Z jednej strony powszechnie dostępne platformy strumieniujące wideo i muzykę nieco ograniczyły zapotrzebowanie na przechowywanie filmów i ulubionych albumów muzycznych na dyskach sieciowych. Z drugiej strony jednak NAS nadal zyskują na popularności ze względu na coraz powszechniejsze wykorzystywanie dysków SSD jako jedynych nośników danych w naszych komputerach. Jak wiadomo SSD objętością nadal nie grzeszą, a jak do tego dołożymy coraz większe zapotrzebowanie na przestrzeń w naszych telefonach w związku niebotycznie rosnącymi rozmiarami matryc aparatów, to okazuje się, że warto w domu posiadać choćby namiastkę NAS - polecamy tutaj nasz TOP 5 domowych NAS.
NAS to obecnie nie tylko magazyn na archiwalne dane, ale też świetny sposób na prywatną chmurę danych do codziennego użytku!
Co jednak, jeżeli taki dysk sieciowy odmawia współpracy? Tradycyjnie pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie wszystkich przewodów oraz jego ponowne uruchomienie. Tutaj jednak odradzamy zwyczajnego odpinania zasilania, gdyż może to prowadzić do uszkodzenia danych. Zdecydowanie lepiej jest taki dysk zrestartować z poziomu panelu sterowania lub dedykowanym do tego przyciskiem fizycznym (jeżeli taki występuje).
Praktycznie każdy współczesny NAS ma domyślnie włączony protokół SMB - zatem przywrócenie ustawień domyślnych powinno rozwiązać problem.
Jeżeli ponowne uruchomienie NAS nie pomogło, a jednocześnie nadal mamy dostęp do jego panelu sterowania poprzez przeglądarkę, to należy się upewnić, czy aktywna jest usługa SMB na naszym NAS (zwykle aktywowana jest domyślnie, ale niektóre serwery pozwalają ją dezaktywować). Jeżeli tutaj wszystko się zgadza, a co więcej przed przejściem na Windows 10 wszystko działało bez problemu, to oznacza, że nasz NAS prawdopodobnie korzysta z dosyć starego standardu SMB v1, który to ze względów bezpieczeństwa domyślnie nie jest aktywny w Windows 10. Aby go aktywować ręcznie należy wyszukać w Menu Start hasło „Panel sterowania” i otworzyć go, a następnie:
- Klikamy na zielony tytuł „Programy”.
- Wybieramy link „Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows" (wymaga uprawnień administracyjnych).
- W okienku, które wyskoczy, odszukujemy „Obsługa udostępniania plików SMB 1.0/CIFS" i rozwijamy klikając na mały „+”.
- Zaznaczamy „ptaszka” przy haśle „Klient SMB 1.0/CIFS”.
- Przechodzimy proces instalacji składnika systemu Windows.
- Restartujemy komputer.
To rozwiązanie radzimy traktować jako prowizoryczne - bezpieczniej jest zaopatrzyć się w NAS obsługjący nowsze wersje SMB lub spróbować zaktualizować firmware na obecnym, jeżeli producent taką obsługe w późniejszym czasie dodał (kliknij, aby powiększyć).
Jeżeli problem nadal występuje, możemy spróbować ręcznie uzyskać dostęp do zasobów, a następnie zmapować je na stałe jako dysk sieciowy w naszym komputerze. Aby to zrobić, w pasku adresu Eksploratora Windows wpisujemy adres IP serwera poprzedzając go dwoma lewymi ukośnikami, np.: \\192.168.0.240 i potwierdzamy Enterem. Jeżeli uda nam się w ten sposób uzyskać dostęp do zasobów dysku sieciowego (może być wymagane logowanie), to aby dysk na stałe zmapować, musimy wykonać następujące czynności:
- Prawym przyciskiem myszy klikamy w zasób, który chcemy zmapować i z menu kontekstowego wybieramy „Mapuj dysk sieciowy”.
- W oknie, które wyskoczy, wybieramy literę dysku, jaką chcemy mu przypisać. Opcjonalnie można podać inne dane do logowania, niż te użyte przed chwilą.
- Zatwierdzamy wszystko klikając „Zakończ” – od teraz w lokalizacji „Ten komputer” widoczny będzie dodatkowy dysk oznaczony wybraną literką.
W ten sposób zmapowane dyski, nawet po zrestartowaniu komputera będą się automatycznie podpinać (kliknij, aby powiększyć).
Jeżeli mimo wszystko nie widać zasobu sieciowego, pozostaje już tylko przywrócenie ustawień domyślnych NAS (zwykle nie oznacza to utraty danych na jego dyskach), a w dalszej kolejności jego reklamację. Na następnej stronie natomiast podejmiemy problem z działaniem Wi-Fi w telefonach.