• benchmark.pl
  • Foto
  • Sensor to nie wszystko - Sony wreszcie wprowadza pełny 14bit RAW w Sony A7R II i A7S II
Foto

Sensor to nie wszystko - Sony wreszcie wprowadza pełny 14bit RAW w Sony A7R II i A7S II

przeczytasz w 1 min.

Nowe oprogramowanie sprzętowe Sony dla aparatów A7R II i A7S II doda wyczekiwaną opcję nieskompresowanego formatu RAW 14 bit

Sony A7R II i A7S II

Nadchodząca wersja oprogramowania sprzętowego dla aparatów Sony A7R II i oprogramowanie nowiutkiego Sony A7S II oferuje funkcję na którą czekają wszyscy użytkownicy tych bezlusterkowców. Wprowadzona zostanie opcja zapisu obrazów w nieskompresowanym formacie RAW z dokładnością 14 bitów dla każdego piksela. Zaawansowani użytkownicy są w pełni świadomi tego co otrzymają, a amatorzy, którzy korzystają z formatu RAW w ekstremalnych warunkach oświetleniowych, szybko dostrzegą korzyści.

Sony tworzy świetne sensory. To już prawie truizm, ale powtarzany przy każdym newsie dotyczącym aparatów tej marki. I choć Japończycy są tego świadomi, nie zawsze chcą zrozumieć, że sam sensor to nie wszystko. Ważne jest oprogramowanie i elektronika obsługująca układ detektora obrazu.

Przykładów można podać wiele, począwszy od smartfonów, które mimo bardzo dobrych sensorów, jako mobilne aparaty wypadają gorzej niż powinny. Podobnie ma się sprawa w przypadku kompaktu systemowego Sony A7R II. Uznany za aparat z najlepszym sensorem pełnoklatkowym na rynku przez laboratoria DxO, jest jednocześnie określony jako aparat, który nie daje takiej wygody fotografowania na jaką zasługuje. Z kolei poprzednik Sony A7R mimo takiego samego sensora jak w Nikonie D810, czasem wypada dużo gorzej.

Aktualizacja, która dodaje wyczekiwaną opcję zapisu w nieskompresowanym RAW 14 bit, jest promykiem nadziei, że Sony coraz poważniej traktuje ścieżkę przetwarzania obrazu w swoich aparatach.

Wspomniana poprawka, to reakcja na liczne petycje użytkowników, którym nie podobało się to, co Sony robi z danymi podczas zapisu w formacie RAW. Podczas gdy Nikon oferuje kompresję RAW, ale bezstratną, Sony stosuje obecnie stratną kompresję danych zapisywanych w pliku RAW.

To tak zwany schemat kompresji 11+7bit delta, która teoretycznie zmniejsza liczbę bitów potrzebnych do opisu danych, ale w przypadku dużej dynamiki obrazu (mocne kontrasty) prowadzi do posteryzacji obrazu. Dotyczy to w szczególności zdjęć nocnych z gwiazdami czy miejskim krajobrazem.

Posiadacze i przyszli posiadacze Sony A7R II i A7S II mogą być pewni swego. A właściciele starszych modeli mogą spodziewać się, że Sony prawdopodobnie zlituje się i zaktualizuje ich aparaty w przyszłości.

Źródło: Digital Camera, digilloyd

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    -1
    14 bitow na piksel... gratuluję autorowi. 24 bity na piksel to minimum stosowane wszędzie, pozwalające zapisywać kolor przeznaczając jeden bajt na kanał. Prawdopodobnie autorowi chodzi o to, że 14 bitów jest w obrazie wynikowym przeznaczonych na jeden KANAŁ. Możnaby sformułować to zdanie w taki sposób jak zrobił to autor, ale jedynie wraz z zaznaczeniem, że nie chodzi o pojedynczy piksel obrazu wynikowego a pojedynczy "piksel" sensora, bowiem te, najczęściej dzięki zastosowaniu mozaiki filtrów, są czułe tylko na jeden kolor.

    Witaj!

    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

    Połącz konto już teraz.

    Zaloguj przez 1Login