Chip
Obrazek przedstawia układ GK104 znajdujący się w GTX 670 oraz GTX 680
GeForce GTX 670 został zbudowany na rdzeniu GK104. Identyczny znajduje się w GeForce GTX 680. Nvidia nie tworzyła go od nowa (tak jednak zapewne będzie w tańszych układach), a jedynie dezaktywowała poszczególne jednostki. Wewnątrz krzemowego rdzenia znajduje się 3,54 mld tranzystorów. Jest to tylko o 540 mln więcej niż w GeForce GTX 570 i GeForce GTX 470.
Architektura
Porównanie ze starszą generacją układów graficznych firmy Nvidia. Największe zmiany zaszły w liczbie rdzeni w pojedynczym bloku SM. Wcześniej znajdowały się 32 rdzenie, natomiast teraz aż 192.
Schemat blokowy GeForce GTX 670
Siła napędowa karty graficznej GeForce GTX 670 tkwi w jego architekturze. W porównaniu do Fermi widać postęp głównie w zwiększeniu liczby poszczególnych jednostek wykonawczych. Nowy GeForce GTX 670 w porównaniu ze starszym bratem ma dezaktywowany cały blok SMX, przez co zubożała liczba wszystkich jednostek wykonawczych.
Tak wygląda jeden z siedmiu bloków SMX w GeForce GTX 670
Bohater artykułu ma 7 bloków SMX zawierających procesory strumieniowe. Każdy zawiera 192 rdzenie CUDA, co w sumie daje liczbę 1344. Dla porównania, GeForce GTX 570 ma "tylko" 480 takich jednostek. Oprócz tego GeForce GTX 670 dysponuje 32 jednostkami rasteryzującymi i 122 teksturującymi.
Karta została wyposażona w cztery kontrolery pamięci 64-bit (łącznie 256-bit) o pojemności 2 GB typu GDDR5.
Przekrój modułu polimorficznego
Karta | GeForce GTX 670 | GeForce GTX 680 | GeForce GTX 580 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 40 nm |
Liczba tranzystorów | 3,54 mld | 3,54 mld | 3 mld |
Taktowanie | 915/1502 MHz | 1006/1500 MHz | 772/1000 MHz |
Pamięć RAM | 2048 MB 256 bit-GDDR5 | 2048 MB 256 bit-GDDR5 | 1536 MB 384 bit-GDDR5 |
Procesory strumieniowe | 1344 | 1536 | 512 |
Jednostki rasteryzujące | 32 | 32 | 48 |
Jednostki teksturujące | 112 | 128 | 64 |
Moc obliczeniowa | 2459 Gflops | 3090 Gflops | 1581 Gflops |
Przepustowość pamięci | 192 GB/s | 192 GB/s | 192,4 GB/s |
Cena | 1 700 zł | 2 100 zł | 1 600 zł |
Karta | Radeon HD 7950 | Radeon HD 7970 | |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | |
Liczba tranzystorów | 4,31 mld | 4,31 mld | |
Taktowanie | 800/1250 MHz | 925/1375 MHz | |
Pamięć RAM | 3072 MB 384 bit-GDDR5 | 3072 MB 384 bit-GDDR5 | |
Procesory strumieniowe | 1792 | 2048 | |
Jednostki rasteryzujące | 32 | 32 | |
Jednostki teksturujące | 112 | 128 | |
Moc obliczeniowa | 2867 Glops | 3789 Gflops | |
Przepustowość pamięci | 240 GB/s | 264 GB/s | |
Cena | 1 500 zł | 1 800 zł |
Wygładzanie krawędzi FXAA i TXAA
Nvidia niedawno przedstawiła nowe rodzaje wygładzania krawędzi. O FXAA już wiadomo od dłuższego czasu. Jego zaletą jest lepsza jakość, przewyższająca nawet MSAA x4.
Prawdziwą nowinką jest natomiast TXAA. W odróżnieniu od najpopularniejszego MSAA ma lepiej wygładzać krawędzie, a przy tym nie obciążać zbytnio układu graficznego. Mają być dostępne dwie możliwe opcje nowego wygładzania krawędzi: TXAA 1 i TXAA 2. Jak zapewnia Nvidia, pierwszy tryb daje obraz z ładniej wykonanymi krawędziami obiektów niż MSAA x8, przy obciążeniu karty graficznej na poziomie MSAA x2. Natomiast ustawienie TXAA 2 pozwoli na jeszcze lepsze wygładzanie przy obciążeniu akceleratora porównywalnym do MSAA x4. W tym momencie nowy rodzaj wygładzania krawędzi będzie działał w m.in.: Borderlands 2, MechWarrior Online, Secret World, Eve Online i silnikach Unreal 4, Crytek, czy też Slant Six Games.
W niniejszym artykule nie będziemy się jeszcze zajmować porównaniami jakości grafiki, lecz możecie być pewnii, że na naszych łamach zostaną skonfrontowane najnowsze karty Radeon i GeForce.
Teselacja
Kepler został wyposażony w nowy silnik Polymorph Engine 2.0 odpowiedzialny za teselację i geometrię obrazu. Choć wywodzi się z rodziny kart graficznych Fermi, to został znacznie przebudowany i unowocześniony. GeForce GTX 670 zawiera siedem jednostek Polymorph, czyli o połowę mniej niż w GeForce GTX 580. Nvidia zapewnia jednak, że ogólna wydajność w grach z włączoną teselacją jest lepsza na tle starszych układów.