Blender 2.67: darmowe i potężne narzędzie do tworzenia grafiki trójwymiarowej
Blender 2.67 to całkowicie darmowy, potężny program do tworzenia grafiki i animacji 3D z wieloma ciekawymi funkcjami.
Blender jest darmowym, otwartym (open source) i wolnym (free) programem graficznym, przeznaczonym do tworzenia i animowania trójwymiarowych modeli, modelowania, i renderowania obrazów. Za jego pomocą możliwe jest przygotowanie różnego rodzaju prezentacji interaktywnych, a nawet gier.
Najnowsza wersja oznaczona numerem 2.67 debiutuje z wieloma niezwykle przydatnymi funkcjami.
W najnowszej wersji 2.67 wprowadzono obsługę drukowania modeli 3D. Do aplikacji został już wdrożony odpowiedni dodatek, który umożliwia łatwiejsze przygotowanie modeli, z których następnie będzie możliwe wykonanie wydruku 3D. Dodatkowo dodano do niego narzędzia pomocnicze jak: linijka i analizator oczek atrybutów wyświetlania jak grubość, czy zniekształcenia. Narzędzie oprócz weryfikacji renderu pod względem gotowości do druku oferuje możliwość eksportu tak przygotowanego materiału do formatu stl, który obsługuje większość drukarek 3D.
Dodano nowy silnik renderowania Freestyle dla niefotorealistycznych rysunków 2D. Silnik w głównej mierze umożliwia tworzenie kreskówkowych modeli. Pojawiła się obsługa API Python nodes odpowiedzialnego za tworzenie własnych modyfikatorów. Dzięki funkcji Stencil Texture umożliwiono łatwiejsze nakładanie na rendery obrazów i dokonywanie za jego pośrednictwem koloryzacji tekstur.
Do silnika Cycles wprowadzono liczne usprawnienia i dodano m.in. specjalny shader zapewniający kontrolę nad pół prześwitującymi materiałami i zarządzenie światłem. Dzięki bibliotece Ceres dodano możliwość szybszego śledzenia ruchu obiektu i lepszej kontroli kamery. Dodatkowo pojawił się nowy system malarski zawierający lepsze nakładki, możliwość oddzielnego sterowania teksturami alfa, nowy tryb mapowania szablonów sterowania bezpośredniego dla myszy, oraz dodano nowe tryby graficzne i narzędzia.
Nowa wersja doczekała się również poprawek w kompozycjach, narzędziach oraz dodatkach. Dodatkowo w stosunku do poprzedniej wersji naprawiono 260 błędów. Pełną listę zmian w Blender 2.67 można znaleźć na stronach Fundacji Blender.
Pobierz: Blender 2.67 | Rozmiar pliku: 27-58 MB |
W poprzedniej wersji pojawiła się implementacja silnika dynamicznego generowania siatki Dynamic Topology. W praktyce oznacza to, że w prostszy sposób z wykorzystaniem Blendera będzie można rzeźbić bardzo złożone obiekty jak złożone z wielu wierzchołków twarze czy dłonie.
Nowa metoda w znaczący sposób oszczędzi czas projektantom, którzy będą mogli rozpocząć szczegółowe rzeźbienie z prostych kształtów. Dodatkowe podziały powierzchni będą zaś tworzone jedynie w przypadku gdy będzie to konieczne.
Right Body Simulation to funkcja symulacji zachowania ciał sztywnych. Pojawiła się dzięki zintegrowaniu bibliotek silnika fizyki Bullet, dzięki czemu obliczenia zachowania fizyki w tym symulacja ciał sztywnych jest dostępna również niezależnie od silnika gry. Powoduje to zauważalnie mniej nakładów pracy dla programistów i daje również większą kontrolę nad symulacją.
