Czas reakcji, kąty widzenia, pobór prądu, ocena końcowa
Używając programu Pixel Persistence Analyzer i testu Streaky Pictures sprawdziliśmy czy występuje „efekt ducha”. Zauważyliśmy go przy tempie 9, monitor nadaje się więc nie tylko do projektowania grafiki, ale również do gier oraz filmów. Tak zwane smużenie daje się zaobserwować, ale w praktyce nie powinno nikomu przeszkadzać.
Kąty widzenia są bardzo dobre. Graficy nie powinni narzekać na nieprzyjemny efekt zaciemniania dołu lub rozjaśniania góry ekranu. W pionie kąty są prawie tak samo dobre jak w poziomie. Trzy, a nawet cztery osoby siedzące obok siebie nie będą miały najmniejszych problemów oglądając film, prezentację lub inny pokaz multimedialny. Najwięcej jednak zyskają profesjonalni graficy projektujący grafikę przeznaczoną do druku – obraz można traktować jako referencyjny.
Pobór prądu
Pobór energii [W]
Spoczynek
BenQ BL2400PT | 0,1 |
Samsung BX2440 | 0,1 |
LG E2340S | 0,1 |
LG E2290V | 0,1 |
Samsung BX2235 | 0,2 |
BenQ VW2420H | 0,2 |
Hyundai T236LD | 0,2 |
iiyama E2410HDS | 0,3 |
Hyundai T270W | 0,3 |
BenQ EW2420 | 0,3 |
BenQ M2700HD | 0,4 |
iiyama PLE2271HDS | 0,4 |
BenQ E2420HD | 0,4 |
Hanns G HZ381 | 0,4 |
Asus ML248H | 0,4 |
BenQ XL2410T | 0,4 |
Asus ML239H | 0,4 |
LG W2363D | 0,4 |
Acer T231H | 0,5 |
Asus VE276Q | 0,5 |
HannsG HS233 | 0,5 |
iiyama E2472HD | 0,6 |
Acer S273HL | 0,7 |
LG M2380DF | 1,0 |
EIZO FORIS FX2431 | 4,1 |
EIZO CG303W | 4,9 |
Pobór energii [W]
Pulpit Win 7 (luminancja 140 cd/m2, kontrast 50%)
iiyama PLE2271HDS | 15 |
Samsung BX2235 | 17 |
iiyama E2410HDS | 18 |
Hyundai T236LD | 19 |
Samsung BX2440 | 21 |
LG E2290V | 21 |
BenQ VW2420H | 21 |
iiyama E2472HD | 21 |
Acer S273HL | 22 |
BenQ EW2420 | 23 |
Asus ML248H | 23 |
LG E2340S | 24 |
BenQ BL2400PT | 25 |
Hyundai T270W | 26 |
BenQ E2420HD | 26 |
Asus ML239H | 27 |
Acer T231H | 28 |
LG W2363D | 30 |
BenQ XL2410T | 32 |
BenQ M2700HD | 32 |
LG M2380DF | 35 |
Hanns G HZ381 | 43 |
HannsG HS233 | 45 |
Asus VE276Q | 51 |
EIZO FORIS FX2431 | 60 |
EIZO CG303W | 98 |
Pobór energii [W]
Wyświetlanie czarnego obrazu (jasność i kontrast 100%)
iiyama PLE2271HDS | 21 |
Samsung BX2235 | 22 |
iiyama E2472HD | 23 |
LG E2290V | 24 |
Asus ML248H | 24 |
Samsung BX2440 | 25 |
BenQ VW2420H | 26 |
Hyundai T236LD | 28 |
iiyama E2410HDS | 28 |
LG E2340S | 29 |
Asus ML239H | 30 |
BenQ EW2420 | 32 |
BenQ XL2410T | 32 |
Acer S273HL | 33 |
BenQ BL2400PT | 34 |
LG M2380DF | 36 |
BenQ E2420HD | 41 |
Acer T231H | 43 |
LG W2363D | 45 |
Hyundai T270W | 46 |
HannsG HS233 | 46 |
BenQ M2700HD | 49 |
Asus VE276Q | 55 |
Hanns G HZ381 | 78 |
EIZO FORIS FX2431 | 88 |
EIZO CG303W | 137 |
Podczas typowej pracy przy luminancji 140 cd/m2 monitor zużywa niecałe 100 W energii, a przy maksymalnej jasności niecałe 140 W. To bardzo dużo, ale należy pamiętać, że matryca nie jest podświetlana diodami LED, tylko zimnymi katodami, ma bardzo dużą powierzchnię i wykonana została w technologii IPS. Jest to panel profesjonalny, dający duże możliwości zaawansowanym użytkownikom, ale kosztem zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Martwić może też pobór energii w czasie spoczynku (gdy panel jest wyłączony) – 5 watów to dość dużo, a sprzętowego wyłącznika prądu po prostu nie ma (w razie potrzeby musimy wypinać kabel z gniazdka).
