Jak wybrać projektor dla firmy
Projektor nawet w najmniejszym biurze umożliwia nie tylko poprowadzenie w wygodny sposób wewnętrznej prezentacji, ale również pozwala w profesjonalny sposób zaprezentować klientom produkty czy inwestorom przedstawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Podczas takiego spotkania znacznie łatwiej też o rzetelną, merytoryczną dyskusję. Dlatego projektor coraz częściej staje niezbędnym wyposażeniem każdej firmy, nawet jeśli nie dysponuje ona dużą salą konferencyjną.
Jeszcze 6-8 lat temu projektory spotkać można było niemal wyłącznie w większych firmach i korporacjach. Do rzadkości należały małe firmy dysponujące tego rodzaju sprzętem. Dziś, gdy ceny projektorów zaczynają się od ok. 1000 zł, trudno spotkać firmę która nie miała by do swojej dyspozycji tego rodzaju sprzętu. Przyjrzyjmy się zatem na co zwrócić uwagę kupując projektor do biura. Oczywiście, o tym jaki model należy wybrać, zależy od podstawowej kwestii – do czego i w jakich warunkach chcemy go wykorzystywać. Inne będą potrzeby mobilnego handlowca, a inne rodzinnego biura księgowego, gdzie poza pracą urządzenie może pełnić funkcję kina domowego. Dla firm działających w branży szkoleniowej, czy handlowej opierającej sprzedaż na licznych prezentacjach dla klientów posiadanie dobrego projektora, to po prostu wymóg konieczny do udanego prowadzenia biznesu.
Trochę techniki
Na obserwowany od kilku lat spadek cen projektorów miały wpływ rozwój technologii i silna konkurencja pomiędzy poszczególnymi producentami. Do niedawna na rynek był podzielony między dwa standardy: DLP oraz LCD, ale od dwóch lat coraz większe znaczenia ma technologia LED. Wszystkie trzy różnią się miedzy sobą metodą uzyskania obrazu, a każda z nich ma swoje wady i zalety.
W tańszych projektorach DLP światło z lampy pada na system filtrów RGB znajdują się na szybko wirującym kole. Następnie wiązka światła o danej barwie składowej (czerwonej, zielonej lub niebieskiej) trafia na specjalny układ DMD (ang. Digital Micromirror Device) z zestawem sterowalnych miniaturowych luster. Lustra odbijając światło w różnych kierunkach tworzą obraz zsynchronizowany z odpowiednią składową RGB. Następnie obrazy dla kolejnych składowych koloru rzucane są na ekran tworząc barwny, końcowy obraz. Jeżeli synchronizacja obrazu z wirującymi filtrami nie jest idealna to powstaje wówczas efekt tęczy. W droższych rozwiązaniach stosuje się trzy matryce luster DMD, z których każda tworzy obraz dla innej składowej barwy. Tutaj obraz jest rzutowany przez specjalny układ optyczny, w którym łączy się i powstaje pełna paleta barw widoczna na ekranie.
Jednoukładowe, tańsze projektory DLP oprócz wspomnianego efektu tęczy mają stosukowo wolny czas reakcji, a odwzorowanie kolorów jest stonowane. Wad tych pozbawione są projektory 3DLP (z trzema układami DMD), dają one najlepszy i najbardziej wyrazisty obraz ze wszystkich typów projektorów, ale są to niestety urządzenia bardzo drogie.
Najpopularniejszy obecnie standard LCD (promowany przez potentata rynku – firmę Epson), korzysta z trzech ciekłokrystalicznych matryc, dzięki czemu kolory są żywsze, bardziej naturalne, a rzutowany obraz jest pozbawiony mankamentów jednoukładowych modeli DLP. Płynniej odwzorowują też ruch na ekranie. Wady, to słabsze natężenie światła na ekranie, niezbyt głęboka czerń obrazu oraz widoczna tzw. siatka – dające się niekiedy zauważyć przerwy między pikselami.
Z kolei technologia LED bazuje na wykorzystaniu diod zamiast lamp jarzeniowych. Ta zmiana pociąga za sobą istotne konsekwencje w postaci mniejszego zużycia energii, braku efektu „wypalania” w trakcie eksploatacji i wydłużeniu czasu życia urządzenia nawet do 20 tys. godzin (w porównaniu do 2-6 tys. w sprzęcie LCD i DLP). Niestety parametry te opłacamy zmniejszeniem jasności obrazu, co sprawia że sprzęty tej klasy nie nadaje się do komfortowego użytkowania w słabo zaciemnionych pomieszczeniach.
O czym pamiętać przy zakupie
Regulacja wyświetlanej barwy pozwala wyświetlać obraz bez przekłamanych barw nawet na kolorowych powierzchniach (czyli po prostu ścianach) u klienta czy w domu. Jeżeli wierne oddanie kolorów jest szczególnie istotny w działalności firmy (np. przy prowadzeniu agencji graficznej) warto wybrać technologię LCD, która zapewnia lepsze ich odwzorowanie niż tańszy model projektora DLP. Najlepsze odwzorowanie barw zapewni zaś, niestety drogi, projektor 3DLP.
Wyświetlając w miejscu docelowym obraz z nowego sprzętu, który świetnie prezentował się w sklepie, może okazać się że jest on słabo widoczny, szczególnie np. w pomieszczeniu z oknami wychodzącymi na południe. Dlatego bardzo ważne jest, by odpowiednio wcześniej zwrócić uwagę na natężenie światła i kontrast. Nie ma potrzeby zakupu projektora z wyśrubowanymi parametrami jasności (które niestety zawsze znajdują odbicie w cenie), ale wartość 1000 ANSI lumenów to minimum dla rozwiązań stacjonarnych. Co do zasady, im jaśniej jest w pomieszczeniach, gdzie będziemy korzystać z projektora tym wartość ANSI powinna być wyższa.
