Nareszcie możemy namacalnie sprawdzić, czym jest Mantle i co nowego wnosi na rynek gier i kart graficznych.
Przypomnijmy, bardziej obszerne informacje oraz szczegóły o Mantle pojawiły się jesienią ubiegłego roku w czasie prezentacji akceleratorów graficznych Radeon R5/R7/R9. Wtedy to też dowiedzieliśmy się tym, że AMD szykuje niespodziankę dla posiadaczy akceleratorów najnowszej generacji, jak również poprzedniej HD 7000 wykorzystującą architekturę GCN (Graphic Core Next). Dotyczy to oczywiście również mobilnych kart graficznych. Samo Mantle to API, podobnie jak DirectX albo OpenGL i służy jako pomost między kartą graficzną, a oprogramowaniem. Jednak w odróżnieniu od wymienionych przed chwilą API, Mantle ma w dużo lepszym stopniu wykorzystać moce drzemiące w naszych pecetach.
Aby nowa funkcja zadziałała są potrzebne następujące elementy:
- system operacyjny Windows 7 lub nowszy
- karta graficzna o architekturze GCN
- sterownik graficzny począwszy od Catalyst 14.1 beta
- program lub gra, w której zaimplementowano Mantle
API Mantle jest otwartym projektem i niewykluczone, aby w przyszłości również Nvidia z niego skorzystała. Jak na razie nic jednak nie wiadomo o zainteresowaniu korporacji z Santa Clara tą technologią.
Mantle najwięcej przynosi korzyści w momencie, gdy dana gra lub aplikacja w dużym stopniu obciąża procesor. W chwili, gdy więcej mocy obliczeniowej wymaga się od karty graficznej, różnice będą mniejsze. Z tego powodu można liczyć na niezłe przyspieszenie komputerów, w których procesor nie jest demonem prędkości i zalicza się do średnio wydajnego, bądź nawet budżetowego. Właśnie na takich jednostkach dokonaliśmy pomiarów.
Dzięki benchmarkowi Star Swarm można sprawdzić różnice pomiędzy Mantle, a DirectX
Jak dotąd z obsługi nowego API są w stanie skorzystać dwa tytuły. Pierwszy z nich to Battlefield 4, który na rynku jest już od kilku miesięcy, lecz ostateczną aktualizację wydano ok. tygodnia temu. Drugim jest gra strategiczna Star Swarm. W tym momencie możliwe jest tylko sprawdzenie dema testowego, które służy jedynie jako benchmark mający na celu porównania wydajności w trybie DirectX oraz Mantle. Jest on darmowy i możliwy do pobrania na platformie Steam.
Wszystkie testy wykonaliśmy z wykorzystaniem akceleratora Sapphire Radeon R9 290
Sprawdziliśmy już działanie Mantle, przy wykorzystaniu zintegrowanego układu graficznego Radeon R7 w APU Kaveri, dziś przyszła kolej na testy przy użyciu zewnętrznej karty graficznej.
Ze względu na chwilową awarię naszej platformy testowej składającej się z m.in. procesora Intel i7 2600k, musieliśmy skorzystać z zastępczego sprzętu niższej klasy, ale wcale nie gorzej nadającego się do niniejszego porównania. Testy dokonaliśmy na platformach: średnio wydajnej z AMD FX-8320 3,5 GHz oraz taniej z Intel Pentium G3420 3,2 GHz. Kartą graficzną, której użyliśmy do testów była Sapphire Radeon R9 290 na sterownikach Catalyst 14.1 beta 1.6.
Aby nie przedłużać zapraszamy do następnej strony z wynikami.