GTA V
GeForce GTX 970, 1920x1080, Ustawienia wysokie
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
Intel Core i7-4790K | 106 90 |
Intel Core i5-4670K | 98 83 |
Intel Core i5-3570K | 90 75 |
AMD FX-9590 | 83 69 |
Intel Core i3-4350 | 69 52 |
AMD FX-8370E | 63 47 |
AMD FX-6300 | 50 34 |
Intel Pentium G3258 | 49 20 |
AMD FX-4300 | 44 28 |
GTA V
Radeon 290X, 1920x1080, Ustawienia wysokie
Intel Core i7-4790K | 95 81 |
Intel Core i5-4670K | 89 75 |
Intel Core i5-3570K | 80 67 |
AMD FX-9590 | 73 61 |
Intel Core i3-4350 | 61 47 |
AMD FX-8370E | 55 41 |
AMD FX-6300 | 43 30 |
AMD FX-4300 | 36 24 |
Intel Pentium G3258 | 28 10 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Można rzecz, że bez większych niespodzianek. Szczególnie jeśli sparujemy procesory z kartą pokroju Zotac GeForce GTX 970. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku Radeona 290X, gdzie wyraźnie widać, że testowany, dwurdzeniowy Pentium G3258 miał spore problemy z zapewnieniem płynnej animacji w GTA V. Dość mocno sugeruje to, że sterowniki do kart AMD nieco mocniej obciążają procesor niż konstrukcje z obozu „zielonych”. Należy w tym miejscu dodać, że zabawa w GTA V, w przypadku wspomnianego procesora była nieco utrudniona za sprawą drastycznych spadków w ilości wyświetlanych klatek na sekundę.
Można temu jednak zaradzić obniżając ustawienia odpowiadające za jakość trawy oraz ilość cząsteczek, a dodatkowo sztucznie ograniczając maksymalna ilość kl/s do powiedzmy 40 – 45 (np. programem MSI Afterburner). Po takim zabiegu duet GeForce GTX 970 + Pentium G3258 zapewniał całkiem sensowną płynność rozgrywki.
GTA V
Podkręcanie, GeForce GTX 970, 1920x1080, Ustawienia wysokie
Intel Core i7-4790K@4,5 GHz | 122 105 |
Intel Core i5-4670K@4,5GHz | 115 101 |
Intel Core i5-3570K@4,5 GHz | 106 94 |
AMD FX-9590@5 GHz | 83 68 |
AMD FX-8370E@4,5 GHz | 71 59 |
Intel Pentium G3258@4,5 GHz | 66 20 |
AMD FX-6300@4,5 GHz | 62 50 |
AMD FX-4300@4,5 GHz | 50 39 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
GTA V
Podkręcanie, Radeon 290X, 1920x1080, Ustawienia wysokie
Intel Core i7-4790K@4,5 GHz | 116 101 |
Intel Core i5-4670K@4,5GHz | 110 97 |
Intel Core i5-3570K@4,5 GHz | 101 89 |
AMD FX-9590@5 GHz | 74 60 |
AMD FX-8370E@4,5 GHz | 62 47 |
AMD FX-6300@4,5 GHz | 50 37 |
AMD FX-4300@4,5 GHz | 42 30 |
Intel Pentium G3258@4,5 GHz | 33 11 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Po podkręceniu relacje pomiędzy poszczególnymi procesorami prawie w całości zostały zachowane. Przekrojowo zysk ze wspomnianej czynności w GTA V wynosi około 10 - 15%. Ponownie jedynie Pentium G3258 wyłamał się znacząco osiągając blisko 50% więcej kl/s w relacyjne do standardowego taktowania. Tym samym przegonił AMD FX-6300 i zbliżył się do modelu FX-8370E. Ze wszystkich testowanych układów jedynie FX-4300 nie był wstanie nawet po podkręceniu zapewnić średnio 60 klatek na sekundę.
Warty odnotowania jest również fakt, że najmocniejszy procesor w ofercie AMD – FX 9590 nie jest wstanie dogonić nieco już leciwego i5-3570K i to standardowo taktowanego. Po podkręceniu różnica na korzyść układu Intela jest już bardzo duża.
Na szczycie stawki jest dokładnie tak jak można było się tego spodziewać. Potwierdziło się również to o czym wspomniałem wcześniej – w GTA V zysk z posiadania 8-wątkowego procesora (Intela) jest relatywnie niewielki. Widać wyraźnie, że silnik gry został zoptymalizowany pod układy czterordzeniowe / wątkowe.