Jest to jeden z etapów, którego celem jest dogłębniejsza integracja silnika fizyki Bullet rozwijanego przez wiele organizacji jak np. AMD. Sam silnik, mimo iż wciąż pozostaje we wczesnej fazie rozowju oferuje wiele zaawansowanych opcji zbliżonych do tych oferowanych przez silniki NVIDIA PhysX czy Havok.
Matcaps to dodatek do widoku 3D, wzorowany na Zbrush MatCaps umożliwiający podgląd materiału, który będzie renderowany w czasie rzeczywistym. Funkcja zapewnia więcej elastyczności przy ustalaniu geometrycznych położeń modeli, a także umożliwia kontrolę zachowania i wyglądu obiektów w różnych warunkach oświetleniowych.
Wersja 2.66 przynosi także ulepszoną symulację płynów, dzięki integracji z bibliotekami silnika fizyki Bullet. Dzieje się tak za sprawą wprowadzenia modułu odpowiedzialnego za wygładzoną hydrodynamikę cząsteczek płynów. Nowy Solver umożliwia określanie właściwości płynu jak: gęstości, lepkość czy szybkość poruszania się cząsteczek.
Do silnika renderowania Cycles został wprowadzony eksperymentalny patch, za pomocą którego w łatwy i szczegółowy sposób można renderować zaawansowane modele np. włosów czy innych podobnych elementów. Niestety funkcja jest domyślnie wyłączona, a jej końcowe właściwości z uwagi na wersję eksperymentalną mogą się zmienić. W bieżącej wersji funkcja może wykorzystywać jedynie renderowanie za pomocą CPU.
Twórcy pokusili się o poprawę przeźroczystości, dodano możliwości nakładania warstw z animacją z plików MDD i PC2 oraz wprowadzono opcję zmiany kolejności renderowania kafli. Pojawiła się opcja wyboru sceny startowej, której brak bardzo irytował wiele osób. Pojawiła się funkcja kopiuj-wklej z wykorzystaniem skrótów klawiatury CTRL+C, CTRL+V działająca na obiektach. Dodano możliwość animacji samej siatki za pomocą Mesh Cache, pojawił się modyfikator UV Warp odpowiedzialny za dynamiczne transformowanie UV, poprawiono Bevel oraz ulepszono moduł Blender Game Engine, w tym dodano ulepszenia w obsłudze cieni, fizyki postaci czy obsługi kontrolerów.
Oprócz tego w Blenderze 2.66 wprowadzono wiele innych mniej istotnych nowości, których listę i szczegółowy opis można znaleźć na stronach wiki.blender, i liczne udoskonalenia w zakresie interfejsu jak obsługa ekranów Apple Retina oraz usunięto ponad 250 błędów znalezionych w poprzedniej wersji.
Pod koniec zeszłego roku o narzędziu Blender zrobiło się głośno za sprawą wyprodukowania przez Fundację Blender filmu promocyjnego Tears of Steel, a zarazem czwartego z projektów Open Movie. W tym krótkometrażowym filmie zawarto efekty wykonane z użyciem wyłącznie Blendera i innych otwarto źródłowych (open source) narzędzi.
Produkcja zebrała już wiele pochlebnych i pozytywnych opinii, co ukazuje jakim potężnych narzędziem jest Blender, którego zastosowania praktycznie nie mają końca w dziedzinie grafiki trójwymiarowej. Oprócz prezentacji modeli, renderowania, można nim wykonywać szkice, tworzyć zarówno amatorskie, jak i profesjonalne, na masową skalę produkcję jak gry czy filmy oraz zaawansowane animacje.
W ostatnich wersjach Blendera powoli dodawano funkcje związane z profesjonalną produkcją filmową. Wersja 2.64 wprowadziła wiele poprawek, elementów, rozwiązań i funkcji, które wykorzystano w filmie Tears of Steel. Wśród nowości w Blender 2.64 znalazły się ciekawe funkcje, które prezentujemy poniżej.
Mask Editor – czyli edytor maski, funkcja przydatna, szybka i prosta, szczególnie przy łączenia filmu z obiektami trójwymiarowymi. Szczególnie przydatna we wspomnianym już filmie.
