Przyciski dające użytkownikowi dostęp do menu ekranowego umieszczono z prawej strony ramki. Dostęp do nich jest bardzo prosty, opisy są wyraźne i kontrastowe, a nawigacja po menu prosta i intuicyjna.
Przycisków jest siedem. Pierwszy (QuickFit) wyświetla jeden z siedmiu predefiniowanych trybów wirtualnej skali, która przydać się może w czasie profesjonalnego projektowania grafiki. Drugim klawiszem poruszamy się pomiędzy fabrycznymi trybami koloru.
Trzeci przycisk służy do zmiany kontrastu i poruszania w dół oraz w lewo, czwarty to główny przycisk wyświetlający menu i zatwierdzający wybór ustawień, piątym ustawimy jasność i wykonamy ruch w górę lub w prawo, szóstym wybierzemy źródło sygnału wejściowego, a ostatnim, siódmym, włączymy lub wyłączymy urządzenie.
Obok przycisku zasilania widoczna jest mała dioda LED sygnalizująca atywność panelu – biała (włączony), pomarańczowa (uśpiony), bez podświetlania (wyłączony).
1. Splendid | |
2. Color | |
3. Color – Advanced Setting | |
4. PIP | |
5. Input Select | |
6. System Setup |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, sRGB, Adobe RGB, Scenery oraz Theater. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 229,5 cd/m2
• Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 223,6 cd/m2
• Ustawienie Adobe RGB
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 217,7 cd/m2
• Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 229,5 cd/m2
• Ustawienie Theater
rzeczywista temperatura barw 11100K, luminancja 155,1 cd/m2
Profil Standard
Profil sRGB | Profil adobeRGB |
Profil scenery | Profil theater |
W tym modelu producent nie zapewnił szerokiej gamy użytecznych ustawień. Wizualnie najlepiej prezentowały się tryby sRGB i Standard. Poziomy luminacji były zdecydowanie zbyt wysokie, aby dało się na nich pracować dłuższy czas, a temperatura barwowa odbiegała od ideału (poza opcją Standard).
Z kolei przebieg krzywych poszczególnych kolorów składowych był bardzo dobry w trzech z pięciu ustawień – tylko Scenery i Theater zawiodły oczekiwania.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów (gain) na:
R = 54
G = 46
B = 38
Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 82% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy bardzo dobra. Użytkownicy zapewne będą zadowoleni z oferowanej jakości obrazu. Na uwagę zasługuje też szeroki zakres barw obsługiwany przez monitor Asusa.
Poziomy luminancji
Producent zapewnia jasność sięgającą aż 400 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć jedynie na 269,3 cd/m2. Jest to poziom bardzo odległy od deklaracji Asusa, ale trzeba pamiętać, że już taka wartość luminacji jest bardzo męcząca dla oczu w czasie długiej pracy.
Wartość maksymalna osiągnięta została (jak się można spodziewać) przy jasności oraz kontraście ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła wyraźnie, aż do poziomu 143,9 cd/m2.
Jasność 100, kontrast 100
Jasność 100, kontrast 50
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=54, G=46, B=38) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 64,0 cd/m2
- 10% = 83,1 cd/m2
- 20% = 92,3 cd/m2
- 30% = 105,7 cd/m2
- 40% = 120,1 cd/m2
- 50% = 127,8 cd/m2
- 60% = 134,4 cd/m2
- 70% = 137,9 cd/m2
- 80% = 140,5 cd/m2
- 90% = 142,7 cd/m2
- 100% = 143,9, cd/m2
Jasność rośnie w dość nietypowy sposób. Zwiększenie jasności z 0 do 20% spowodowało wzrost luminacji prawie o 30 cd/m2, natomiast z 80, do 100% dało wzrost zaledwie o około 4 cd/m2. Innymi słowy, tempo wzrostu luminacji maleje wraz z podnoszeniem poziomu jasności. Nie należy jednak traktować tego jako wadę monitora.
Równomierność podświetlania
130 cd/m2 -7,1% | 140 cd/m2 0,0% | 118 cd/m2 -15,7% |
139 cd/m2 -0,7% | 140 cd/m2 100% | 118 cd/m2 -15,7% |
132 cd/m2 -5,7% | 140 cd/m2 0,0% | 117 cd/m2 -16,4% |
Równomierność podświetlania nie jest domeną tego monitora. Sytuacja wyglądałaby całkiem nieźle, gdyby nie prawa strona ekranu. Odnotowane tam odchylenia ujemne rzędu 15-17% nie powinny być uciążliwe w czasie przeglądania internetu, ani pracy z pakietem biurowym, ale mogą zmniejszyć komfort grania i oglądania filmów, nie wspominając o edycji grafiki (panel ten ma przecież aspiracje profesjonalne). Podświetlanie okazało się nieco rozczarowujące.