CPU
Procedura testowania procesora polegała na przejechaniu samochodem określonego odcinka drogi, zawróceniu i powrocie do początku trasy. Testy przeprowadzono przy użyciu karty HD 5850, aby przekonać się w jak dużym stopniu procesor jest obciążony przez obliczanie fizyki w trakcie poruszania się w ruchu ulicznym. Są też testy przy ustawieniach maksymalnych bez APEX PhysX.
Mafia II: 1280x1024, Minimalne
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz | 136 104 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz | 118 81 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz | 115 73 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz | 110 70 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz | 62 50 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz | 51 37 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz | 45 22 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz | 37 16 |
średnie fps minimalne fps |
Do pomiarów @2,66 GHz w procesorze i5 750 zostało wyłączone oszczędzanie energii i tryb turbo. Widzimy, że przy takich ustawieniach widać ogromną różnicę w płynności animacji nawet między sytuacją, w której korzystamy z wszystkich rdzeni, a taką kiedy tylko 3 rdzenie są aktywne. Wydajność w wypadku czterordzeniowca rośnie dwukrotnie.
Przy OC na poziomie 3,7 GHz korzyści z posiadania procesora oferującego więcej niż dwa rdzenie topnieją. W oczy rzuca się kiepski wynik przy użyciu 1 rdzenia. Nie ma się co dziwić - mało która gra jest zoptymalizowana pod kątem w pełni poprawnego działania na jednordzeniowcach.
Mafia II: 1920x1200, Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wył.
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz | 52 45 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz | 51 42 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz | 51 42 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz | 51 41 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz | 51 41 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz | 50 41 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz | 42 23 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz | 31 16 |
średnie fps minimalne fps |
W ustawieniach maksymalnych, przy włączonym antyaliasingu, korzyści płynące z posiadania procesora wyposażonego w więcej niż dwa rdzenie są niewielkie. Jednordzeniowiec wciąż daleko z tyłu. O ile średnia ilość generowanych klatek na sekundę wygląda optymistycznie, to spadki do 16 bądź 23 w wypadku taktowania na poziomie 3,7 GHz są niepokojące.
Mafia II: 1920x1200, Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wysoki
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz | 71 52 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz | 53 46 |
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz | 51 41 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz | 50 33 |
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz | 48 26 |
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz | 40 20 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz | 32 14 |
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz | 25 12 |
średnie fps minimalne fps |
Jeżeli poprzez włączenie PhysX na poziomie wysokim zmusimy procesor do wspomagania karty graficznej w obliczeniach zorientujemy się, że ilość rdzeni i taktowanie mają spory wpływ na wydajność. Różnice odznaczać się będą głównie w minimalnej liczbie klatek na sekundę.
Taktowanie 2,66 GHz okazuje się za niskie nawet w przypadku trzyrdzeniowca. Przy 3,7 GHz natomiast, dysponując tą samą liczbą rdzeni odnotujemy wzrost o 5 kl./s w przypadku uśrednionego pomiaru oraz aż 20 kl./s przy wartości najniższej.
Dobrze podkręcony dwurdzeniowiec wydaje się rozsądnym minimum.
Pamięć RAM
Długo nie mogliśmy zdecydować się na adekwatną lokację do sprawdzenia różnic w wydajności w zależności od ilości posiadanej ilości RAM. W końcu testy przeprowadziliśmy w 3 miejscach. Ze względu na absolutny brak różnic pomiędzy wynikami w poszczególnych miejscach postanowiliśmy zaprezentować filmik z tego położonego najbliżej domu Vito z 10 rozdziału.
Mafia II: 1920x1200 Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wył.
4 GB @1600 MHz | 45 |
4 GB @1333 MHz | 45 |
2 GB @1600 MHz | 44 |
2 GB @1333 MHz | 44 |
średnie fps |
Jak widać na powyższym wykresie taktowanie pamięci już tradycyjnie nie odgrywa istotnej roli. Także zredukowanie pamięci do 2 GB nie przyniosło efektu w postaci gwałtownego spadku płynności animacji.
Vintage
Mafia II: Test Vintage
8600 GT @1024x768 minimalne | 44 34 |
8600 GT @1024x768 średnie | 32 25 |
średnie fps minimalne fps |
8600 GT w wersji OC radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Test został wykonany w lokacji testowej "fabryka". Wysoka wydajność nawet przy średnich detalach to wynik znacznego obniżenia rozdzielczości ekranu. Oczywiście pamiętajmy, że 8600 GT jest jedną z najtańszych kart wyposażonych w CUDA, także jest w stanie sama liczyć fizykę. Trzeba się jednak pogodzić ze spadkiem wydajności w bardziej żyłujących kartę miejscach. Zmiana ustawień na minimalne powinna rozwiązać problem w większości przypadków.