Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?
DirectX 12 Ultimate to nie tylko usprawnienia graficzne, ale też optymalizacje działania sprzętu i poprawa wydajności. Z technologii skorzystają użytkownicy PC-tów i konsol nowej generacji.
DirectX 12 wprowadził sporą rewolucję w grach, ale od jego premiery minęło już sporo czasu, a my oczekujemy coraz lepszych wrażeń z rozgrywki. Microsoft postanowił więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom branży i zapowiedział DirectX 12 Ultimate. Co to takiego?
Co to jest DirectX 12 Ultimate?
DirectX 12 Ultimate to rozszerzenie obecnego interfejsu DirectX 12, który ma jeszcze bardziej zwiększyć poziom realizmu w grach na PC i konsole. Można tutaj wyszczególnić cztery główne filary: DirectX Ray Tracing 1.1, Variable Rate Shading, Mesh Shaders i Sampler Feedback.
DirectX Ray Tracing 1.1 (DXR 1.1) to rozszerzenie obecnego interfejsu odpowiedzialnego za śledzenie promieni w czasie rzeczywistym (ray tracing). Technologia wprowadza lepsze odbicia, cienie i okluzję otoczenia. Nowa wersja DXR szczególnie powinna ucieszyć programistów, którzy będą mogli ją łatwiej zaimplementować w grze.
Variable Rate Shading (VRS) to funkcja, która odpowiada za zmienny algorytm cieniowania animacji. Technologia automatycznie wykrywa kluczowe obszary obrazu, gdzie obraz ma on być bardziej szczegółowy, a w pozostałych, mniej istotnych jakość grafiki jest obniżana.
Efektem jest optymalizacja osiągów układu graficznego Przykładowo w Wolfenstein: Youngblood zastosowanie VRS pozwoliło uzyskać 15% wzrostu wydajności bez widocznego spadku jakości grafiki.
Mesh Shaders wprowadza zaawansowane cieniowanie siatki i w efekcie bardziej szczegółowy obraz. Technologia wykorzystuje potencjał nowych potoków układu graficznego, które będą odpowiadać za poziom detali (LOD – Level of Detail) i tesselacji.
Sampler Feedback został zapowiedziany przez Microsoft już jakiś czas temu. Funkcja usprawnia przesył i cieniowanie tekstur, co w efekcie zmniejsza obciążenie układu graficznego i optymalizuje wydajność w grze.
Które karty graficzne i konsole są zgodne z DirectX 12 Ultimate?
DirectX 12 Ultimate wprowadza sporo zmian, ale ma też swoje wymagania. Na obecną chwilę są z nim zgodne tylko karty graficzne Nvidia GeForce RTX. Wiemy jednak, że technologia będzie również obsługiwana przez nadchodzące karty graficzne AMD Radeon bazujące na architekturze RDNA 2 oraz konsolę Xbox Series X.
Wsparcie dla DX12 Ultimate zostanie wprowadzone w Windows 10 20H1. Microsoft udostępnił narzędzia dla programistów (SDK), ale jeszcze nie wiadomo kiedy pojawią się gry wykorzystujące potencjał interfejsu.
Źródło: Nvidia, AMD
Warto zobaczyć również:
- Microsoft omyłkowo ujawnił dokładną datę premiery Xbox Series X!
- Specyfikacja PlayStation 5 ujawniona! Konsola jest słabsza niż Xbox Series X
- Poważne modyfikacje w GeForce Now - zobacz co się zmieni
Komentarze
41Do tego zdecydowanie dłuższy i dokładniejszy.
Ze co? chyba bez widocznego spadku jakosci obrazu.
Czy jest możliwe , że nawet na PC gry nowej generacji wymagały minimum SSD? HDD wtedy będzie tym do czego został stworzony czyli do magazynu danych.
https://zapodaj.net/images/5090625b2af26.jpg
https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/campaigns/battlefield-v/
hue hue hue hue hue :D
Machina marketingowa ruszyła. 'Your move Sony'