Close Combat
PEGI: Ograniczenia wiekowe | ||
Producent: | Atomic Games | |
Wydawca: | Microsoft Game Studios | |
Dystrybutor PL: | brak | |
Gatunek: | taktyczna strategia RTS | |
Premiera: | 2 kwietnia 1996 r. |
Są takie gry, które znaleźć można w niemal każdym zestawieniu gier wszechczasów, a mało kto dziś jeszcze je pamięta. Jedną z nich jest Close Combat, prawdopodobnie najlepsza strategia taktyczna osadzona w realiach II wojny światowej.
Produkcja ta wprowadzała do typowej RTS-owej rozgrywki wiele innowacyjnych zmian, dzięki którym nabierała realistycznego charakteru. Wśród nich znalazło się między innymi doświadczenie zdobywane w czasie walki i morale, które miało bezpośredni wpływ na zachowanie żołnierzy w czasie starć z wrogiem. Po raz pierwszy w historii strategii pojawiły się sytuacje, w których nasi wojacy czynnie reagowali na sytuacje na polu walki. I tak przygwożdżeni ogniem karabinów maszynowych zalegali w miejscu, próbując znaleźć jakąś osłonę, a w przypadkach wyraźnej przewagi liczebnej przeciwnika i widoku poległych kompanów potrafili spanikować, salwując się ucieczką. Zdarzało się też, że w obłąkańczym szale rzucali do ataku.
Jakby tego było mało, każda jednostka miała określony limit amunicji. Naboje mogły być uzupełniane przez przeszukiwanie pokonanych przeciwników, co było śmiałym rozwiązaniem jak na tamte czasy. Wszystkie te elementy nadawały grze wyjątkowego klimatu i niespotykanego wcześniej realizmu. Ponoć jeden ze specjalnych modów dla trybu multiplayer znalazł nawet zastosowanie w programie szkoleniowym amerykańskich marines.
Trailer przedstawiający Close Combat 1 i 2
Halo: Combat Evolved
PEGI: Ograniczenia wiekowe | ||
Producent: | Bungie Software | |
Wydawca: | Microsoft Game Studios | |
Dystrybutor PL: | brak | |
Gatunek: | gra akcji (FPS) | |
Premiera: | 14 marca 2002 (Xbox), 30 września 2003 r. (PC) |
Halo: Combat Evolved zaoferowało graczom oryginalne podejście do rozgrywki. Jej twórcy, studio Bungie Software, przenieśli akcję z typowych dla tego gatunku ciasnych korytarzy na otwartą i dużą przestrzeń. Intrygująca fabuła, eksterminacja wymagających przeciwników, przemieszczanie się z miejsca na miejsce w pojazdach czy bogaty arsenał broni - to tylko niektóre z atutów Halo. Jeśli do tego dołączymy rewelacyjną muzykę autorstwa Martina O'Donnella, odpowiedzialnego między innymi za ścieżkę dźwiękową do Riven: The Sequel of Myst, otrzymamy świetną, przykuwającą na wiele godzin produkcję.
Pierwsze Halo, choć jeszcze niezwiązane z sieciową usługą Xbox Live, stworzyło podwaliny pod doskonały tryb wieloosobowy. To dzięki rozwijaniu tego aspektu rozgrywki w kolejnych odsłonach serii, Halo stało się symbolem wirtualnych potyczek na konsoli Xbox 360.
Najlepsze jest to, że mało brakowało, żeby ta najbardziej znana gra konsolowa nigdy nie trafiła na Xboksa. Bungie tworzyło wcześniej gry wyłącznie dla platformy Mac. W ostatniej chwili Microsoft wykupił studio i gra powstała opierając się na DirectX, zamiast OpenGL. I pomyśleć, że pierwszą osobą, która ogłosiła publicznie fakt tworzenia Halo: Combat Evolved był Steve Jobs podczas targów Macworld 1999.