Testy oczywiście przeprowadziliśmy na ustawieniach domyślnych, gdyż podkręcanie może być inne dla każdego modelu. W testach przedstawiamy wynik średniej ilości klatek na sekundę oraz wartość, poniżej której nie spadło 99% generowanych klatek (tzw. Low 1%).Jeszcze mała uwaga odnośnie poniższych testów - model, który otrzymaliśmy do testów, nie był w stanie aktywować profilu XMP na pamięciach, co sprawiało, że te zamiast pracować z taktowaniem 2666 MHz, były taktowane 2133 MHz. Nie jest to ogromna różnica, jednak w grach może się to przekładać nawet na 15% spadku wydajności. Otrzymaliśmy informację już po zwróceniu sprzętu, że problem z BIOS rozwiązano i dostępne w sprzedaży modele tego problemu będą pozbawione. Można zatem założyć, że w części gier, w szczególności Assassin's Creed oraz Battlefield (ale również w grach sieciowych, takich jak Fortnite) uzyskamy odczuwalnie wyższe wyniki.
Procedurę rozpoczęliśmy klasycznie od leciwego, ale nadal wyśmienitego Wiedźmina 3 z dodatkiem Krew i Wino. Testowaliśmy grę w 3 lokacjach odzwierciedlających większość gry – miasto Novigrad mocno obciążające procesor, Lasy Velen z najbardziej obciążoną kartą graficzną oraz ogrody pałacu Beaclair, gdzie zarówno procesor, jak i karta są mocno obciążone.
Test wydajności Wiedźmin 3
Lokacja miasto Novigrad | |
Ustawienia Uber | 75,2 44,9 |
Ustawienia Wysokie | 91,4 57,0 |
Lokacja las Velen | |
Ustawienia Uber | 64,2 52,3 |
Ustawienia Wysokie | 95,7 72,8 |
Lokacja ogrody pałacu Beaclair | |
Ustawienia Uber | 65,9 46,8 |
Ustawienia Wysokie | 89,3 64,7 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Już ten pierwszy test wykazał, że Hyperbook NH7 nie obawia się „grania na ultra”. Wszystkie suwaki na prawo nawet w wymagających lokacjach nie zdławiły wydajności poniżej średnich 60 FPS, a chwilowe spadki nie przekraczały bariery 45 FPS. Ustawienia wysokie pozwalają zbliżyć się do bariery 100 FPS i prawie zupełnie zapomnieć o spadkach poniżej 60 klatek.
Kolejna gra z naszej procedury to najnowsza jeszcze odsłona sieciowej strzelanki Battlefield V. Testy przeprowadziliśmy w ostatniej kampanii dla pojedynczego gracza (Ostatni Tygrys) oraz na niedawno dodanej mapie dla wielu graczy – Marita.
Test wydajności - Battlefield V
Misja "Ostatni Tygrys" | |
Ustawienia Ultra | 72,3 34,1 |
Ustawienia Ultra+ Low RT | 33,2 24,6 |
Multiplayer - mapa Marita | |
Ustawienia Ultra | 79,6 23,9 |
Ustawienia Ultra + Low RT | 46,3 24,7 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Nauczeni testem w Wiedźminie od razu wszystko ustawiliśmy na najwyższe detale i faktycznie był to słuszny wybór – średnia wydajność na poziomie powyżej 70 FPS to satysfakcjonujący wynik. Obraz nieco psują spadki poniżej 30 FPS w trybie dla wielu graczy, ale te wynikają z niezbyt szybkich pamięci i obniżenie detali niestety nic tu nie dało. Pokusiliśmy się też o sprawdzenie, czy mimo braku dedykowanych rdzeni do RayTracingu, uda się pograć z aktywowaną tą techniką – okazało się, że tak, choć spadek był drastyczny i zdecydowanie nie uzasadniał poprawy jakości grafiki.
Następnie chwyciliśmy za najnowszą odsłonę przygód zabójców od Ubisoft. Tradycyjnie wydajność sprawdziliśmy w dużym mieście (Ateny), w czasie przejażdżki po lasach oraz podczas walki (statkiem i mieczem) na morzu.
Test wydajności Assassin's Creed: Odyssey
Lokacja Miasto - Ateny | |
Ustawienia Ultra | 63,3 45,2 |
Ustawienia Wysokie | 68,0 46,8 |
Lokacja Lasy i pola | |
Ustawienia Ultra | 62,7 46,8 |
Ustawienia Wysokie | 71,1 49,4 |
Lokacja Morze + Walka | |
Ustawienia Ultra | 68,5 50,7 |
Ustawienia Wysokie | 76,1 54,4 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Wyniki w ultra ponownie okazały się bardzo dobre – ponad 60 FPS ze spadkami nie niżej niż 45 FPS wystarczą, aby cieszyć się całkiem dobrą odsłoną serii. Jeżeli jednak ktoś liczy na nieco więcej, to ustawienia wysokie (które mocno nie ustępują jakością tym najwyższym) oferują jeszcze wyższą wydajność.
Nie mogło zabraknąć ostatniej odsłony serii Metro. Tutaj wydajność w całej grze jest dosyć równa, za wyjątkiem mapy Tajga, gdzie wymagania wyraźnie rosną – tu też przeprowadziliśmy nasz test.
