Dragon Age: Inkwizycja
1920 x 1080 px, Zaziemie, ustawienia ultra, MSAA x2, pełne HBAO, DX11
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 41 36 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 37 33 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 27 22 |
Radeon R9 270X | 24 20 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 20 16 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dragon Age: Inkwizycja
1920 x 1080 px, Zaziemie, ustawienia wysokie, HBAO, DX11
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 49 41 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 47 38 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 34 28 |
Radeon R9 270X | 30 22 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 25 19 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dragon Age: Inkwizycja
1920 x 1080 px, Zaziemie, ustawienia średnie, DX11
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 76 64 |
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 75 63 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 57 48 |
Radeon R9 270X | 52 42 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 43 34 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Analiza wydajności
Przekrojowo Dragon Age: Inkwizycja działa wyraźniej lepiej na kartach AMD. Nie jest to nic dziwnego biorąc pod uwagę, że gra jest sygnowana logiem tego producenta. Ustawienia ultra stanowią wyzwanie nawet dla topowych kart graficznych. Sensowna rozgrywka możliwa jest jedynie na Radeonie 290X oraz GeForce GTX 970. Jednak nawet w przypadku tych kart mówimy tutaj średnio o 35 – 40 kl/s. Biorąc jednak pod uwagę do jakiego gatunku zalicza się nowe Dragon Age są to wartości akceptowalne. Zmniejszając ustawienia graficzne do poziomu wysokich na granicy płynnej rozgrywki znajduje się Radeon 285. Warto jednak pamiętać, że największym „pożeraczem” kl/s jest tutaj wygładzanie krawędzi – MSAA. Jeśli je wyłączymy to wyniki natychmiastowo wzrastają 20 – 30% przekrojowo na wszystkich kartach. Widać to idealnie w ustawieniach średnich, gdzie Radeony ze średniego segmentu zapewniają średnio ponad 50 kl/s, a GeForce GTX 760 nieco ponad 40.
Dragon Age: Inkwizycja - alokacja VRAM
1920 x 1080 px, ustawienia ultra, MSAA x2, pełne HBAO, Mantle vs DirectX
Ultra (tekstury: przychodzę z pustki) | 3350 |
Ultra | 2600 |
Wysokie | 1800 |
Średnie | 1200 |
Niskie | 900 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Silnik Frostbite 3 zawsze był bardzo elastyczny pod względem dostowania poziomu ustawień graficznych do możliwości sprzętu na jakim gramy. Widać to szczególnie dobrze patrząc na wykres alokacji VRAM. Gra potrafi spożytkować ponad 3 GB pamięci przy maksymalnych ustawieniach, ale w najniższych zadowoli się już kartą wyposażoną w zaledwie 1 GB.
Wbudowany benchmark
1920 x 1080 px, ustawienia ultra, MSAA x2, pełne HBAO, Mantle vs DirectX
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 51 46 |
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X (DX) | 45 41 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 36 31 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC (DX) | 31 26 |
Radeon R9 270X | 30 24 |
Radeon R9 270X (DX) | 26 22 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Na koniec kilka słów o obsłudze API Mantle, które oczywiście jest wspierane przez wspomniany silnik gry. Wbudowany benchmark sugeruje, że wzrost wydajności jest dość duży, nawet w przypadku posiadania relatywnie mocnego i podkręconego procesora. Jednak w trakcie normalnej rozgrywki zysk z włączenia Mantle na konfiguracji zbliżonej do mojej jest o wiele mniejszy, średnio wynosi 5 do maksymalnie 10%. Ogólnie wbudowany benchmark zawyża mocno końcowy rezultat, zarówno z API AMD jak i DirectX. Dlatego też wyniki wydajności uzyskane za jego pomocą należy traktować wyłącznie jako ciekawostkę. Oczywiście posiadacze słabszych procesorów i kart AMD mogą liczyć na znaczący wzrost generowanej ilości kl/s w Dragon Age: Inkwizycja po włączeniu Mantle, ale do tego tematu powrócę przy okazji aktualizacji stosownego artykułu. Warto również dodać, że konsolowa edycja gry wizualnie reprezentuje poziom pomiędzy ustawieniami średnimi, a wysokomi na PC. Posiada ona również blokadę kl/s na poziomie 30. Dodatkowo na konsoli Xbox One, Dragon Age: Inkwizycja działa w rozdzielczości 900p.