Pełnoklatkowe sensory w aparatach Sony - wśród nich pierwszy kompakt RX1
Jedyne aparaty w swojej klasie
Który producent jako pierwszy zdecyduje się umieścić sensor pełnoklatkowy w typowym kompakcie? Odpowiedź na to pytanie już znamy - Sony. Model RX1 to pierwszy aparat z serii Cyber-shot, który wyposażono w pełną klatkę o rozdzielczości 24 Mpix. Identyczny sensor znalazł się również w Sony SLT-A99, systemowym aparacie z półprzezroczystym lustrem.
Pełna klatka, czyli sensor o wymiarach 36 x 24 mm, odpowiadający wielkością klatce kliszy małoobrazkowego filmu 35 mm, w świecie cyfrowym od zawsze był synonimem profesjonalnego fotografowania. Nie tylko ze względu na cechy zdjęć, ale także cenę, poza zasięgiem przeciętnego zjadacza chleba. Czy to się zmieni
Nowości Sony rewolucją cenową nie będą, ale coś na pewno się ruszyło w tym segmencie aparatów. Takim symbolem jest zwłaszcza RX1, który w zasadzie jest pierwszym cyfrowym kompaktem z tak dużym sensorem. Bardzo podobny doń kompakt RX100, skądinąd bardzo udana konstrukcja z sensorem 1", okazał się przymiarką do jeszcze większego.
Przesłonę i ostrość możemy regulować za pomocą pierścieni na obiektywie.
Brak jakiegokolwiek wizjera w standardzie wynagradza wysoka rozdzielczość 3 calowego wyświetlacza.
Oba aparaty można zaliczyć do kategorii naj. Sony RX1 to najmniejsza cyfrówka z pełną klatką, a Sony A99 to najlżejszy systemowy aparat z takim sensorem. Z pewnością będą one interesowały przede wszystkim osoby poważnie podchodzące do fotografii. Sony Cyber-shot RX1 podobnie jak Sony SLT-A99 wyposażono w sensor Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 Mpix, co w dużym stopniu nadaje im bardzo podobne cechy.
Są to jednak różne aparaty. Model RX1 dysponuje zainstalowanym na stałe obiektywem Carl Zeiss Sonnar T* o ogniskowej 35 mm i jasności f/2, a A99 to aparat systemowy z wymienną optyką.
Sony SLT-A99 tak jak przewidywano, bardzo przypomina model SLT-A77.
Oba aparaty wyposażono w nową stopkę akcesoriów, która jest zgodna ze standardem ISO 518. Wyposażono ją zarówno w styki dla lampy błyskowej, jak i złącze dla innych dodatków, w tym opcjonalnego wizjera (dla RX1).
Innowacje związane z mechanizmem ustawiania ostrości dotyczą Sony SLT-A99. Zastosowany w nim system Dual AF wykorzystuje połączenie klasycznego systemu 19 czujników AF (w tym 11 krzyżowych) z układem aż 102 punktów, które zostały zintegrowane z sensorem. Pierwszym systemowym aparatem, który oferował detekcję fazy za pomocą sensora jest Canon 650D.
Sony zapewnia, że dzięki Dual AF, ostrość będzie utrzymana nawet gdy obiekt opuści jedno z 19 pól systemu AF. Pojawił się również nowy tryb AF-D - ciągłe śledzenie ostrości - wykorzystujący zalety nowego mechanizmu ustawiania ostrości.
Przycisk AF Range aktywuje ciekawą funkcję, która pozwala zdefiniować zakres odległości, dla których aparat będzie starał się złapać ostrość.
W Sony SLT-A99 znajdziemy interesujący przycisk-pokrętło umieszczony po lewej stronie bagnetu obiektywu. Służy on "do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku." Ten element przyda się zwłaszcza podczas filmowania.
Sony SLT-A99 reklamowany jest jako idealny aparat dla wideofilmowania. Wspiera formaty kompresji obrazu AVCHD 2.0 / MPEG-4 AVC (H.264) i zapisu dźwięku Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC (2 kanały). Maksymalna przepływność zapisu wynosi 28 Mbps (1920 x 1080 pikseli, 60 kl/s). Uchwyt pionowy VG-C99AM pozwala na wymianę akumulatora w trakcie filmowania. Jako akcesorium dostępny jest adapter XLR, który wyposażono w dwa złącza XLR dla profesjonalnych mikrofonów i konsolet.
Położenie 3-calowego ekranu LCD można swobodnie regulować. Na lewej ściance znajdziemy zestaw potrzebnych złączy, a na prawej podwójny slot kart pamięci.
Zdjęcia są warte tysiąca słów, ale nie mniej istotna jest tabelka ze specyfikacją obu aparatów, którą prezentujemy poniżej.