Ocena końcowa
EIZO ColorEdge 303W jest znakomitym monitorem przeznaczonym w szczególności do profesjonalnych prac graficznych. Urządzenie oferuje rewelacyjny stopień odwzorowania kolorów i bardzo dobrą równomierność rozkładu luminacji.
Wysoką jakość osiągnięto dzięki zastosowaniu takich funkcji jak Digital Uniformity Equalizer, która wyrównuje jasność i barwy na całej powierzchni matrycy, czy sensorowi optycznemu wbudowanemu w tylną ściankę panelu LCD, który przeciwdziała wahaniom poziomu jasności.
Jeden z dwóch wbudowanych portów DVI-D zapewnia transmisję 10-bitowej informacji o kolorze przy zastosowaniu kabla Dual Link - jednocześnie może być przetwarzana informacja aż o 1 miliardzie kolorów.
Nie bez znaczenia jest również duża powierzchnia robocza 30-calowego ekranu IPS oraz jego rozdzielczość (2560x1600 px) i proporcje 16:10. Są to cechy bardzo poszukiwane przez profesjonalistów pracujących na dużych dokumentach (np. materiały drukowane lub cyfrowe zdjęcia z profesjonalnych aparatów, takich jak na przykład Hasselblad H4D-60).
Kolejnym potężnym plusem jest rozbudowana ergonomia obejmująca szerokie możliwości regulacji wysokości położenia ekranu, jego pochylenia w pionie oraz obrotu w poziomie. Nie zabrakło także pivota pozwalającego ustawić ekran do pozycji pionowej.
Jedynie cena wydaje się szokująca dla przeciętnego śmiertelnika, ale EIZO CG303W z pewnością nie jest sprzęten dla każdego.
Parametry urządzenia: | |
Zastosowanie: | profesjonalne projektowanie grafiki, fotografia, montaż wideo |
Jasność: | super |
Kontrast: | super |
Kolory: | super |
Równomierność podświetlenia: | dobry plus |
Kąty: | super |
Szybkość matrycy: | dobry |
Menu OSD: | super |
Ocena: EIZO ColorEdge 303W | |
Jakość wykonania: | super |
Funkcjonalność: | super |
Jakość obrazu: | dobry plus |
Ergonomia: | super |
Energooszczędność: | zadowalający |
Ogólna ocena: |
Podsumowanie | |||
plusy: • bardzo dobre odwzorowanie kolorów • łatwość kalibracji • znakomita ergonomia • znakomita jakość wykonania • dobra funkcjonalność • szerokie kąty widzenia • intuicyjne menu OSD | |||
minusy: • wysoki pobór prądu • relacja ceny do wielkości ekranu :-) | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 15 000 zł | |||
Przeczytaj także: | ||
iiyama ProLite E2472HD - 24" Full HD i podświetlanie LED | BenQ EW2420 - do domu w sam raz | Asus PA246Q 24" - świetna jakość obrazu i funkcje dodatkowe |
Komentarze
32Co ja bym chcial upowszechnic w zwyklych - dla kazdego smiertelnika :) - monitorach LCD to oslony montowane na monitorze dolaczane wlasnie do takich produktow wyzszej kategorii. Nie jest to glupia rzecz, przydala by sie niemal kazdemu. Nie wazne czy w biurze, do gier czy czego tam jeszcze. Zwlaszcza jesli pomieszczenie jest mocno naswietlone i nie mozna tego zmienic.
Strona pierwsza to w większości marketingowe szurum-burum skopiowane wprost z materiałów prasowych Eizo, więc nawet szkoda czasu na dogłębną analizę, więc tak tylko wyrywkowo.
"tradycyjne DVI-D zapewnia transmisję 10-bitowej informacji o kolorze."
Tylko jedno DVI, to dual linkowe. Co i tak jest wciąż bez większego znaczenia, bo de facto soft do pracy wciąż nie obsługuje większej głębi. Plus obsługują to jedynie API Win7 i tylko część kart graficznych.
"fotografowie często pracują w jasnym studio i to oni przede wszystkim powinni docenić jakość materiałów."
Autor najwidoczniej nigdy nie był w żadnym studiu fotograficznym. Dodam, że tam gdzie używa się takich monitorów, warunki oświetleniowe są zazwyczaj bardzo przemyślanie kontrolowane (pod względem natężenia, kierunku i barwy światła), nikt przy zdrowych zmysłach takiego sprzętu nie stawia przy oknie.
"Dostęp do złączy sygnałowych i portów USB nie jest utrudniony. "
Jak w każdym Eizo serii CG jest on bardzo upierdliwy. Przekonał się o tym chyba każdy, kto próbował podpiąć np. drugi komputer czy cokolwiek na USB. Aby to zrobić trzeba najczęściej wysunąć monitor do przodu i obrócić ekran (jedyna okazja IMHO, gdy pivot się do czegoś przydaje).