Funkcja Green Screen Keying – jest to tzw. Node stosowany przy kręceniu filmów, do tej pory w przypadku Blendera twórcy musieli ręcznie tworzyć własne drzewo budowania dla kilku Node. Stosuje się tą funkcję do przyspieszenia prac przy kręceniu scen w tak zwanych zielonych ekranach (na zielonym, jednolitym tle), co pozwala później na szczegółowe i profesjonalne utworzenie maski alfa dla rejestrowanych scen.
Dodano Skin Modifer – funkcję znaną jako modyfikator tworzący tzw. siatkę z siatki, a więc połączone pipelines tworzące strukturę. Funkcja ułatwia modelowania takich elementów jak roślinność, zarys postaci czy drzewa. Wprowadzono Cinvex Hull – funkcję odpowiedzialną za stworzenie bryły z siatki, jako najmniejszą otoczkę z zaznaczonych wierzchołków elementu. Rozbudowano Bmesh o nowe narzędzia i funkcje jak niezwykle przydatne Inset oraz Bevel.
Dodano opcję kolorowania Node (związany z tzw. zielonym ekranem) i układania ich w posegregowane grupy. Wprowadzono Sculpting, czyli specjalne maski umożliwiające rzeźbienie w wyłącznie zamalowanych elementach, unikając niechcianych zmian i ukrywające zbyteczne części siatki. Wprowadzono gotowe Node (Cmposite Nodes) znacznie przyśpieszające przetwarzanie, dzielenie ścieżki wyjściowej na kilka nowych, celem zachowania porządku.
Funkcja została sprzężona z interfejsem OpenCL, dzięki czemu działa znacznie szybciej i zaawansowane operacje związane z Node są przyśpieszone.
Wprowadzono opcję Collada, która zawiera ulepszenia eksportera siatki i animacji przygotowanych specjalnie dla silników gier. Dodano nową teksturę proceduralną Cycles, umożliwiającą automatyczne mapowanie siatek i tworzenie tzw. Object Info. Oprócz tego wprowadzono wiele poprawek błędów i ulepszeń stabilności oraz wydajności.
Przy pomocy Blendera można projektować komputerowo generowane sceny i filmy. To świetna aplikacja, która dobitnie udowadnia, że darmowe niekoniecznie musi oznaczać gorsze - Blender bowiem dzielnie konkuruje z komercyjnym pakietem 3DS Max.
W wersji z serii 2.61 dodano możliwość imitowania obiektywów lustrzanek fotograficznych przez ustawienia kamery na scanie. Dodano Dynamic Paint - umożliwiający wykorzystanie obiektów pędzli, malujących inne obiekty. Wprowadzono edytor klipów, umożliwiający wkomponowanie wyrenderowanych obrazów w materiał wideo. Dodano możliwość ich śledzenia i zakotwiczenia plików 3D.
Jedną z ważniejszych zmian jest wprowadzanie zupełnie nowego silnika renderującego - Cycles. Wykorzystuje on technologię śledzenia promieni, oferuje punktowy system cieniowania, nieznany dotąd mechanizm przetwarzania tekstur oraz akcelerację sprzętową GPU z wykorzystaniem CUDA bądź OpenCL.
Na stronie graphicall pojawiły się spreparowane pod względem różnych zastosowań wersje najnowszej odsłony Blendera. Znajdziemy tam kompilacje z OpenMP, eksperymentalnym DynTopo, LuxRenderem czy też wersje z przyśpieszoną budową wykorzystujące wszystkie dostępne rdzenie CUDA, obsługa OpenMP + CUDA, CUDA + Mist Patch, zwiększające limit Cache, dodające nowe warstwy i wiele innych. Tak zmodyfikowany program Blender można znaleźć na stronie Graphicall.
Źródło: blender.org, H-online
Komentarze
3