Dotykowe przyciski do obsługi menu OSD znajdują się po prawej stronie, w dolnej części ramki, natomiast czujnik podczerwieni znalazł się po lewej stronie. Przycisków jest osiem, ale żaden z nich nie jest podświetlany, jedynie obok przycisku odpowiedzialnego za włączanie monitora znajduje się podświetlana na czerwono dioda, która odrobinę ułatwia obsługę monitora po zmroku.
Pierwszym przyciskiem (licząc od lewej) wykonamy ruch w dół, drugim ruch w górę, trzecim zmniejszymy głośność, wykonamy ruch w lewo lub wstecz, czwartym zwiększymy głośność lub wykonamy ruch w prawo, piąty klawisz (OK) służy głównie do zatwierdzania wyboru, szósty (SETTINGS) otwiera główny interfejs OSD, siódmy (INPUT) służy do zmiany źródła obrazu, a ósmy włącza lub wyłącza monitor.
Interfejs OSD jest bardzo rozbudowany, ale jego obsługa jest intuicyjna. Wszystkie podstawowe opisy wyświetlane są w języku polskim.
1. Obraz | |
2. Audio | |
3. Ustaw. | |
4. Czas | |
5. Blokada | |
6. Opcje | |
7. Wejście | |
8. Moje media |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standardowy, Żywy, Kino, Sport, Gra. Oprócz nich do dyspozycji mamy też dwa tryby Ekspert (ustawienia manualne). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standardowy
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 159,4 cd/m2
• Ustawienie Żywy
rzeczywista temperatura barw 7200K, luminancja 183,0 cd/m2
• Ustawienie Kino
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 54,3 cd/m2
• Ustawienie Sport
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 159,2 cd/m2
• Ustawienie Gra
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 101,0 cd/m2
Standardowy | Żywy |
Kino | Sport |
Gra |
Spośród ustawień fabrycznych najbardziej przydatna była opcja Kino, która dość mocno obniżała jasność, ale przy okazji gwarantowała bardzo komfortowe oglądanie filmów i telewizji wieczorem, gdy w pomieszczeniu panuje półmrok. Z kolei w bardzo jasnym pomieszczeniu sprawdziło się ustawienie Sport. Ponarzekać możemy jednak na różnorodność predefiniowanych poziomów temperatury barwowej – zakres od 7100, do 7300K jest mniej niż skromny. Stabilność luminacji była natomiast znakomita – wahania okazały się być mniejsze niż 0,5 cd/m2. Przebieg krzywych jest imponujący jak na monitor w tej klasie cenowej.
Optymalna jasność
W celu ustawienia i zmierzenia optymalnego poziomu luminacji ustawiliśmy moc podświetlenia LED-owego na maksimum oraz kontrast na 68%. Niestety operowanie poziomem kontrastu musiało w tym przypadku zastąpić samą jasność – podniesienie jasności nie zwiększało luminacji prawie wcale, natomiast zmniejszało realny kontrast i sprawiało, że obraz stawał się nieatrakcyjny wizualnie. Innymi słowy w tym przypadku kontrast = jasność.
Dodatkowo aby uzyskać temperaturę barwową 6500K należało wejść w zaawansowane ustawienia obrazu i ustawić jasność zielonego na -3 i jasność niebieskiego na -11 oraz poziom czerni na „niski”.
jasność czerwonego: 0
jasność zielonego: -3
jasność niebieskiego: -11
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Zgodnie z wcześniejszą informacją uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 50% i kontraście 68%.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 214,7 cd/m2, czyli była wyraźnie niższa od deklaracji. Wciąż jednak taki poziom jasności uznajemy za niezbyt komfortowy podczas pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego (obraz jest po prostu zbyt jasny).
Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało drastyczną redukcją luminacji aż do poziomu 64,4 cd/m2. Widać więc dobitnie jak dużą rolę w poziomie luminacji gra kontrast.
Podświetlenie 100%, kontrast 100%
Podświetlenie 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Ponownie zamiast posługiwać się suwakiem jasności musieliśmy wykorzystać kontrast. Regulacja podświetlenia też niewiele dała, gdyż przy jej maksymalnej wartości i kontraście 50% luminacja (jak już wspomnieliśmy) sięgała zaledwie 64,4 cd/m2. Tak więc finalnie ustawiliśmy podświetlenie na 100, jasność standardowo na 50 i zwiększaliśmy kontrast od 0 do 100 w skokach co 10.
- 0% = 12,1 cd/m2
- 10% = 19,5 cd/m2
- 20% = 26,2 cd/m2
- 30% = 37,4 cd/m2
- 40% = 48,1 cd/m2
- 50% = 64,4 cd/m2
- 60% = 90,9 cd/m2
- 70% = 125,1 cd/m2
- 80% = 166,9 cd/m2
- 90% = 195,7 cd/m2
- 100% = 214,7 cd/m2
Przy kontraście ustawionym na 0% obraz jest zbyt ciemny by komfortowo pracować nawet w bardzo ciemnym pomieszczeniu (oczy szybko się męczą). W typowym oświetleniu domowym przyjemnie zaczyna pracować się po przekroczeniu 60% kontrastu (przy podświetlaniu ustawionym na 100%).
Równomierność podświetlania
123 cd/m2 +2,5% | 118 cd/m2 -1,7% | 119 cd/m2 -0,8% |
123 cd/m2 +2,5% | 120 cd/m2 100% | 120 cd/m2 0,0% |
122 cd/m2 +1,7% | 117 cd/m2 -2,5% | 122 cd/m2 +1,7% |
Równomierność rozkładu luminacji na powierzchni ekranu okazała się być zaskakująco dobra jak na monitor do użytku domowego. W żadnym z punktów pomiarowych odchylenia nie przekraczały 3 cd/m2, a więc były niezauważalne w warunkach typowego oświetlenia domowego. Takiej równomierności nie powstydziłyby się nawet bardziej profesjonalne monitory.