Gra Stalker Czyste Niebo odpowiada nam wreszcie na pytanie, co tak naprawdę, poza objętością tekstur, zabija nam wydajność budżetowych kart. Jest to oświetlenie HDR od środowiska DirectX9c włącznie. Warto zauważyć, że zmiany poszczególnych nastaw dotyczących szczegółowości świata czy też filtrowania anizotropowego (do wartości x8) mają w przypadku budżetówek o niewielkiej wydajności znaczenie jedynie kosmetyczne (zysk na poziomie 2-3klatek/s). To co wpływa na wydajność w głównej mierze, dotyczy samego oświetlenia. Jak widać z Oświetleniem statycznym większość kart radzi sobie bardzo dobrze. Przy dynamicznym, schody zaczynają się już od rozdzielczości 1024x768. W tej grze dobrze spisują się także technologie Hybrid obydwu producentów.
Jakość obrazu w zależności od samego oświetlenia łatwo przestudiować na podstawie poniższych zrzutów. Maksymalne, zarezerwowane są jednak dla kart z zupełnie innego segmentu rynku. Tu zadowolić nas musi zaledwie Oświetlenie Dynamiczne zgodne z Shader Model 2.0b.