Problem z WiFi w laptopie, smartfonie czy tablecie? Kłopot z połączeniem z internetem, karta sieciowa rozłącza Wi-Fi? Tu znajdziesz proste rozwiązania.
Problemy z Wi-Fi
Sieć Wi-Fi (Wireless Fidelity) jest najczęściej wykorzystywana do bezprzewodowego łączenia się z Internetem oraz urządzeniami mobilnymi. Wi-Fi Alliance jest niemalże monopolistą w swojej branży. Powszechność tego rozwiązania minimalizuje problemy z kompatybilnością i pozwala na dalszy, prężny rozwój technologii działającej obecnie już w trzech zakresach - 2,4 GHz, 5 GHz oraz WiFi 6 GHz. Niestety im więcej użytkowników korzysta z sieci Wi-Fi, tym więcej pojawia się błędów i usterek. Jak sobie z nimi poradzić?
Internet nie działa? A czy próbowałeś wyłączyć go i włączyć ponownie?
W związku ze wzrostem zapotrzebowania na pracę zdalną, a co za tym idzie częstszymi pytaniami z Waszej strony o problemy z działaniem sieci, postanowiliśmy odświeżyć nasz dotychczasowy poradnik, tak aby skupić się na obecnie najpopularniejszym systemie od Microsoft - Windows 10 (ponad połowa rynku na PC). Opracowaliśmy dla Was rozwiązanie kilkanastu najczęściej pojawiających się problemów. Wcześniej pisaliśmy jak poprawić zasięg Wi-Fi. Co jednak, jeśli z Wi-Fi nie można się w ogóle połączyć?
Laptop, komputer lub telefon nie łączy się z Wi-Fi
Zacznijmy od podstaw...
Brak ikony sieci bezprzewodowej
Do połączenia się z siecią bezprzewodową Wi-Fi wymagane jest posiadanie odpowiedniego urządzenia odbiorczego (np. karta sieciowa Wi-Fi), kompatybilnego z urządzeniem nadawczym (np. router Wi-Fi). Po uruchomieniu komputera użytkownik powinien mieć możliwość przejrzenia odnalezionych sieci - po kliknięciu w ikonę sieci w prawym dolnym narożniku, obok zegarka. Co jednak, jeżeli nasza ikona się tam nie pojawia?
Ikonki Wi-Fi brak :(
Pierwsze co należy sprawdzić to to, czy ikona nie schowała się pośród dodatkowych ikonek w zasobniku - aby to zrobić, klikamy na strzałkę w górę widoczną po lewej stronie na powyższytm zrzucie ekranu.
O tutaj się ukryła!
Jeżeli ikona tam faktycznie się znajduje, to możemy w nastepujący sposób przypiąć ją na stałe do przestrzeni na pasku zadań, obok zegarka:
- Klikamy prawym przyciskiem myszy na pasek zadań.
- Wybieramy "Ustawienia paska zadań".
- W okienku, które wyskoczy, w sekcji "Obszar powiadomień", klikamy na skrót "Wybierz ikony wyświetlane na pasku zadań".
- Odnajdujemy na wyświetlonej liście pozycję "Sieć" i zaznaczamy pole po prawej stronie (tak aby wyświetlało napis "włączone").
W tym miejscu możemy też na stałe do paska przypiąć inne aplikacje na któych nam zależy.
Co jednak, jeżeli udało nam się w ten sposób przywrócić ikonę (lub nie było z tym problemu wcześniej), ale po jej wybraniu system nie wyświetla żadnych pobliskich sieci Wi-Fi?
Jeśli Wi-Fi jest wyłączone, należy je włączyć klikająć Sieć Wi-Fi (z lewej strony przycisku Tryb samolotowy)
Jeśli korzystamy z urządzenia mobilnego, powinniśmy przede wszystkim sprawdzić, czy nie została aktywowana sprzętowa blokada Wi-Fi, która wyłącza możliwość nawiązywania połączeń. W komputerach stacjonarnych zwykle takiej funkcji nie znajdziemy, natomiast w laptopach do jej obsługi służy zazwyczaj kombinacja klawiszy funkcyjnych lub dedykowany przycisk z symbolem sieci bezprzewodowej. W ostateczności możemy posłużyć się też narzędziem automatycznej naprawy sieci wbudowanej w Windows 10 - pomoże to np. w przypadku, gdy nasza karta sieci bezprzewodowej została wyłączona.
Narzędzie do automatycznej naprawy wbrew pozorom potrafi całkiem wiele problemów rozwiązać.
W przypadku, gdy ponowne uruchomienie karty sieciowej lub całego urządzenia nie przyniosło rezultatu, należy sprawdzić, czy karta sieciowa jest widziana przez system, czy została prawidłowo zainstalowana i czy jej sterowniki są aktualne. W tym celu po uruchomieniu Menedżera urządzeń (prawy klik na przycisk Menu Start → Menedżer urządzeń) wybieramy pozycję Karty sieciowe, otwieramy właściwości dla naszej karty i uruchamiamy odpowiednie opcje.
Menadżer urządzeń może być dobrym źródłem informacji na temat kondycj naszego systemu.
Jeśli karta sieciowa nie jest widoczna z poziomu Menedżera urządzeń lub wyświetlona została informacja o niepoprawnym jej działaniu lub instalacji, ponownie warto skorzystać z narzędzia do rozwiązywania problemów z siecią i Internetem, udostępnionego przez system Windows. Wyszukuje ono i diagnozuje problemy oraz proponuje zastosowanie odpowiednich rozwiązań. Gdy nasz problem nie zostanie automatycznie rozwiązany, a karta sieciowa jest widoczna w systemie, należy ręcznie zainstalować aktualne sterowniki karty korzystając z załączonego do komputera oprogramowania lub pobierając najnowsze sterowniki ze strony producenta karty lub laptopa. W przypadku braku możliwości uruchomienia karty sieciowej, konieczne będzie oddanie sprzętu do serwisu, gdyż prawdopodobnie jest ona uszkodzona (zwłaszcza, jeśli komputer łączy się z Internetem za pomocą kabla Ethernet lub przy użyciu innej, zewnętrznej karty sieciowej).
Aktualizacja sterowników z wykorzystaniem bazy Microsoft zwykle nie jest tak skuteczna jak ręczne odszukanie najnowszej ich wersji na stronie producenta.
Oczywiście pobieranie sterowników ze strony producenta może być problematyczne w sytuacji, gdy to właśnie karta sieciowa odmawia posłuszeństwa - polecamy w takim przypadku na czas aktualizacji podpiąć się do routera przewodowo (kablem sieciowym, pod warunkiem że nasz komputer jest wyposażony w gniazdo RJ45). Alternatywnym rozwiązaniem może też być podłączenie telefonu z systemem Android w roli punktu dostępowego przez kabel USB, aby posłużyć się Internetem od naszego operatora komórkowego. Uwaga jednak na rozmiar pobieranych danych - operator może naliczyć sporą opłatęk, jeżeli nie posiadamy wykupionego pakietu danych! Zapraszamy na kolejną stronę, gdzie opiszemy problem z brakiem widocznych sieci, mimo poprawnego działania karty sieciowej.