Mając jeszcze w pamięci niedawno testowane Radeony HD4870 oraz GeForce'a GTX 280, jednymi z największych rozczarowań okazały się ich temperatury. Zastosowanych rozwiązań nie można było nazwać udanymi, szczególnie patrząc w kierunku topowego Radeona. Silnie grzejący się rdzeń układu RV770, to jak się okazało zbyt nieroztropne obniżenie w sterownikach maksymalnej prędkości wentylatora dla kontroli automatycznej.
ASUS w swoim produkcie, odblokowując nieco tę funkcję, poszedł już prawie "na całość". Podczas pracy w środowisku 3D, w co bardziej wymagających grach, zastosowany blower potrafi rozkręcić się do niezbyt przyjemnych dla ucha obrotów. 50% maksymalnej prędkości jest już niestety, na dłuższą metę, nie do wytrzymania. Trzeba jednak brać pod uwagę to, że aby schłodzić silnie nagrzewający się rdzeń, "wicherek" musi pracować przy podniesionych obrotach.
Odpowiedź nasuwa się sama - chłodzenie referencyjne (nawet to dwuslotowe) nie bardzo nadaje się do stosowania przy kartach podkręconych fabrycznie, lub gdy oczekujemy stosunkowo "cichego" overclockingu. Pozytywnym aspektem szybszego kręcenia się "wicherka" jest jednak temperatura Radeona w wersji TOP. Zejście do około 51°C w spoczynku oraz 75°C podczas intensywnej pracy w środowisku 3D, nie nastręcza temu ASUS'owi specjalnej trudności.
ASUS HD4870 TOP / temperatury 2D
ASUS HD4870 TOP / temperatury 3D
GeForce GTX 260 jest już, biorąc pod uwagę generowany "hałas", kartą nieco cichszą. Podczas pracy 2D jest ona praktycznie niesłyszalna, tu duży plus. W grach potrafi jednak, wzorem Radeona, także nieprzyzwoicie "zaszumieć". Temperatury "słabszego" GTX'a oscylują wokół 50-51°C dla trybu 2D, oraz 76-77°C w stresie. Obydwie nasze testowane karty osiągają zatem te same - niemal identyczne wyniki. W teście na "oddawanie ciepła" ogłaszam remis, z lekkim wskazaniem na GTX 260 (nieco ciszej podczas pracy).
Gigabyte GTX 260 / temperatury 2D
Gigabyte GTX 260 / temperatury 3D
Potencjalna podkręcalność (overclocking) to na pewno "oczko w głowie" części co bardziej zaawansowanych użytkowników. Jeżeli przyjrzymy się bliżej konstrukcji wykorzystującej GTX 260, w tym aspekcie, rozczarowani być nie możemy. Rdzeń podkręca się tu do ponad 700 MHz, przy wewnętrznym taktowaniu shaderów na poziomie 1533 MHz. Będą to jednak wartości nie zawsze w pełni stabilne. Podczas testów już 690-692MHz na rdzeniu sprawiały karcie trudności w obliczeniach (wymagającym dla niej testem okazał się Need For Speed PROSTREET). Ostatnie 100% stabilne zegary, jakie udało się uzyskać, to 688/1483MHz. Co ciekawe są one niemal identyczne jak te uzyskane przez niedawno testowaną kartę GTX280 (688/1481MHz).
Taki poziom taktowania podnosi już jednak wydajność w części gier (przy bardziej wymagających ustawieniach) o kilka-kilkanaście procent. Gra będzie zatem "warta świeczki".
W przypadku podkręconego firmowo ASUSa, na wysoki overclocking raczej nie ma co liczyć. To co udało się uzyskać to "zaledwie" 835MHz dla układu, oraz 3940 w trybie QDR dla pamięci GDDR5. Zegary można było podnieść jeszcze nieco wyżej (845/4400), jednak było to ustawienie nie grzeszące stabilnością. Z tego starcia ponownie zwycięsko wychodzi GTX; punkt dla 260-ki w pełni zasłużony.
Pobór energii ostatnimi czasy, to także jedna z bardziej istotnych kwestii dla niejednego użytkownika. Zmierzony orientacyjny pobór "prądu" podczas pracy (cała platforma), ukazuje dość znaczną dysproporcję obydwu testowanych kart. W trybie 2D (środowisko Aero pod systemem Windows Vista) okrojone z części jednostek wykonawczych GT200 "pożera" o 30W energii mniej. Podczas stresu (gry 3D), wartość ta jeszcze bardziej przemawia za GTX'em. Różnica sięga tu nawet 40W. Kolejny punkt wędruje zatem do GeForce'a.
C'n'Q wyłączone | pobór energii całej platformy testowej [W] | |||
karta graficzna | 2D spoczynek | 2D AVC-1 (H.264) | 3D typowe | 3D szczytowe |
Radeon 3870 GDDR4 | 129 | 148 | 240~260 | 283 |
Radeon 4850 GDDR3 | 147 | 173 | 260~280 | 304 |
GeForce 9800 GTX | 158 | 186 | 270~290 | 321 |
GeForce GTX 260 | 153 | 182 | 270~320 | 331 |
Radeon 3870 X2 | 153 | 179 | 340~370 | 397 |
Gigabyte GTX 280 | 164 | 187 | 320~380 | 398 |
Radeon 4870 GDDR5 | 183 | 209 | 320~350 | 377 |
GeForce 9800 GX2 | 210 | 238 | 360~380 | 407 |