Ten wprawdzie czysto subiektywny artykuł musi jednak zachować pozory zestawienia obiektywnego. A bez wspomnienia o grach, które sprawiły, iż swój komputer wyrzuciłeś, drogi czytelniku, na śmietnik po prostu by się nie dało. Symbolicznie więc pragnę wyróżnić tutaj takie produkcje jak Final Fantasy, Metal Gear Solid, Mario czy Halo, będące koronnymi produktami konsol.
Coraz większa liczba graczy staje się sympatykiem tych urządzeń, które – wedle zapewnień – są zdecydowanie bardziej ekonomiczne w eksploatacji. Nie trzeba ich stale ulepszać, starczają często na więcej niż pięć lat, na dodatek producenci coraz bardziej koncentrują się na rynku konsolowym. Jednakże ceny tych gier są znacznie wyższe niż komputerowych, na dodatek na konsoli trudno pograć w niektóre gatunki – ripostują pecetowcy w tej toczącej się już od kilku lat wojnie.
Wybiegając nieco w przyszłość koniecznie trzeba przyjrzeć się systemowi o nazwie OnLive zaprezentowanym w marcu tego roku. Według zapowiedzi twórców będzie on „platformą do wypożyczania gier” przez Internet. Posiadacze łącza o przepustowości minimum 1,5 Mbps posiadając jedynie telewizor oraz małą przystawkę będą w stanie (za odpowiednią opłatą) „pobrać” z wirtualnego serwera interesującą grę i delektować się rozrywką. Bez konieczności posiadania komputera, regularnych upgrade’ów czy zacinania spowodowanego zbyt słabą konfiguracją. Jedynym istotnym komponentem będzie więc w tym przypadku szybkość łącza.
To ciekawa perspektywa. Ale na pełne wdrożenie systemu OnLive jeszcze troszkę poczekamy. Jak myślicie? Czy właśnie tak rysuje się przyszłość pecetów jako platform do grania? Wyparcie przez konsole i wirtualny system OnLive? I co w takim razie będzie napędzało rozwój komputerów, jeśli nie gry? A może stare, poczciwe pecety po raz kolejny zagrają na nosie prognostyków i nadal będą się całkiem nieźle trzymały?
Komentarze
90Bardziej realna sytuacja jest taka, w której gracz na bardzo dobrym łączu ma opóźnienie około 50-100ms. I wtedy między naciśnięciem guzika, a akcją na ekranie będzie widoczna przerwa...
Art fajny, szkoda że konsole tak po macoszemu trochę. Bo to jednak pierwszy PSX przyniósł nam prawdziwe 3D z wielokątów.
No i to zdjęcie PS3 jeszcze z fazy prototypowej... możnaby znaleźć aktualne :-)
256MB rozsądnym minimum może i było, ale w 2002r. Soldier of Fortune 2 potrafił bez problemu skonsumować 384MB jakie wtedy miałem, a i tak to było pod maksymalnie skrojonym drugim systemem do gier. Zresztą - zajrzyjcie sobie do testów waszego pierwszego Zestawu dla Gracza, widać wyraźnie że już wtedy skłaniano się ku 512MB. Nie wyobrażam sobie gry w FarCry, Half-Life 2 czy Doom 3 (najsłynnniejsze FPP z tamtego okresu) na 256MB - ba... 512 było im ciut mało, dołożyłem wtedy drugie 512 i problemy z doczytywaniem z dysku się skończyły.
64 ram - Shogo: Mobile Armor Division '98, System Shock 2 '99 i kilka innych, dopiero po nich Quake III: Arena pod koniec '99 a nie jakieś Simsy z 2000.
I wyprzedzam komentarze mówimy o minimalnych wymaganiach a nie rozsądnych do grania na średnich detalach.
Hi pod względem wygań ahh niezły art, ale czy aby napewno dobrane odpowiendio gry?
Chyba nie, bo Simsy chodziło bez problemu na każdym sprzęcie, GTA4 to przypadek źle napisanej gry.... brakuje paru gier, które zachwyciły i powaliły....
"kurczę, dla tej gry chyba założę sobie internet!" to w takim wypadku brakuję mi w zestawieniu np. Call of Duty 4 z nowych gierek a ze starszych Unreal Tournament (w którymś było nawet sterowanie głosek bodaj w 2004).
I po pół roku szukania wybrałem x1950pro.
Narazie wystarcza do wszystkich gier i pewni będzie do czasu emerytury xboxa360 i ps3.
konsole nowej generacji- hmm, z 2005 więc takie nowe to one nie są.
Zamiast gta4 powinien być Crysis; bo gta4 ma gorszą grafikę i większe wymagania.
Cywilizacja, po prostu szkoda slow... Ehhh jak sie zac bierzesz to musisz sie na tym znac ! To nie to samo co kopiowanie newsow z innych portali.
http://www.diii.net/
http://www.diii.pl/ (chyba w fazie przebudowy kodu i grafiki)
http://www.diablo3.net.pl/
http://www.starcraftwire.net/
http://www.sc2legacy.com/
tu macie gry ktore BEDA rzadzic w najblizszym czasie. Moze sie czegos nauczycie na przyszlosc... Bo onet gry to nie najlepsze zrodlo wiedzy.
