Wbudowane obiektywy w cyfrowych kompaktach mają na ogół zmienny zakres ogniskowych (czyli kątów widzenia obiektywu). Dzięki temu uchwycimy nimi zarówno szerszy krajobraz, jak i zbliżymy widok odleglejszego motywu. Im większy zakres ogniskowych, tym bardziej uniwersalny aparat, a to pożądana przez wielu użytkowników cecha. Zmiana ogniskowej pozwala też kadrować ujęcie, usuwając z pola widzenia obiektywu niechciane elementy.
Producenci podają wartości ogniskowych w milimetrach, a ich zakres często określają dodatkowo jako krotność zoomu. Na przykład, jeśli obiektyw przy szerokim kącie cechuje odpowiednik ogniskowej 30 mm, a na maksymalnym ustawieniu zoomu 120 mm, to mamy do czynienia z 4-krotnym zoomem optycznym (120 mm / 30 mm = 4). Taką samą krotność zoom znajdziemy również w aparacie z obiektywem o zakresie ogniskowych 25-100 mm.
Na obiektywach kompaktów podawany jest zwykle zakres prawdziwych ogniskowych (bardzo krótkich, dostosowanych do rozmiarów matrycy), a dopiero w specyfikacji znajdziemy wartości odpowiedników kątów widzenia dla małoobrazkowego filmu
Duży zakres zoom jest pożądany, jednak przypadku niedrogich kompaktów cecha ta nie idzie w parze z wysoką jakością optyki, co uwidacznia się zwłaszcza przy skrajnych ustawieniach ogniskowej. Dlatego planując zakup aparatu z zoomem przekraczającym 10x powinniśmy się nastawić na wydatek ponad 600 złotych, jeśli zależy nam na przyzwoitej jakości zdjęciach.
Często w praktyce bardziej istotny okazuje się jednak nie „duży zoom”, lecz szeroki kąt widzenia obiektywu, pozwalający objąć w jednym kadrze duży obszar scenerii, wiele motywów, osób czy spore pomieszczenie. Obecnie niemal każdy kompakt oferuje szeroki kąt widzenia na najkrótszej ogniskowej, na przykład odpowiedniki 24 mm czy 26 mm. Trzeba pamiętać, że w przypadku tańszych aparatów zdjęcia wykonywane na tak krótkich ogniskowych mogą mieć niezbyt dobrą jakość i spore zniekształcenia (zwłaszcza gdy mamy do czynienia z obiektywem o dużym zakresie ogniskowych). Często jednak wystarczy minimalnie zwiększyć ogniskową, aby poprawić własności układu optycznego. Nie należy gardzić również aparatami o minimalnej ogniskowej będącej ekwiwalentem 28 mm. To także szeroki kąt, a na dodatek łatwiej uzyskać w nim dobrą jakość obrazu, nie przesadzając z ceną aparatu.
Kolejna istotna cecha obiektywu to jego jasność, czyli w praktyce najmniejsza wartość przysłony. Podawana jest ona dla każdej z dwóch skrajnych ogniskowych (np. f/3:2-5.6). Duża jasność pozwala uzyskać krótsze czasy fotografowania i przydaje się w gorszych oświetleniowo warunkach. Ze względu na mały rozmiar matrycy, duża jasność obiektywu nie wpłynie znacząco na rozmycie tła za motywem (tak jak na przykład w lustrzankach). Pozwoli jednak na stosowanie niższego ISO, które w kompaktach destrukcyjnie wpływa na jakość obrazu.
Dziś nietrudno znaleźć kompakt, który dla szerokiego kąta widzenia oferuje dużą jasność, czyli f/3.0 lub mniej. Gdy kupujemy aparat z zoomem 4x - 5x pilnujmy, aby dla najdłuższej ogniskowej ta jasność nie spadała znacząco. Wartości f/6.3 i więcej oznaczają bardzo ciemne szkło. Gdy jednak zdecydujemy się na aparat z zoomem 10x i więcej, musimy pogodzić się, że albo jasność na maksymalnej ogniskowej będzie bardzo słaba, albo, jeśli będzie ona rozsądna (np. f/5.6) to na najszerszym kącie widzenia światło będzie rzędu f/3.5. W przypadku kompaktowych superzoomów takie światło na szerokim kącie nie jest powodem do wstydu.
Dobrym wyborem, zwłaszcza w przypadku aparatów z dużym zakresem ogniskowych, będzie model wyposażony w mechaniczną stabilizację obrazu. System stabilizacji może być wbudowany w obiektyw (stabilizacja optyczna) lub w matrycę (stabilizacja matrycowa).
Poradnik "jaki aparat cyfrowy kupić" - polecane modele
Samsung WB700
• Cena: 599 zł
Panasonic DMC-FS16
• Cena: 429 zł