmy nie ma ekranu LCD pomocniczego. Dlatego zapewniono trzy różne tryby wyświetlania informacji na obrotowym ekranie. Mamy tryb dla fotografującego, filmowca i twórczego filmowca.
Zdalne sterowanie, bezprzewodowo jak i przez kabelek
Panasonic Lumix GH5S możemy sterować zdalnie poprzez smartfon z wykorzystaniem oszczędnego połączenia Bluetooth. Dane po wykonaniu zdjęcia są przesyłane już przez Wi-Fi. To połączenie pozwala także na synchronizację ustawień pomiędzy dwoma aparatami GH5s i automatyczne tagowanie GPS.
Po podłączeniu przez port USB możemy sterować aparatem z poziomu komputera (tzw. tethered shooting). Odpowiednia aplikacja zapewnia kontrolę wszystkich ustawień fotografowania i filmowania i transmisję obrazu w trybie podglądu na żywo na ekran komputera. W tym czasie nie jest możliwe używanie Wi-Fi i Bluetooth.
Aparat jako generator kodów czasowych
Dzięki wsparciu funkcji synchronizacji kodów czasowych, nowy Panasonic może służyć jako wzorzec czasu. Filmy nagrywane za pomocą kilku urządzeń kontrolowanych przez GH5S są synchronizowane jeszcze w czasie rejestracji. Ułatwia to dalszą obróbkę materiału w komputerze.
A pierwsze wrażenia?
Chciałbym zawrzeć tu dłuższą opinię, ale tym razem trudno było ocenić nowy aparat. To co można o nim powiedzieć z perspektywy wyposażenia i funkcji napisałem powyżej.
10-megapikselowy sensor GH5S
Podczas prezentacji na miesiąc przed oficjalną premierą było zbyt mało danych, by obiektywnie oceniać jakość nagrań czy zdjęć. Szczególną uwagę trzeba będzie zwrócić na pracę przy niskich i wysokich czułościach ISO, funkcję HDR i ewentualne korzyści z teoretycznie większej rozpiętości tonalnej przy fotografowaniu.
To co można powiedzieć teraz, to to, że Panasonic Lumix GH5S jest wersją GH5, którą prawie maksymalnie zoptymalizowano i doposażono pod kątem funkcji przydatnych w wideo. Najbardziej zaskakuje brak wbudowanej stabilizacji, ale mamy za to wspomniane Dual Native ISO. Dla laika różnice w parametrach mogą być na minus, a na pewno niezbyt istotne. Jednak profesjonalista nie musi podzielać tej opinii. I raczej nie będzie.
Panasonic GH5s i GH5 - ten drugi wydaje się większy, ale to tylko wrażenie potęgowane przez osłonę słoneczną
Można spokojnie powiedzieć, że tym modelem Panasonic chce powiedzieć otwarcie - format 4/3 nadal ma się dobrze. Czy jednak GH5S ma jakiekolwiek szanse w walce z Sony A7S II? To pytanie pozostawiam otwartym i poddaję pod dyskusję w komentarzach.
Panasonic Lumix GH5S trafi do sprzedaży już za miesiąc. Cena wyniesie 2499 euro.
Źródło: Panasonic, inf. własna
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!