"Ustawienie sRGB: rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 181,6 cd/m2"
Luminację przy sRGB można regulować, nie wiem skąd wzięła się ta wartość od czapki.
"Ustawienie CAL (po kalibracji za pomocą ColorNavigator)
rzeczywista temperatura barw 6100K, luminancja 82,1 cd/m2"
Ciekawe skąd takie wartości, skoro w CN można niemal dowolnie zdefiniować wartość punktu bieli i jasności.
"Jedynym użytecznym jest sRGB, ale przydaje się on tylko w niektórych sytuacjach (np. projektowanie grafiki webowej)"
Bzdura. Przy świadomym projektowaniu grafiki webowej powinno się korzystać z softu obsługującego Color Management i ten tryb jest wtedy również bezużyteczny.
"Podczas wykonywania zaawansowanych projektów drukarskich lub fotograficznych jedyną słuszną drogą do celu będzie ustawienie wszystkiego ręcznie."
Bzdura. Żadne ręcznie, tylko i wyłącznie kolorymetrem/spektofotometrem i oprogramowaniem do kalibracji gadającym z hardwarem monitora.
Po pierwsze w LCD ogólnie nie ma czegoś takiego jak regulacja kontrastu, wszystko co ją udaje jest w większości wypadków ściemą. Po drugie akurat w Eizo serii CG da się kontrast zmniejszyć poprzez podbicie punktu czerni w ustawieniach ColorNavigatora.
"Producent obiecuje luminację maksymalną na poziomie 260 cd/m2. Nasze analizy nie potwierdziły tych wartości. Maksymalny poziom 220,8 cd/m2 otrzymaliśmy dla jasności ustawionej na 100"
Wartości bez najmniejszego nawet realnego znaczenia, używane najczęściej do mamienia klientów sprzętu klasy marketowej. Luminację dobiera się w zależności od poziomu oświetlenia stanowiska pracy, przy pracy z kolorem poruszamy się w zakresie 80-120, góra 140 cd/m2. I znów, gdyby autor odpalił CN, to pewnie znalazłby tam opcję włączającą możliwość zwiększenia jasności do ~250 cd/m2 z domyślnego ograniczenia softwarowego do ~200. A tryb EMU to już w ogóle inna bajka.
Równomierność podświetlania wygląda aż za dobrze i rodzi moje wątpliwości co do rzetelności pomiarów (również z racji użytego instrumentu pomiarowego).
Zestawienie pomiarów jasności – fajnie że się znalazło, szkoda że nie razem z pomiarami punktu czerni (a więc i realnego kontrastu)
Zestawienie poboru prądu można rozpatrywać jedynie w formie żartu – jest to równie istotny czynnik przy wyborze profesjonalnego monitora, jak np. jego waga lub kolor diody.
– pomiaru gammutu i jego odniesienia do przestrzeni sRGB, AdobeRGB, ISO, zwłaszcza po kalibracji,
– wykresu walidacji przed i po kalibracji hardwarowej do najpopularniejszych ustawień,
– pomiarów punktu czerni w funkcji jasności,
– oceny neutralności czerni, szarości i świateł,
– stabilności barw i podświetlania w funkcji czasu,
- oceny homogeniczności nie tylko jasności, ale gammy i dokładności odwzorowania barw na całej powerzchni ekranu.
To podświetlenie jak należy i kąty wręcz idealne, prawie jak w moim ośmioletnim CRT za 450PLN. Ale jak na LCD to kąty robią wrażenie. Naprawdę. Sama obudowa monitora wygląda w porządku: prosto i bez połyskliwości. Tak jak powinno być. Szkoda, że aby otrzymać monitor pełną gębą trzeba tyle zapłacić. Trochę dużo. W tej cenie mogło by być więcej złącz jednak, bo w monitorze za 2.000 PLN będzie większa różnorodność... w końcu cena 15.000 do czegoś zobowiązuje. Tu się pewnie trochę za markę płaci ale chciał bym mimo wszystko taki sprzęcik. Niestety nie stać mnie :( Co do zużycia prądu... chyba jakość obrazu wystarczająco ten minus równoważy. Jak się chce 30W-40W można kupić pierwszego lepszego budżeta FullHD.
Z chęcią bym go na żywo obejrzał jak świeci i porównał z moim CRT. Ciekawi mnie jak się mają najlepsze LCD'ki do kineskopu.
CG241W kosztuje 6k, a ma kilka dodatkowych zalet w stosunku do 303W i zapewne pobiera mniej prądu.
A poza tym to w tej cenie można mieć 2 szt. CG241W i komfort pracy staje się całkiem inny...