Secret of Monkey Island
PEGI: Ograniczenia wiekowe | ||
Producent: | LucasArts | |
Wydawca: | LucasArts | |
Dystrybutor PL: | brak | |
Gatunek: | przygodowa | |
Premiera: | 30 czerwca 1990 r. |
Monkey Island przyczyniła się do rozwoju gier przygodowych, pokazując że można stworzyć grę pełną humoru i oryginalnych pomysłów, której ukończenie nie frustruje możliwościami popełnienia błędu uniemożliwiającego dalszą zabawę. I choć teraz takie rozwiązania w przygodówkach wydają się naturalne, w tamtych czasach nie były wcale takie oczywiste.
Gra opowiadała o przygodach młodzieńca ogarniętego pragnieniem stania się najpotężniejszym piratem Karaibów. Niestety, los nie był dla niego zbyt łaskawy, obdarzając go nie tylko dziwnie brzmiącym imieniem i nazwiskiem (Guybrush Threepwood), ale także wrodzonym talentem do pakowania się w przeróżne kłopoty. Wyjątkowe marzenie może go sporo kosztować, gdy na jego drodze pojawia się najokrutniejszy z piratów – LeChuck.
Znakomita fabuła, rewelacyjnie przygotowane zagadki i niezapomniane dialogi autorstwa Dave’a Grossmana, Tima Shafera i Rona Gilberta przeszły już do historii. Nieprzeciętny dowcip twórców gry widać w każdym, nawet najdrobniejszym jej elemencie. W sieci krążą legendy o licznych nawiązaniach do innych znanych tytułów, a także wyjątkowo oryginalnych żartach z graczy. Dla przykładu, w pierwotnej wersji Secret of Monkey Island w jednej z lokacji znaleźć można drzewo z dziuplą, które według naszego bohatera prowadzi do labiryntu jaskiń. Jednak próby wejścia do dziury kończą się zawsze komunikatem o potrzebie włożenia kolejno "dyskietki 23", "dyskietki 47" oraz "dyskietki 114". Tymczasem gra oryginalnie wydana została jedynie na 8 dyskietkach. Nietrudno wyobrazić sobie zdenerwowania graczy, którym wydawało się, że otrzymali niekompletny produkt. Dezorientację potęgował jeszcze fakt, że w napisach końcowych zawarte było podziękowanie dla ekipy odpowiedzialnej za "stworzenie materiałów zawartych na dyskietce 23". :-)
Lemmings
PEGI: Ograniczenia wiekowe | ||
Producent: | DMA Design | |
Wydawca: | Psygnosis | |
Dystrybutor PL: | brak | |
Gatunek: | logiczna | |
Premiera: | 6 kwietnia 1991 r. |
Kiedy w 1991 roku mało znane studio DMA Design wprowadziło na rynek grę inspirowaną tajemniczą wędrówką Lemingów, mało kto przypuszczał jak wielki sukces odniesie ta niepozorna produkcja. Spora w tym zasługa nietypowego, jak na grę logiczną, podejścia do rozgrywki. Polegała ona na takim wykorzystaniu sympatycznych, choć niezbyt rozgarniętych stworków, aby nie dopuścić do ich pogromu. Gracz musiał więc nieźle kombinować jeśli chciał doprowadzić do bezpiecznego wyjścia wymaganą liczbę lemingów. A było nad czym myśleć, bo twórcy wyposażyli bohaterów gry w szereg przydatnych umiejętności. Trzeba było jedynie przydzielić im konkretne zadania, takie jak kopanie tuneli, budowanie mostów czy blokowanie drogi swoim pobratymcom. I choć wydaje się to proste, horda "szalonych" lemmingów potrafiła zaleźć za skórę. Tym bardziej, że każdy kolejny poziom, a było ich naprawdę sporo, stanowił nie lada wyzwanie.
Nietuzinkowy pomysł i nieprzebrane pokłady grywalności zapewniły Lemingom w pełni zasłużone miejsce w panteonie gier wszechczasów, przyczyniając się do powstania nie tylko całej serii gier, ale także stanowiąc inspirację dla wielu podobnych produkcji (np. Kamicrazy czy Pingus).