Modernizujemy zestaw do gier - najlepsza karta graficzna do 450zł
Do drugiej części starałem się wybrać ciekawe karty spośród serii GeForce 9600GT, Radeon HD4670, a także dołożyłem wariant oszczędnościowy w postaci GeForce 9500GT oraz Radeon HD4650. Zobaczmy zatem j
„Ostatnimi czasy mieliśmy naprawdę wielką rewolucję cenową wśród kart graficznych” – tym zdaniem zacząłem pierwszą część testu tanich kart i w podobny sposób mógłbym zacząć aktualizację. Powód jak i skutki są jednak zupełnie inne: kryzys, wzrost cen. W związku z tym zmuszony byłem poszerzyć zakres cenowy kart. Dlatego też niektóre z nich kosztują prawie 500 zł, a jeśli spojrzeć na cenniki z sierpnia zeszłego roku, w tej cenie mogliśmy otrzymać Radeona HD4850.
Postarałem się wybrać ciekawe karty spośród GeForceów 9600GT, Radeonów HD4670, a także dołożyłem wariant oszczędnościowy w postaci GeForcea 9500GT oraz Radeona HD4650. Zobaczmy zatem jakich zmian dokonano w tym, nieco poszerzonym, przedziale cenowym.
Wybrane modele kart (z cenami w chwili tworzenia artykułu)*
- Gigabyte GeForce 9500GT 512MB GDDR3 – 270~370 zł
- Gigabyte GeForce 9600GT 512MB Multi Core Cooling GDDR3 – 415~480 zł
- Gainward Radeon HD4650 512MB DDR2 – 245~310 zł
- Gigabyte Radeon HD4670 1GB GDDR3 – 360~500 zł
- HiS Radeon HD4670 512MB IceQ Turbo GDDR3 – 380~500 zł
*ceny z porównywarki cenowej.
GF9500GT | GF9600GT | RHD4650 | RHD4670 1GB | RHD4670 512 | |
Model chipsetu | G96-300 | G94-300 | RV730PRO | RV730XT | RV730XT |
Tech. wykonania | 65nm | 65nm | 55nm | 55nm | 55nm |
Max. TDP | ~50W | ~100W | ~48W | ~59W | ~60W |
Potoki renderujące | 8 | 16 | 8 | 8 | 8 |
Ilość procesów strumieni | 32 | 64 | 64 (320) | 64 (320) | 64 (320) |
Taktowanie GPU | 650 | 720 | 600 | 750 | 780 |
Taktowanie pamięci (ef.) | 1600 | 2000 | 800 | 2000 | 2000 |
Rozmiar pamięci [MB] | 512 | 512 | 512 | 1024 | 512 |
Szyna danych pamięci [bitów] | 128 | 256 | 128 | 128 | 128 |
Zegar jednostki geometrycznej | 1625 | 1800 | |||
DirectX | 10.0 | 10.0 | 10.1 | 10.1 | 10.1 |
OpenGL | 2.1 | 2.1 | 2.1+ | 2.1+ | 2.1+ |
Wydajność wypełnienia pikseli [MPix/s] | 5200 | 11520 | 4800 | 6000 | 6240 |
Wydajność wypełniania tekseli [MPix.s] | 10200 | 23040 | 19200 | 24000 | 24960 |
Przepustowość pamięci | ~25GB/s | ~63GB/s | ~13GB/s | ~13GB/s | ~31GB/s |
Karta 9500GT oparta została na chipsecie G96-300, tak więc oznakowany dwie liczby wyżej niż GF9600GT, to jednak nie oznacza, że jest lepszy. Układ ten premierę miał w marcu 2008 roku, a jego zadaniem było zastąpienie, nie do końca udanych, kart 8600. Niestety, nowe jak i stare karty mają szynę pamięci tylko 128bit, jednak GeForce 9500GT może pracować z dużo wyższymi taktowaniami (nawet 700MHz ustawione przez producenta, bez cudownego chłodzenia). Nie różni go też niestety liczba potoków, być może poprawił się układ architektoniczny, ale nie będziemy się w to zagłębiać.
Radeony natomiast oparte zostały o nowy chip RV730 w dwóch odmianach: Pro (HD4650) oraz XT (HD4670). Ten zadebiutował we wrześniu zeszłego roku. Jest to następca układów RV630 oraz RV635 montowanych m.in. w HD2600 oraz HD3650. Edycje Pro oraz XT znacznie się od siebie różnią. Przede wszystkim Pro kupić możemy tylko z dużo starszymi i wolniejszymi pamięciami DDR2, ponadto jego taktowania zostały obniżone o 150MHz. Ilość wszelakich potoków pozostała ta sama, obie wersje mają też 128 bitową szynę pamięci.
Według tabelki wysoką teoretyczną wartością wypełniania pikseli pochwalić się mogą Radeony, głównie za sprawą ilości, również teoretycznej, jednostek SP: 320 (fizycznie jest ich 64). Jak to się przełoży na wydajność w grach, zobaczymy.