Wg mnie on live to poporstu kolejna konsola, tylko, że jej działanie jest nieco inne, bo opiera się na łączu internetowym.
Nic nie jest w stanie wyprzeć entuzjastów, którzy uwielbiają upgrade'ować swoje PCty dla coraz to bardziej wymagających gier. A takich ludzi wciąż przybywa. Spójrzcie chociażby na ilość komentarzy z archiwalnych artykułów podanych w tym tekście. Strona benchamrk.pl - jakby nie mówić - zrzesza właśnie takich entuzjastów, a zauważcie ilu użytkowników przybyło w ciągu tych lat.
On live to zwykły pikuś, który mam nadzieję, że się nie przyjmie ;p
Co do samego artykułu: fakt, że był napisany pod kątem coraz większych wymagań, bo w końcu tytuł sam mówi za siebie - to bardzo zmieniło nasze komputery, ale pamiętam swoją radość, jak grałem w HL2, na dość słabym sprzęcie (P4 1,7, 256 DDR, GeForce 4MX) w średnich detalach graficznych co dawało jak na tamte czasy bardzo dobrą grafikę.
Do dziś nie wyczytałem (bo zapomniałem) jak Valve to zrobiło, ale wg mnie była to mała rewolucja, która niestety albo i na szczęście nie była kontynuowana w innych tytułach.
Niech więc nikt nie prostuje tutaj historii.
Czy może wyskoczy za "kolumne opini"?
Tytuł brzmi: "Gry które zmieniły nasze komputery", nie koniecznie zmusiły graczy do upgrade'u, ale tak jak sugeruje autor, wprowadziły zmiany. Simsy są akurat jednym z lepszych przykładów, chociaż nie trzeba było mówić o ich wymaganiach. Sam tekst nie zawiera błędów, można dodać (wiele), ale raczej nie ma czego odjąć. Jakubowi należy się uznanie, nie dość, że poniósł trud podczas obmyślania, oraz pisania tego artykułu, to jeszcze musi znosić niekoniecznie trafioną krytykę.
Ale przy tego typu artykułach (gra roku, karta roku, gry które wstrząsneły Mongolią, itd) Będzie tyle zdań ilu czytających.
Ale czyta sie lekko, miło i przyjemnie, tak jak jakąś babską gazetkę i o to chyba chodziło ?
Pozdrawiam serdecznie wszystkich...
ps do dzis pamietam jak moj komputer walczyl z far cry:) pamietam jeszcze super dzwieki strzałow broni z tej gry - cos pieknego:)
Lepiej popraw na koniecznością dokupienia kolejnych _MODUŁÓW_.
linuxowe az 3 sie znalazly
neverwinter
quake3
doom3 ?
moze cos wiecej napisac? prey mial wersje natywna linuxowa chociazby
i sporo innych tytulow
to mu dam ... cukierka
reszta gier w artku to gnioty, płytkie aby tylko ludziska sprzęt wymieniali ... zresztą o tym jest ten artykuł
nie o tym co gra wnosiła i przekazała dla gracza
Planescape Tornment bije 6 razy każdego Baldura samym scenariuszem
Fallout 1 i 2 także zasługuje na szczególne wyróżnienie
Diablo 1 ... poprostu protoplasta CRPG ... nie doczytałem ani słowa
StarCraft ... moim zdaniem najlepsza RTS pobił rekordy
fakt miał innego protoplaste zdaje się Anihilation
ale ... jaka różnica w popularności
no i teraz WARCraft online ... który moim zdaniem jest królem i zapoczątkował prawidziwy MMORPG
powiem tak po którymś roku nie ma już gier które nie robione sa dla pieniędzy ... a to jest główny wyznacznik dobrej gry
zgadza się sa gry zrobione dla pieniędzy i calkiem niezłe
ale to już historia
teraz to będą wychodziły takie gnioty jak MassEffect :)
albo Fallout 3 któr śmierdzi Oblivionem na kilometr
no ale kasy nachapały ... bo o to tutaj chodzi
Pozostałe gry to wyciskacze Gflopsów OK ale grafika to nie wszystko gra musi posiadać jakis sens a dziś o to trudno...
FarCray tak szybko jak zainstalowałem tak szybko odinstalowałem .... mało grywalna gra.
Mam pytanie co do polskich produktów Pain Killer (20004)
Wiedźmin (2007) który ma większe wymagania od Assasin Cred.
I Brakuje mi też Crisisa ,gra która "głosiła" nadejście nowego (demo w 2006)DirectX 10.
Pozdrawiam.
Pierwsze Test Drive'y?? Gierki tekstowe, nie to raczej nie:P
Każdy ma raczej kącik gier do których będzie wracał odpalał normalnie, albo na dosboxie bo inaczej nie można.