Za jakości obrazu na ekranie czy ścianie odpowiada moc lampy stanowiącej kluczowy element urządzenia. Im wyższa, tym lepsza, ale te mocniejsze z kolei żyją „krócej”. 200 W można uznać za gwarancję jasnego czystego obrazu. Parametr żywotności deklarowany przez producentów waha się od 2000 do 5000 godzin, za zadowalającą można uznać wartość 3000 godzin, gdyż z reguły taki okres zaspokoi potrzeby małej firmy, do czasu amortyzacji sprzętu. Jeśli jednak wiemy, że będziemy używać projektora intensywnie, już przy kupnie należy sprawdzić dostępność serwisową i cenę lampy, by uniknąć w przyszłości niespodzianek w razie jej wymiany.
Rozdzielczość i proporcje obrazu z projektora nie powinny drastycznie odbiegać od standardów sprzętu, na którym pracujemy, inaczej łatwo o „rozjechanie” się dokumentów dobrze wyglądających na monitorze. Obecnie rozdzielczość 1024×768 pikseli (WXGA) to minimum. W większości firm coraz częściej spotka się monitory o proporcjach ekranu 16:9 (obraz ma wówczas o 30% większą powierzchnię niż standardowy do niedawna obraz o proporcjach 4:3). Przed wyborem projektora upewnijmy się, że projektor obsługuje proporcje adekwatne do większości wykorzystywanych w biurze monitorów.
Szeroki zakres regulacji powiększenia obrazu, to gwarancja możliwości użycia sprzętu zarówno w salce konferencyjnej, jak i w niewielkim gabinecie, szczególnie cenna dla tych, którzy pracując w terenie nie zawsze wiedzą w jakich warunkach przyjdzie im operować. Parametr ultra short throw z kolei pozwala na ustawienie sprzętu bardzo blisko powierzchni, na którą jest rzutowany obraz. Dzięki temu pozbędziemy się kłopotów z cieniem prowadzącego na ekranie i jego oślepianiem.
Masa – z pozoru to oczywiste, że im cięższy rzutnik tym trudniej zabrać go w podróż. Jeśli skuszeni ceną czy parametrami technicznymi nie zwrócimy w porę uwagi na ten aspekt, może okazać się że zakupiliśmy świetny projektor, który jednak przez większość czasu nie jest wykorzystywany. Naturalnie ograniczeniem tym nie musimy się przejmować jeśli zakładamy, że kupujemy sprzęt do używania jedynie w siedzibie firmy. Sensowny ciężar do przyjęcia to do 2 kg.
Kolejnym parametrem, o którym łatwo zapomnieć podczas zakupów jest głośność sprzętu – wbudowana lampa wymaga chłodzenia, a pracujące wentylatory potrafią generować spory hałas. Powyżej pewnego poziomu, szczególnie podczas dłuższego wykorzystania staje się on dokuczliwy dla prowadzącego oraz, co gorsza potrafi rozpraszać uwagę odbiorców. Kwestia ta straci na znaczeniu, jeśli zdecydujemy się na urządzenie oparte na technologii LED, które nie wymagają tak intensywnego chłodzenia i z założenia są znacznie cichsze. Umownie można przyjąć, że parametrem do przyjęcia jest szum na poziomie poniżej 40 dB.
Dodatkowe kwestie, o które nie zawadzi spytać podczas kupna to gwarancja, podstawowa oraz na samą lampę (często są to dwie osobne wartości) z opcją door-to-door. Funkcja lensshift koryguje położenie obiektywu i eliminuje nieproporcjonalne zniekształcenia w formie trapezu, co poprawia komfort oglądania. Przydatna bywa opcja odtwarzania materiałów z pendrive'a czy płyt CD DVD bez podłączania komputera. Jeśli wybrany przez nas sprzęt ma wbudowany głośnik, będziemy mieć znacznie lepsze wsparcie audio niż z wykorzystaniem tylko "speakerów" laptopa. Bardzo przydatny będzie też pilot – ustawianie parametrów czy chwilowe wyłączanie prezentacji nie będzie równoznaczne z karkołomnym nierzadko sięganiem do przycisków funkcyjnych na obudowie.
3D, Ultra Short throw, Pico – ciekawostki czy przyszłość rynku?
Choć promowany marketingowo obraz 3D nie jest w większości przypadków potrzebny w zastosowaniach biurowych, warto o nim pomyśleć jeśli pracujemy na co dzień z wizualizacjami projektów. Może mieć to znaczenie w wypadku prezentacji projektów wykonywanych w systemach CAD/CAM lub w przypadku usług medycznych czy projektów architektonicznych. Przykładowe urządzenia tej klasy to NEC V260 czy BenQ MX503.
Na rynku pojawia się też coraz większa oferta projektorów typu Pico, czyli urządzeń o wielkości telefonu komórkowego, a nawet będących elementami niektórych modeli smartfonów. Pozwalają one na wyświetlanie obrazu w warunkach „terenowych”, np. w przedziale pociągu. Do zastosowań stacjonarnych się one nie nadają, choćby z uwagi na zbyt słabą moc źródła światła (80-100 ANSI lumenów) i niską rozdzielczość, ale prezentacje ad-hoc często odnoszą piorunujący skutek.
Coraz większą popularnością w zastosowaniach biurowych cieszą się projektory z ultrakrótką ogniskową. Przykładem takiego projektora jest Vivitek D795WT. Umożliwia on wyświetlanie obrazu na ekranie z odległości zaledwie 2 cm, dzięki czemu nadaje się do używania go wraz z tablicą interaktywną.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!