Windows 10 już z obsługą Microsoft DirectX Raytracing - nadchodzi rewolucja w grach
Czy DXR będzie jedną z największych rewolucji w grach wideo? Co prawda funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym póki co jest wspierana tylko przez kilka tytułów, ale z biegiem czasu ma być znacznie popularniejsza.
Jesteśmy po premierze pierwszych kart graficznych Nvidia GeForce RTX 2000, a jednym z głównych atutów nowej generacji jest obsługa śledzenia promieni w czasie rzeczywistym (ray tracing). Na obsługę nowej technologii musieliśmy trochę poczekać, ale w końcu się doczekaliśmy – właśnie nastała długo wyczekiwana rewolucja w grafice komputerowej… a przynajmniej tak twierdzi Nvidia.
Jedną z kluczowych funkcji październikowej aktualizacji systemu Windows 10 jest właśnie pierwsze publiczne wsparcie dla Microsoft DirectX Raytracing (DXR). Dlaczego jest to tak istotne z punktu widzenia graczy?
DXR zapewnia znormalizowany interfejs programowania aplikacji (API), który daje wszystkim twórcom gier dostęp do sprzętowego wsparcia śledzenia promieni obsługiwanego przez karty GeForce RTX. Ponadto dodaje on obsługę śledzenia promieni do systemu operacyjnego Windows, dzięki czemu komputery osobiste zgodne z DirectX 12 mogą teraz uruchamiać aplikacje obsługujące ray tracing w czasie rzeczywistym.
Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym to rewolucja w branży gier. Oferuje poziom realizmu znacznie wykraczający poza to, co jest możliwe do uzyskania dzięki tradycyjnym technikom renderingu. Najważniejsi wydawcy gier już teraz opracowują tytuły wykorzystujące śledzenie promieni w czasie rzeczywistym na kartach graficznych GeForce RTX - należy tutaj wymienić takie hity, jak: Battlefield V, Metro Exodus czy Shadow of the Tomb Raider. Niedawno zapowiedziano także nowy benchmark 3DMark, który przetestuje komputer pod kątem wydajności w ray tracingu.
Źródło: Nvidia
Komentarze
39Czyżby? Granie w 30-45FPS w 1080p to bardziej krok w tył niż do przodu.
Jeszcze zdecydowanie za wcześnie na RT w grach. Nawet BF5 wykorzystujący szybki, dobrze zoptymalizowany silnik FrostBite musiał opóźnić premierę i pogarszać grafikę bo z aktywnym RT wydajność leży.
Dzisiejszym grom brakuje zaawansowanej fizyki, zaawansowanego AI i po prostu większej zawartości. Jakoś nie przypominam sobie żebym kiedykolwiek narzekał na algorytmy oświetlenia.
Pierwsza część cytatu - Nie. Wcale nie jest wspierana przez kilka tytułów. Na dzień dzisiejszy żadna gra nie wspiera raytracingu.
Druga część cytatu - MA być popularniejsza? Co to ma być? Wróżenie z fusów? Nie pomyliło się wam ze słowem MOŻE?
"Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym to rewolucja w branży gier. Oferuje poziom realizmu znacznie wykraczający poza to, co jest możliwe do uzyskania dzięki tradycyjnym technikom renderingu"
Tak tak. Rewolucja by Nvidia. To nie jest żadna rewolucja. To po prostu ułatwienie życia developerom, którzy nie będą musieli nakładać efektów, by imitować "fotorealizm". It just works! Poza tym daleko im do implementacji pełnego raytracingu bo jeżeli dzisiejsza karta graficzna za 6 tysięcy zł nie potrafi poradzić sobie z tą namiastką raytracingu, to pełnego nie zobaczymy jeszcze przez długi czas. Może wymyślą po drodze kolejną technikę oszukiwania/odszumiania i dodadzą jeszcze lepszy DLSS, który swoją drogą też oszukuje, tym razem na rozdzielczości.
Oczywiście, że źródłem jest Nvidia, bo to nie jest news redaktorów. Tu aż kipi od marketingowego bełkotu. JUST BUY IT!
W sensie że RT ma działać tylko z DirectX 12? Wow, do tej pory nie ma porządnej gry na to. Taka rewolucja której nikt nie użyje.
Ja od dawna nie bawie sie w hajendy (moim ostatnim ~hajendowym gpu byl radeon x800xt... nastepca kultowej 9800, ktora zreszta tez wczesniej mialem), jestem w pelni usatysfakcjonowany "srednia polka" sprzetowa, wiec ja poczekam na RT duzo dluzej niz wieksi entuzjasci.
Nie widzialem poki co tez nic specjalnego z ta technologia zwiazanego. Wszystkie pokazowki battlefielda, metro, mechwarrior i pare innych po prostu nie robia specjalnego wrazenie wizualnego, za to robia wrazenie spadkiem wydajnosci. Imo musi byc i ladniej i wydajniej i przystepniej. Byc moze nowe RTXy to poczatek rewolucji ale jeszcze nie dla mnie.