Sony Cyber-shot RX1 | Sony Alpha SLT-A99 | |
Sensor | 24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS | 24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS |
Efektywna rozdzielczość | 24,3 Mpix / 6000 × 4000 piksele | |
Rozdzielczość wideo | 1080/60p, 60i, 50i, 24p,25p; 1440 x 1080 pikseli (30 kl/s, 25 kl/s), VGA | |
Procesor obrazu | BIONZ | BIONZ |
Mocowanie obiektywu | brak | Sony A zgodne z Minolta i Konica Minolta |
Obiektyw | Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm, f/2 | - |
Konstrukcja obiektywu | 8 elementów / 7 grup 3 elementy asferyczne 1 soczewka AA | - |
Stabilizacja | brak / elektroniczna (film) | matrycowa, Steady Shot Inside |
Mechanizm czyszczenia sensora | brak | ultradźwiękowy, powłoka antykurzowa |
Układ AF | detekcja kontrastu 25 pól | Dual AF 19 punktów (11 krzyżowych) 102 punkty AF fazowe w sensorze |
Pomiar światła | 1200 stref czułość -2EV do 17 EV | |
Czas ekspozycji | 1/2000 - 30s, BULB | |
Czułość ISO | Auto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 102400 (wieloklatkowa eksp.) w trybie BULB do 1600 | Auto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 51200 (wieloklatkowa eksp.) 100-6400 (filmy) |
Tryb seryjny | 5 kl/s 2,5 kl/s z AF | 6 kl/s (7 kl/s APS-C) 10 kl/s w trybie tele-zoom |
Kodek zapisu obrazu i dźwięku | zdjęcia: JPEG, RAW (14-bit) filmy: AVCHD 2.0 / MP4 dźwięk: stereo | |
Wizjer | brak / opcjonalny | elektroniczny OLED TruFinder, 0,5 cala 2 359 296 punktów |
Ekran | LCD 3 cale, 1 229 000 punktów | LCD 3 cale, 1 229 000 punktów odchylany góra/dół/bok |
Lampa błyskowa | wbudowana (pop-up) liczba przewodnia 6 złącze lampy zewnętrznej | brak, złącze lampy zewnętrznej, np. HVL-F60M o liczbie przewodniej 60 |
Wi-Fi, GPS | ||
Złącza | USB 2.0, HDMI mini, mikrofonowe | USB 2.0, zdalne sterowanie, zasilacz, HDMI mini, mikrofonowe, słuchawkowe, zasilanie, synchronizacja, złącze uchwytu pionowego |
Tryby fotografowania | Auto, tematyczne, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika | |
Ciekawe funkcje | - | |
Pamięć | karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I, Eye Fi) / Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo podwójny slot (w A99) | |
Akumulator | litowo-jonowy | litowo-jonowy NP-FM500H wydajność 500 zdjęć (LCD) 410 zdjęć (wizjer) |
Wymiary i waga | 113,3 × 65,4 × 69,6 mm 453 g (korpus) 482 g (z akumulatorem i kartą) | 147 × 111,2 × 78,4 mm 733 g (korpus) 812 g (z akumulatorem i kartą) |
Sony SLT-A99 trafi do sprzedaży z początkiem listopada 2012 roku, a Sony Cyber-shot RX1 w grudniu. Ceny obu aparatów za oceanem ustalono na 2800 dolarów co stanowi jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dla kogo jest to sprzęt. Ceny europejskie są jeszcze mniej optymistyczne - 2800 euro za A99 i 3100 euro za RX1.
Więcej o aparatach i akcesoriach Sony:
- NEX 5R pierwszym bezlusterkowcem Sony z hybrydowym autofokusem i WiFi
- Sony QD-S64: karty pamięci XQD 64 GB o szybkości 168 MB/s już w sklepach - cena
- Sony DSC-RX100: zaawansowany aparat kompaktowy z matrycą 1" - specyfikacja i cena
- Sony SLT-A37 i NEX-F3: zaawansowane aparaty cyfrowe - cena i specyfikacja
- Sony Alpha SLT-A57: aparat z półprzezroczystym lustrem i 12 klatek na sekundę
Źrodło: Sony
Komentarze
16W wolnej chwili zajmuję się jeszcze stworzeniem jakiejś witryny internetowej, więc z doświadczenia wiem, jakie "cyrki" odchodzą, gdy mój klient kłóci się z fotografem o zdjęcia. I mie się kiedyś oberwało, że czemu tak dużo chcę wziąć za stworzenie strony www, skoro on może sobie wygenerować stronę edytorem za darmo, o! ;p
Coraz więcej różnej maści narzędzi (również software'owych) i sprzętu pozwala każdemu spróbować czegoś, co wcześniej niejako zarezerwowane było tylko specom danej dziedziny (kiedyś lustrzanka to było "coś", dzisiaj biega z nią prawie każdy, bo robi lepsze zdjęcia niż tel. komórkowy). Okej, do pewnego momentu nie ma w tym nic złego. Gorzej jednak, gdy zaczyna na tym cierpieć "rynek" ludzi, którzy naprawdę się na tym znają i tym żyją, bo fala ignorantów zje ich żywcem... jakaś grubsza rozkmina z mojej strony. Chyba tabletki zaczynają działać. Pozdrawiam! ;)
Ale ta cena za te opcje.....
Troszkę tak jakby mi ktoś trabanta chciał sprzedać w cenie mercedesa, bo z autografem madonny na siedzeniu.
Ja jednak wolę za te pieniądze mercedesa bez autografu. (czyt. lustrzankę)
mgkiler Kodak 730, Kodak 850 - to kiepskie hybrydy ???
Oj mało widział Kolega jeszcze
PS. W Alftie bardzo podoba mi się sposób odchylania ekranu.
wydajność 500 zdjęć (LCD)
410 zdjęć (wizjer)
Czyli mam rozumiec ze elektroniczny wizjer zjada o wiele wiecej energii niz ten LCD ?
Nie sadzilem ze az taka roznica bedzie.