Test wydajności - Metro: Exodus
Lokacja - Tajga | |
Ustawienia Extreme | 22,4 14,3 |
Ustawienia Ultra | 40,7 22,8 |
Ustawienia Wysokie | 50,3 26,5 |
Ustawienia Średnie | 67,6 37,4 |
Ustawienia Niskie | 106,1 58,9 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
To pierwsza gra, która realnie sprawiła problem testowanemu laptopowi. Ustawienia ultra co prawda pozwalają na grę, ale średnio 40 FPS ze spadami do nawet niskich 20 FPS ciężko nazwać przyjemnością, chyba że na co dzień gramy na konsoli. Ustawienia wysokie nadal nie gwarantują utrzymania minimalnego FPS powyżej 30 klatek. Pozostaje zatem preset medium. Miejmy jednak na uwadze, że w znakomitej większości tej gry wydajność będzie wyższa o jakieś 30%.
Kolejna gra w naszym teście to najnowsza odsłona przygód panny Croft.
Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider
Wbudowany benchmark | |
Ustawienia Ultra | 68,0 53,0 |
Ustawienia Wysokie | 81,0 66,0 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
W tej grze mogliśmy bez obaw powrócić do ustawień ultra, które oferują bardzo stabilne okolice 60 FPS. W ustawieniach wysokich było tylko lepiej. Sprawdziliśmy też działanie śledzenia promieni, ale gra nie była grywalna w żadnych ustawieniach uzasadniających użycie tej techniki.
Ostatnią z dużych gier dla jednego gracza w naszej procedurze jest Kingdom Come: Deliverance, czyli czeska gra na silniku graficznym twórców serii Crysis. Testy prowadziliśmy w dużym mieście Rataje pełnym NPC, oraz w środku lasu, aby zobrazować wydajność w pełnym przekroju rozgrywki.
Test wydajności - Kingdom Come: Deliverance
Lokacja Miasto Rataje | |
Ustawienia Ultra | 39,7 15,9 |
Ustawienia Bardzo wysokie | 50,6 26,1 |
Ustawienia Wysokie | 69,7 35,8 |
Lokacja Lasy i Pola | |
Ustawienia Ultra | 46,0 41,0 |
Ustawienia Bardzo wysokie | 56,6 49,4 |
Ustawienia Wysokie | 74,9 63,9 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Jak widać granie na ultra może być dosyć problematyczne, zwłaszcza w lokacji miejskiej, jednak przyznamy, że nie dostrzegliśmy spadku jakości obrazu po przejściu na ustawienia bardzo wysokie, gdzie wydajność była już sporo lepsza. Pełną płynność oferuje jednak dopiero konfiguracja ustawień wysokich (choć nadal trzeba się liczyć ze spadkami w mieście poniżej 40 FPS).
Test, na który zapewne czekała większość potencjalnych klientów tego sprzętu, czyli niezwykle ostatnimi czasy popularnej gry sieciowej Battle Royale – Fortnite. Przeprowadziliśmy go w lokacji Płaczącej Puszczy w czasie oskryptowanej walki 1vs1. W innych lokacjach oczywiście wyniki będą inne, ale to powinno wam dać obraz ogólnej wydajności.
Test wydajności - Fortnite
Battle Royale - Płacząca Puszcza | |
Ustawienia Epickie | 103,2 61,5 |
Ustawienia Typowe | 236,3 142,0 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Testowaliśmy jak zwykle w dwóch różnych ustawieniach graficznych. Ustawienia „epickie” nie wymagają tłumaczenia i jak widać wydajność jest całkiem dobra – nie uświadczyliśmy nawet jednego spadku poniżej 60 FPS. Ustawienia „typowe” oznaczają natywną rozdzielczość oraz wszystkie ustawienia na najniższe poza teksturami oraz zasięgiem rysowania. Tutaj okazuje się, że można niemalże rozważyć zakup monitora 240 Hz, a z pewnością monitor 144 Hz będzie w 100% wykorzystany.
Ostatnią z testowanych gier jak zwykle będzie obecnie już darmowy Counter Strike Global Offensive. Testy przeprowadziliśmy w trybie Deathmatch na mapach Dust 2 oraz Mirage.
Test wydajności - Counter Strike: Global Offensive
Mapa Dust 2 | |
Ustawienia Najwyższe 1920x1080 | 187,6 89,2 |
Ustawienia Najniższe 1280x1024 | 287,4 130,4 |
Mapa Mirage | |
Ustawienia Najwyższe 1920x1080 | 245,4 115,7 |
Ustawienia Najniższe 1280x1024 | 321,8 143,1 |
Legenda | FPS Średni Low 1% |
Gra korzysta z silnika, który premierę miał 15 lat temu, zatem wymagająca nie jest. W najniższych ustawieniach bez problemu przebijamy magiczną barierę 300 FPS, a nawet najwyższe ustawienia pozwalają cieszyć się około 200 FPS (niestety czasem ze spadkami poniżej 100).
To już wszystkie testy w grach – na kolejnej stronie przedstawimy bardziej syntetyczne testy prezentujące wydajność w profesjonalnych zastosowaniach.