Wyniki wydajności tej karty są po prostu miażdżące. W 3D Mark 2003 dokładnie dwukrotnie wyższe niż jeden GeForce 6600 GT i ciut lepsze od GeForce 6800 Ultra. W Doom 3, w rozdzielczości 1280x1024@HIGH
Tę kartę firma Gigabyte oficjalnie wyjawiła 20 grudnia 2004 i jest to pierwsza na świecie grafika z dwoma procesorami GeForce 6600GT, oparta na złączu PCI-Express. Zamiast łączyć ze sobą dwie karty GeForce 6600 GT w tryb SLI, Gigabyte proponuje to samo rozwiązanie, ale już na jednej karcie.
Niestety, GV-3D1 można instalować tylko na płytach obsługujących SLI, czyli z dwoma złączami PEGx16. Być może pojawią się także płyty z jednym gniazdem PEGx16, w których karta ta będzie pracować jak SLI. Takie rozwiązanie niewątpliwie miało by nieco więcej sensu i uczyniło ten produkt atrakcyjniejszym. Rzecz jasna sprawdziliśmy jak karta działa na płycie z jednym PEGx16. Monitor nawet nie włącza się, a więc karta nie działa nawet jako pojedynczy 6600GT.
GV-3D1 na płycie głównej Gigabyte GA-K8NXP-SLI
Technologia SLI kontynuuje chlubne tradycje (dawno dawno temu) łączenia dwóch kart 3dfx Voodoo2. Wówczas każda z kart (procesorów) renderowała na przemian jedną linię obrazu. Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszych opisach jeszcze z 2000 roku na przykładzie porównania technologii ATI AFR, 3dfx SLI i PGC Metabyte. Dziś technologie SLI ulepszono i teraz każdy z procesorów renderuje część obrazu tak, aby każdy z nich miał tyle samo 'pracy' do wykonania. Czuwają nad tym sterowniki (a w nich odpowiednie algorytmy). Można to doskonale prześledzić na ekranie monitora włączając funkcje "Pokaż zrównoważenie obciążenia procesora graficznego" (obrazek poniżej). Wyeliminowano w ten sposób sytuację, w której jeden z procesorów po 'narysowaniu' swoich linii na jednej klatce obrazu, musiał czekać aż skończy drugi.
włączony wykres obciążenia: każdy z procesorów na karcie jest obciążony po równo
Mając na karcie dwa procesory NV43, teoretycznie możemy wydajność pomnożyć x2. Dwa procesory o wydajności 4000 MP/s dają nam wydajność do 8000 MP/s, a więc nawet znacznie wyższą niż GeForce 6800 Ultra.
Każdy z procesorów ma do dyspozycji 128MB pamięci i własną 128 bitową szynę danych. Oznacza to, że pamięć karty oferuje łącznie szczytową przepustowość do 35 GB/s ! Trzeba tu jednak dodać, że karta GV-3D1 ma nieco mocniejsze kości pamięci - 1.6 ns - taktowane częstotliwością 1120 MHz, czyli ciut więcej niż klasyczny 6600GT.
GeForce 6600 | GeForce 6600 GT | Gigabyte 3D1 | GeForce 6800 GT | GeForce 6800 ULTRA | |
rdzeń | NV 43 | NV 43 | 2 x NV 43 | NV 40 | NV 40 |
technologia | 110nm | 110nm | 110nm | 130nm | 130nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 PixelShader 3.0 i VertexShader 3.0 | ||||
Direct X | pełna zgodność z DirectX 9c | ||||
liczba potoków render. | 8 | 8 | 8 + 8 | 16 | 16 |
liczba proces. vertex | 3 | 3 | 3 + 3 | 6 | 6 |
częstotliwość taktowania | 300 Mhz | 500 Mhz | 500 Mhz | 350 Mhz | 400Mhz |
wydajność wypełniania | 2400 MP | 4000 MP | 8000 MP | 5600 MP | 6400 MP |
pamięci | 550 MHz ~3.3 ns | 1000 MHz ~2.0 ns | 1120 MHz ~1.6 ns | 1000 MHz ~2.0 ns | 1000 MHz ~2.0 ns |
przepustowość | ~8,6 GB/s | ~15,5 GB/s | ~35 GB/s | ~31 GB/s | ~31 GB/s |
szyna do pamięci | 128-bit DDR | 128-bit DDR3 | 2 x 128-bit DDR3 | 256-bit DDR3 | 256-bit DDR3 |
typ złącza | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 |
technologie | NVIDIA HPDR, LMA III, Intellisample 3.0, UltraShadow II |
Oczywiście rozwiązanie to ma swoje zalety i wady. Zsynchronizowana praca wiatraczków chłodzących daje mniejszy szum niż dwóch kart połączonych w SLI. Jeśli jednak karta zepsuje się, całkowicie tracimy grafikę, podczas gdy w trybie dwóch SLI zawsze jedna nam zostaje.
Skoro mowa o wiatraczkach, ich szum będzie z pewnością zbyt mocny dla wielbicieli cichych komputerów - oscyluje w przedziale 27-30 dBA.
Podczas testów i giercowania nie stwierdziliśmy żadnych błędów w renderingu, mogących sugerować problemy z synchronizacją obrazu itp. Obraz zachowuje się tak, jak gdyby był renderowany przez jeden GPU.
Wyniki wydajności tej karty są po prostu miażdżące. W 3D Mark 2003 dokładnie dwukrotnie wyższe niż jeden GeForce 6600 GT i ciut lepsze od GeForce 6800 Ultra.
W Doom 3, w rozdzielczości 1280x1024@HIGH mamy 90 fps, a przy włączonym antyaliasingu AAx4 i filtrowaniu anizotropowym x4 jest nadal ponad 50 fps.
Dla posiadaczy dużych monitorów CRT i paneli LCD z rozdzielczością natywną 1600x1200, karta ta z pewnością będzie dużą gratką. Umożliwi płynną grę w rozdzielczości 1600, z włączonym antyaliasingiem i pełnym filtrowaniem anizotropowym.
Niewykluczone, że przez najbliższe dwa miesiące Gigabyte GV-3D1 będzie mógł cieszyć się tytułem najwydajniejszej karty graficznej na świecie.