Czujnik podczerwieni oraz dotykowe przyciski do obsługi menu OSD znajdują się po prawej stronie, w dolnej części ramki. Przycisków jest aż osiem, ale żaden z nich nie jest podświetlany, jedynie pod przyciskiem odpowiedzialnym za włączanie monitora znajduje się podświetlana na czerwono wypustka, która w przybliżeniu określa jego położenie.
Pierwszym przyciskiem (licząc od lewej) wykonamy ruch w dół, drugim ruch w górę, trzecim zmniejszymy głośność, wykonamy ruch w lewo lub wstecz, czwartym zwiększymy głośność lub wykonamy ruch w prawo, piąty klawisz (OK) służy głównie do zatwierdzania wyboru, szósty (SETTINGS) otwiera menu OSD, siódmy (INPUT) służy do zmiany źródła obrazu, a ósmy włącza lub wyłącza monitor. Dalej na prawo widoczne jest małe czarne okienko odbiornika sygnałów nadawanych pilotem.
Interfejs OSD jest bardzo rozbudowany, ale wystarczająco prosty w obsłudze i intuicyjny. Od samego początku możliwa jest konfiguracja w języku polskim.
1. Obraz | |
2. Audio | |
3. Ustaw. | |
4. Czas | |
5. Blokada | |
6. Opcje | |
7. Wejście | |
8. Moje media |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standardow, Żywy, Kino, Sport, Gra. Oprócz nich do dyspozycji mamy też dwa tryby Ekspert (ustawienia manualne). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standardowy
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 187,0 cd/m2
• Ustawienie Żywy
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 190,0 cd/m2
• Ustawienie Kino
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 57,0 cd/m2
• Ustawienie Sport
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 167,4 cd/m2
• Ustawienie Gra
rzeczywista temperatura barw 10200K, luminancja 186,8 cd/m2
standardowy | żywy |
kino | sport |
gra |
Spośród ustawień fabrycznych najbardziej przydatna była opcja Kino, która mocno obniżała jasność, ale przy okazji zapewniała bardzo komfortowe oglądanie filmów i telewizji wieczorem, gdy w pomieszczeniu panuje półmrok. Z kolei w bardzo jasnym pomieszczeniu sprawdziło się ustawienie Sport. Jeśli zamierzamy spędzić kilka godzin na edycji dokumentów tekstowych lub przeglądaniu stron WWW, to lepiej pobawić się ustawieniami manualnymi i ustawić jasność optymalną wynoszącą ok. 120 cd/m2. Jak tego dokonać?
Optymalna jasność
W celu ustawienia i zmierzenia optymalnego poziomu luminacji ustawiliśmy moc podświetlenia LED-owego na maksimum oraz kontrast na 68%. Niestety operowanie poziomem kontrastu musiało w tym przypadku zastąpić samą jasność – podniesienie jasności nie zwiększało luminacji prawie wcale, natomiast zmniejszało realny kontrast i sprawiało, że obraz stawał się nieatrakcyjny wizualnie. Innymi słowy w tym przypadku kontrast = jasność.
Dodatkowo, aby uzyskać temperaturę barwową 6500K należało wejść w zaawansowane ustawienia obrazu i ustawić jasność zielonego na -3 i jasność niebieskiego na -10, oraz poziom czerni na „niski”.
jasność czerwonego: 0
jasność zielonego: -3
jasność niebieskiego: -10
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Zgodnie z wcześniejszą informacją uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 50% i kontraście 68%. Stabilność luminacji była przeciętna – wahania rzędu 4-7 cd/m2 przy tych samych ustawieniach to norma. Nie przeszkadzają one jednak w codziennym użytkowaniu panelu.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 213,0 cd/m2, czyli była wyraźnie niższa od deklaracji. Wciąż jednak taki poziom jasności uznajemy za niezbyt komfortowy podczas pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego.
Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało drastyczną redukcją luminacji aż do poziomu 66,0 cd/m2. Widać więc dobitnie, jak dużą rolę w poziomie luminacji odgrywa kontrast.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Ponownie, zamiast posługiwać się suwakiem jasności, musieliśmy wykorzystać kontrast. Regulacja podświetlenia też niewiele dała, gdyż przy jej maksymalnej wartości i kontraście 50% luminacja (jak już wspomnieliśmy) sięgała zaledwie 66 cd/m2. Tak więc finalnie ustawiliśmy podświetlenie na 100, jasność standardowo na 50 i zwiększaliśmy kontrast od 0 do 100 w skokach co 10.
- 0% = 12,4 cd/m2
- 10% = 20,1 cd/m2
- 20% = 27,6 cd/m2
- 30% = 39,1 cd/m2
- 40% = 50,3 cd/m2
- 50% = 72,5 cd/m2
- 60% = 95,0 cd/m2
- 70% = 131,9 cd/m2
- 80% = 173,5 cd/m2
- 90% = 195,7 cd/m2
- 100% = 213,0 cd/m2
Przy kontraście ustawionym na 0% obraz jest zbyt ciemny, by komfortowo pracować nawet w bardzo ciemnym pomieszczeniu (oczy szybko się męczą). W typowym oświetleniu domowym przyjemnie zaczyna pracować się po przekroczeniu 60% kontrastu (przy jasności i podświetlaniu na 100%).
Równomierność podświetlania
119 cd/m2 -0,8% | 119 cd/m2 -0,8% | 123 cd/m2 +2,5% |
119 cd/m2 -0,8% | 120 cd/m2 100% | 120 cd/m2 0,0% |
126 cd/m2 +5,8% | 118 cd/m2 -1,7% | 118 cd/m2 -1,7% |
Równomierność rozkładu luminacji na powierzchni ekranu okazała się zaskakująco dobra jak na monitor do użytku domowego. W większości punktów pomiarowych odchylenia nie przekraczały 3 cd/m2, a więc były znikome (niezauważalne w warunkach typowego oświetlenia domowego). Jedynie lewy dolny róg odstawał nieco bardziej, ale było to odchylenie dodatnie, czyli nieco mniej uciążliwe niż ujemne. Równomierność podświetlania to duża zaleta monitora LG!